Bartolomeo Passarotti – analýza kresby Mužského torza z NG v Praze ve vztahu k antické soše Herkula Farnese.
Thesis title in Czech: | Bartolomeo Passarotti – analýza kresby Mužského torza z NG v Praze ve vztahu k antické soše Herkula Farnese. |
---|---|
Thesis title in English: | Bartolomeo Passarotti - analysis of the drawing of the Male Torso from the National Gallery in Prague in relation to the ancient statue of Hercules Farnes. |
Key words: | Bartolomeo Passarotti – Manýrismus – Renesance – Národní galerie v Praze – Torzo – Kresba Mužského těla |
English key words: | Bartolomeo Passarotti – Mannerism – Renaissance – The National Gallery in Prague – Torso – Drawing Male`s Body |
Academic year of topic announcement: | 2019/2020 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Christian Art History (26-UDKU) |
Supervisor: | doc. PhDr. Martin Zlatohlávek, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 24.02.2020 |
Date of assignment: | 09.03.2020 |
Confirmed by Study dept. on: | 26.05.2020 |
Guidelines |
1. Úvod
2. Literatura a prameny, stav dosavadního bádání 3. Přehled života a díla Bartolomea Passarottiho 4. Kresba mužského torza od Passarottiho ve sbírkách NG 4.1. Formální analýza 4.2. Ikonografická analýza 5. Vztah Passarottiho kresby Mužského těla k antické soše Herkula Farnese 6. Další kresby Bartolomea Passarottiho ve veřejných sbírkách v ČR 7. Závěr |
References |
AMADI 1588 – Francesco AMADI: Della nobilita di Bologna, compresa nel suo specchio dela nobilita d`Europa. Cremona 1588
BAHNÍK/ BĚLSKÝ/ BRUSINSKÁ/KREJČÍ/ KUCHARSKÝ/ VRÁNEK 1974 — Václav BAHNÍK/ Jaromír BĚLSKÝ/ Helena BRUSINSKÁ/ Vilém KREJČÍ/ Pavel KUCHARSKÝ/ Čestmír VRÁNEK: Slovník antické kultury. Praha 1974 BIEBER 1961 – Margarete BIEBER: The Sculpture of the Hellenistic Age. 1961 BOARDMAN 1975 — John BOARDMAN: Řecké umění. Praha 1975 BOBER/RUBINSTEIN 1986 – Phyllis BOBER/ Ruth RUBINSTEIN: Renaissance artists & antique sculpture. 1986 BOHN 1988 – B. BOHN: Bartolomeo Passarotti and Repruductive Etching in Sixteenth-Century Italy, Print Quarterly. 1988 BORGHINI 1584 – RAffaelo BORGHINI: Il Riposo, Firenze 1584 GRAVES 2004 – Robert GRAVES: Řecké mýty. Praha 2004 HÖPER 1987 – Corinna HÖPER: Bartolomeo Passarotti (kat. výst.). 1987 KAZLEPKA/ZLATOHLÁVEK 2009 – Zdeněk KAZLEPKA/ Martin ZLATOHLÁVEK: Múza pod nebesy. Italská raně barokní kresba z českých a moravských sbírek (kat. výst.). Brno 2009 KONEČNÝ/ZLATOHLÁVEK 1996 – Lubomír KONEČNÝ/ Martin ZLATOHLÁVEK: Ještě k autorství údajné Michelangelovy kresby v Brně. Sborník prací filozofické fakulty Brněnské univerzity. Brno 1996 LAMO 1844 – Pietro LAMO: Graticola di Bologna (1560). Bologna 1844 STRONG — Donald STRONG: Antické umění. Praha 1970 TOGNER/ZLATOHLÁVEK 1996 – Milan TOGNER/ Martin ZLATOHLÁVEK: Kresby starých mistrů ze sbírek Arcibiskupství olomouckého. Olomouc 1996 ZLATOHLÁVEK 2012 – Passarotti kreslíř. Několik poznámek ke kresbám Bartolomea Passarottiho ve veřejných sbírkách ČR, zvláště v Moravské galerii v Brně. In: Bulletin Moravské galerie v Brně. Brno 2012 |
Preliminary scope of work |
Tato bakalářská práce se bude zaobírat kresbou Torza mužského těla bolognského pozdně manýristického umělce Bartolomea Passarottiho, která je uložena v Národní galerii v Praze. Torzo je inspirováno tělem římské sochy Herkula Farnese. Ačkoli byla kresba původně uváděná jako dílo Baccia Bandinelliho, byla kresba připsána Passarottimu díky typické šrafuře perem. Kresbu torza rozeberu pomocí formální analýzy a zhodnotím její ikonografický význam. Ve své práci se též pokusím určit význam kresby a zařadit kresbu do tvorby Passarottiho. |
Preliminary scope of work in English |
This Bachelor thesis is focused on the drawing of male’s body of the late period Mannerism artist Bartolomeo Passarotti, drawing of male’s body, the torso, that is being exposed in the National Gallery in Prague these days. The torso is inspired by a Roman statue, the body of the Hercules Farnes. Even the drawing was originally presented as the work of Baccio Bandinelli, this drawing is attributed to Passarotti because of the typical hatched strokes by pen. I will analyze drawing of male’s body, the torso, using formal analysis and I will evaluate its iconographic significance. In Bachelor thesis I will also try to determine the meaning of drawing and determine its inclusion in the creation of Passarotti. |