Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 384)
Thesis details
   Login via CAS
Vývoj morálního usuzování v případě imperativu poslušnosti vůči autoritě
Thesis title in Czech: Vývoj morálního usuzování v případě imperativu poslušnosti vůči autoritě
Thesis title in English: Development of moral judgment in case of the imperative of obedience to authority
Key words: Morální usuzování, předškolní věk, mladší školní věk, poslušnost autoritě, heteronomní morálka, autonomní morálka, atributy legitimizující postavení autority
English key words: Moral reasoning, preschool age, younger school age, obedience to authority, heteronomous morality, autonomous morality, attributes legitimizing the position of authority
Academic year of topic announcement: 2019/2020
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Katedra psychologie (41-KPSY)
Supervisor: PhDr. Miroslav Klusák, CSc.
Author: hidden - assigned by the advisor, waiting for guarantor's approval
Date of registration: 22.03.2020
Date of assignment: 22.03.2020
Date and time of defence: 09.09.2021 08:00
Date of electronic submission:12.07.2021
Date of proceeded defence: 09.09.2021
Course: Diploma Thesis (OSZD004)
Opponents: doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc.
 
 
 
Guidelines
Piagetovo výzkumné zjištění o vývoji od morálky poslušnosti vůči autoritě k morálce abstraktních ideálů je prezentované i v současných učebnicích vývojové psychologie (Langmeier, Krejčířová: Vývojová psychologie 2006; Thorová: Vývojová psychologie 2015; Vágnerová: Dětství a dospívání 2017). Jedním z významných kritiků Piagetovy teorie je William Damon (např. jeden ze dvou editorů šestého vydání The Handbook of Child Psychology z roku 2006). Mimo jiné tvrdí, že vypracoval vlastní teorii vývoje dětského pojetí autority – její legitimity a imperativu poslušnosti vůči autoritě. Cílem práce autorky je příspěvek do této diskuse, a to na základě práce se srovnatelnými empirickými daty.

Za prvé jde o otázku, která ze situací předkládaných Damonem dětem k posouzení je nejbližší situacím nespravedlivě úkolujícího dospělého, které předkládal dětem Piaget, a jak na ni Damonovy děti reagovaly. Za druhé jde o otázku, zda a v čem se reakce Damonových dětí odlišují od reakcí dětí Piagetových. Za třetí jde o otázku, zda lze empirická zjištění zmíněných autorit replikovat dnes a u nás.

Autorka bude řešit výběr výzkumných situací (příběhů a otázek ke klinickým rozhovorům) z díla obou autorů; a složení skupiny dětí, které získá ke spolupráci.
References
Klusák, M. (2014). Morální vývoj školáků a předškoláků: Paradigmatické výzvy dle Jeana Piageta. Praha: Karolinum.

Damon, W. (1977). The Social World of the Child. San Francisco: Jossey-Bass.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html