Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Užití trestů ve výchově předškolních dětí v souvislosti s jejich agresivním chováním
Thesis title in Czech: Užití trestů ve výchově předškolních dětí v souvislosti s jejich agresivním chováním
Thesis title in English: The use of punishment in the upbringing of preschool children in connection with their aggressive behavior
Key words: Fyzická agrese|vztahová agrese|tresty|psychická kontrola
English key words: Physical Aggression|Relational Aggression|Punishments|Psychological Control
Academic year of topic announcement: 2020/2021
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: PhDr. David Čáp, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 12.10.2020
Date of assignment: 12.10.2020
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 18.11.2020
Date and time of defence: 22.06.2021 00:00
Date of electronic submission:12.05.2021
Date of proceeded defence: 22.06.2021
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Tereza Kolečková
 
 
 
Guidelines
Bakalářská práce se zabývá tématem agresivního chování dětí předškolního věku a uvádí možné souvislosti takového chování s užíváním trestů ve výchově. Literárně přehledová část charakterizuje agresi předškolních dětí. Obsahuje různé klasifikace agresivního chování předškolních dětí, uvádí odlišnosti mezi agresí chlapců a dívek a věnuje se také některým faktorům, které dětskou agresi ovlivňují. Dále definuje tresty jako výchovný prostředek a rozděluje je na psychické a fyzické. U těchto dvou druhů trestů jsou zmapovány možné souvislosti s agresivním chováním chováním předškolních dětí.
Empirická část práce obsahuje návrh kvantitativního výzkumu, který si klade za cíl objasnit otázku, zda má užívání psychických či fyzických trestů ve výchově dopad na zvýšení konkrétního druhu agrese u dětí předškolního věku. Agrese dětí je měřena přímým pozorováním a dotazníkem PSBS-TF. Za účelem získání informací o užívání trestů vyplní rodiče dotazník užívání trestů ve výchově, navržený autorkou práce.
Výsledky práce mohou přispět k lepšímu porozumění agresi předškolních dětí a tím k vývoji účinnějších strategií, jak agresi zvládat, případně jí předcházet.
References
Spencer, E. C., Frazer, A. L., Blossom, J. B. & Fite, P. J. (2019) Forms and Functions of Aggression in Early Childhood. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 48(5), 790-798.

McNamara, K. A., Selig, J. P. & Hawley, P. H. (2010) A typological approach to the study of parenting: associations between maternal parenting patterns and child behaviour and social reception. Early Child Development and Care, 180(9), 1185-1202.

Nelson, D. A., Yang, Ch., Coyne, S. M., Olsen, J. A. & Hart, C. H. (2013) Parental psychological control dimensions: Connections with Russian preschoolers’ physical and relational aggression. Journal of Applied Developmental Psychology, 34(1), 1-8.

Straus, M. A., Douglas, E. M. & Medeiros, R. A. (2014) The Primordial Violence – Spanking Children, Psychological Development, Violence, and Crime. Taylor & Francis

Dirks, M. A., Recchia, H. E., Estabrook, R., Howe, N., Petitclerc, A., Burns, J. L., Briggs‐Gowan, M.J. & Wakschlag, L. S. (2019) Differentiating typical from atypical perpetration of sibling‐directed aggression during the preschool years. The Journal of Child Psychology and Psychiatry, 60(3), 267-276.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html