Vývoj morálního usuzování v případě imperativu poslušnosti vůči autoritě
Thesis title in Czech: | Vývoj morálního usuzování v případě imperativu poslušnosti vůči autoritě |
---|---|
Thesis title in English: | Development of moral judgment in case of the imperative of obedience to authority |
Key words: | Morální usuzování, předškolní věk, mladší školní věk, poslušnost autoritě, heteronomní morálka, autonomní morálka, atributy legitimizující postavení autority |
English key words: | Moral reasoning, preschool age, younger school age, obedience to authority, heteronomous morality, autonomous morality, attributes legitimizing the position of authority |
Academic year of topic announcement: | 2019/2020 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Katedra psychologie (41-KPSY) |
Supervisor: | PhDr. Miroslav Klusák, CSc. |
Author: | hidden![]() |
Date of registration: | 22.03.2020 |
Date of assignment: | 22.03.2020 |
Date and time of defence: | 09.09.2021 08:00 |
Date of electronic submission: | 12.07.2021 |
Date of proceeded defence: | 09.09.2021 |
Course: | Diploma Thesis (OSZD004) |
Opponents: | doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc. |
Guidelines |
Piagetovo výzkumné zjištění o vývoji od morálky poslušnosti vůči autoritě k morálce abstraktních ideálů je prezentované i v současných učebnicích vývojové psychologie (Langmeier, Krejčířová: Vývojová psychologie 2006; Thorová: Vývojová psychologie 2015; Vágnerová: Dětství a dospívání 2017). Jedním z významných kritiků Piagetovy teorie je William Damon (např. jeden ze dvou editorů šestého vydání The Handbook of Child Psychology z roku 2006). Mimo jiné tvrdí, že vypracoval vlastní teorii vývoje dětského pojetí autority – její legitimity a imperativu poslušnosti vůči autoritě. Cílem práce autorky je příspěvek do této diskuse, a to na základě práce se srovnatelnými empirickými daty.
Za prvé jde o otázku, která ze situací předkládaných Damonem dětem k posouzení je nejbližší situacím nespravedlivě úkolujícího dospělého, které předkládal dětem Piaget, a jak na ni Damonovy děti reagovaly. Za druhé jde o otázku, zda a v čem se reakce Damonových dětí odlišují od reakcí dětí Piagetových. Za třetí jde o otázku, zda lze empirická zjištění zmíněných autorit replikovat dnes a u nás. Autorka bude řešit výběr výzkumných situací (příběhů a otázek ke klinickým rozhovorům) z díla obou autorů; a složení skupiny dětí, které získá ke spolupráci. |
References |
Klusák, M. (2014). Morální vývoj školáků a předškoláků: Paradigmatické výzvy dle Jeana Piageta. Praha: Karolinum.
Damon, W. (1977). The Social World of the Child. San Francisco: Jossey-Bass. |