Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 384)
Thesis details
   Login via CAS
Finanční gramotnost žáků a učitelů na ZŠ
Thesis title in Czech: Finanční gramotnost žáků a učitelů na ZŠ
Thesis title in English: Financial literacy of pupils and teachers of primary school
Key words: Finanční gramotnost, finanční vzdělávání, rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program, interaktivní výukové hry, finanční plán, finanční svoboda
English key words: financial literacy, financial education, school educational program, frame educational program, interactive learning games, financial plan, financial liberty
Academic year of topic announcement: 2019/2020
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Supervisor: doc. RNDr. Antonín Jančařík, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor, waiting for guarantor's approval
Date of registration: 08.05.2020
Date of assignment: 08.05.2020
Date and time of defence: 06.09.2022 00:00
Venue of defence: M. Rettigové 4, Praha 1, R318, 318, matematika, 3. patro, vlevo
Date of electronic submission:11.07.2022
Date of proceeded defence: 06.09.2022
Course: Diploma Thesis (OSZD005)
Opponents: prof. RNDr. Jarmila Novotná, CSc.
 
 
 
Award:Thesis was put forward for an award
Guidelines
Rešerše existujících výzkumů na měření finanční gramotnosti a výuku finanční gramotnosti na ZŠ
Výběr vhodných témat a úloh z finanční gramotnosti pro výuku na ZŠ.
Vytvoření plánu předmětu výuky finanční gramotnosti pro žáky a kurzu pro přípravu učitelů.
Vytvoření testu na ověření úrovně finanční gramotnosti ve vybraných oblastech a analýza výsledků.
Doporučení vyplývající z teorie i provedeného testování pro výuku finanční gramotnosti na ZŠ a vzdělávání pedagogů.
References
Výzkumy finanční gramotnosti PISA 2012, OECD (MinFin) 2010. Výzkumy zaměžené na způsoby měření finanční gramotnosti (např. S. Huston Measuring Financial Literacy, aj.).
Oficiální materiály MŠMT k finanční gramotnosti, ŠVP atd.
SKOŘEPA, Michal a Eva SKOŘEPOVÁ. Finanční a ekonomická gramotnost pro základní školy a víceletá gymnázia: pracovní sešit. 1. vyd. Ilustrace Kameel Machart. Praha: Scientia, 2008, 75 s. ISBN 978-808-6960-418.
+ další knihy ze stejné edice
NAVRÁTILOVÁ, Petra. Finanční gramotnost: učebnice učitele. Vyd. 1. Kralice na Hané: Computer Media, 2012, 120 s. ISBN 978-80-7402-107-7.
+ další knihy ze stejné edice
CIPRA, Tomáš. Praktický průvodce finanční a pojistnou matematikou. 1.vyd. Praha: Nakladatelství HZ, 1995, 320 s. ISBN 80-901-9180-0.
Odborné texty z finanční matematiky

Seznam doporučené literatury bude průběžně doplňován.
Preliminary scope of work
Předložená diplomová práce se zabývá problematikou finanční gramotnosti na základní škole, se zaměřením na integraci finančních dovedností do výuky na druhém stupni základního vzdělávání. Jejím hlavním cílem je porovnání několika vybraných metod finančního vzdělávání na základní škole s úmyslem zvolit způsob optimálně rozvíjející finanční dovednosti žáků pro řešení různých ekonomických situací, problémů a rozhodnutí, která je čekají v budoucím životě.
V teoretické části práce lze nalézt uvedení do problematiky financí, úvodní teoretický základ, základní definice důležitých pojmů a popis organizace školního vzdělávání. Jsou zde vysvětleny důvody pro zavedení výuky finanční gramotnosti do základního vzdělávání, a dále pak je zde seznámení se strategickými dokumenty ovlivňující výuku finanční gramotnosti, které byly předlohou pro zavedení finanční gramotnosti do rámcových vzdělávacích programů. Tato situace je zde podrobněji popsána a dále je vysvětleno, jakým způsobem je možné finanční gramotnost zavést do školských vzdělávacích programů v součinnosti s rámcovými vzdělávacími programy. V závěru teoretické části jsou popsány vybrané metody hodnocení úspěšnosti realizace výuky finanční gramotnosti na základních školách.
V praktické části diplomové práce jsou nejprve diskutovány důležitosti a některé běžné problémy edukace dospělých lidí v oblasti financí, které jsou doplněny praktickými zkušenostmi z odborné praxe. Dále jsou prezentovány příklady zavedení finanční gramotnosti v některých školách a aspekty realizace těchto programů. V této diplomové práci jsou pak popsány vybrané způsoby výuky finanční gramotnosti, které autor realizoval během své pedagogické praxe jak u žáků základních škol, tak také v kursech finanční gramotnosti pro dospělé. Jsou zde též porovnány některé způsoby výuky finanční gramotnosti s využitím různých aktivit, které výrazně pomáhají žákům v osvojení základních pojmů a dovedností finanční gramotnosti. Porovnání výsledků žáků pak jasně ukazuje na kladný přínos začlenění takových aktivit do výuky finanční gramotnosti na základní škole.
Preliminary scope of work in English
The presented diploma thesis is focused on financial literacy at basic school, with the focus on the integration of financial skills into the education on the secondary school. The main aim of the thesis is to compare several selected methods for education of financial literacy at basic school with the intention to select a optimal way for developing the financial literacy of students and solutions of their various economical situations, problems and decisions that expect them in their future life.
The theoretical part contains introduction into the topic, introductory theoretical basis, basic definitions of important terms and a description of the educational system. Reasons for introduction of financial literacy education into basic education system are explained. Further, the strategic documents influencing the education of financial literacy at basic school, which are the base for creation of frame school programs for the education of financial literacy, are introduced. The situation is described in more detail and it is explained, how it is possible to introduce the financial literacy education in the school education programs in agreement with the frame education programs. In the end of the theoretical part, the selected methods for evaluation of the financial literacy education at the basic school are described.
The result part of the thesis discusses fist the common problems with the education of adult people in the financial area, and these problems are complemented with practical experiences. The examples of introduction of financial literacy at several schools with realization aspects are presented further. This thesis describes selected ways of financial literacy education that were carried out by the author during its pedagogic praxis both with students of basic school, as well as with adult people. Selected educational methods for financial literacy using various educational activities substantially helping students in their adoption of financial literacy basic terms and skills are compared here. This results comparison of students then clearly shows the positive effect of incorporation of such activities into the financial literacy education at basic school.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html