Rozbor práce moderátorů, komentátorů, reportérů a expertů při sportovních přenosech v ČR a USA
Thesis title in Czech: | Rozbor práce moderátorů, komentátorů, reportérů a expertů při sportovních přenosech v ČR a USA |
---|---|
Thesis title in English: | Analysis of the work of hosts, commentators, reporters and experts during sports broadcasts in the Czech Republic and the USA |
Key words: | Sportovní přenos, komentátor, expert, moderátor, reportér, Česká televize, FOX Sports |
English key words: | Sports broadcast, commentator, expert, host, reporter, Czech TV, FOX Sports |
Academic year of topic announcement: | 2018/2019 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Media Studies (23-KMS) |
Supervisor: | Mgr. Veronika Macková, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned by the advisor |
Date of registration: | 01.07.2019 |
Date of assignment: | 01.07.2019 |
Date and time of defence: | 25.06.2020 08:00 |
Date of electronic submission: | 21.05.2020 |
Date of proceeded defence: | 25.06.2020 |
Opponents: | Mgr. Ing. Kateřina Turková, Ph.D. |
URKUND check: |
References |
SCHULTZ, Brad a Ed ARKE. Sports media: reporting, producing and planning. Third edition. New York: Focal Press, 2016. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-113-8902-855.
MICHAELS, Al a L. Jon WERTHEIM. You can´t make this up: miracles, memories, and the perfect marriage of sports and television. New York, NY: William Morrow, An Imprint of HarperCollins Publishers, [2014]. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-0062314970. BUCK, Joe a Michael ROSENBERG. Lucky bastard: my life, my dad, and the things I´m not allowed to say on TV. New York: Dutton, [2016]. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-110-1984-581. ZUMOFF, Marc a Max NEGIN. Total sportscasting: performance, production, and career development. New York: Focal Press, 2015. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-0415813921. HLADKÝ, Miroslav a Martina VOJTĚCHOVSKÁ. Žurnalistika v televizi. Praha: Novinář, 1986. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-7367-683-4. BRABCOVÁ, Radoslava. Mluvený jazyk v teorii a praxi. Praha: Univerzita Karlova, 1987. Žurnalistika a komunikace. SEDLÁKOVÁ, Renáta. Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada, 2014. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-3568-9. TRAMPOTA, Tomáš a Martina VOJTĚCHOVSKÁ. Metody výzkumu médií. Praha: Portál, 2010. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-7367-683-4. ŠTOLL, Martin. Tři podoby televize. Praha: Literární akademie, 2013. |
Preliminary scope of work |
Bakalářská práce s názvem Rozbor práce moderátorů, komentátorů, reportérů a expertů při sportovních přenosech v ČR a USA si klade za cíl porovnat práci členů štábů českých a amerických sportovních přenosů ve dvou konkrétních sportech – fotbalu a americkém fotbalu. Zabývat se bude především komparací práce moderátorů, komentátorů, reportérů a expertů z hlediska jazykového, obsahového i vizuálního. Dále se zaměří na historický vývoj sportovních přenosů, organizační strukturu přenosů, profese ve sportovním vysílání a styl a jazyk. Součástí práce jsou rozhovory s osobnostmi televizního vysílání. |
Preliminary scope of work in English |
The bachelor thesis called Analysis of the work of hosts, commentators, reporters and experts during sports broadcasts in the Czech Republic and the USA focuses on the analysis of the structure, capabilities and quality of specific sports broadcasts in the Czech Republic and the United States. It focuses on the evaluation of broadcasts from the 2018 FIFA World Cup on Czech TV and American FOX Sports and the final matches of the Czech and American top American football competitions on the same stations, the so-called Czech Bowl and the famous Super Bowl. This selection allows several ways to compare individual broadcasts. First, it offers a comparison of the approach of both TV stations to the same sporting event in the form of a World Cup. It also provides an insight into the difference between the size of the largest American football match in the Czech Republic and the famous Super Bowl and their television coverage. It is also interesting to compare broadcasts of different sports on the same TV station, while in the Czech Republic it is the mainstream football and not-so-popular American football, whereas in the USA the situation is exactly the opposite. It is also possible to evaluate different approaches in communication towards the audience during broadcasts. The key part is the analysis of the work of specific characters of sports broadcasts in terms of spoken expression, visual expression, expertise, context or the agenda setting. The thesis also contains pictorial appendices for illustrative view on the analyzed phenomena. It is supplemented by five interviews with direct participants in the described broadcasts. |