Slovotvorný proces tronkace a jeho prezentace a uchopení v učebnicích francouzštiny na úrovni B1
Thesis title in Czech: | Slovotvorný proces tronkace a jeho prezentace a uchopení v učebnicích francouzštiny na úrovni B1 |
---|---|
Thesis title in English: | Word forming process of clipping and its presentation and comprehension in French textbooks at B1 level |
Key words: | tronkace|slovotvorba|zkratky|učebnice francouzštiny|sociolingvistika |
English key words: | clipping|word formation|abbreviation|French textbooks|sociolinguistic |
Academic year of topic announcement: | 2018/2019 |
Type of assignment: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Romance Studies (21-URS) |
Supervisor: | Mgr. Radka Mudrochová, Ph.D. |
Author: | hidden![]() |
Date of registration: | 25.06.2019 |
Date of assignment: | 27.06.2019 |
Administrator approval: | zatím neschvalováno |
Confirmed by Study dept. on: | 08.07.2019 |
Date and time of defence: | 09.06.2020 09:00 |
Date of electronic submission: | 11.05.2020 |
Date of proceeded defence: | 09.06.2020 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Reviewers: | Mgr. Magdalena Kučerová, Ph.D. |
Guidelines |
Diplomová práce se zabývá problematikou tronkace a její prezentací v učebnicích francouzštiny. V teoretické části si práce klade za cíl obecně popsat tronkaci jakožto jeden ze slovotvorných procesů, a to na základě studia odborných publikací. Práce daný jev definuje a pojednává o základních způsobech tronkace (tj. apokopa, aferéze). Na základě konkrétních příkladů jsou popsány morfologické, příp. fonetické aj., vlastnosti tronkace, nebo slovní druhy, jež jsou procesem nejčastěji zasaženy. Kromě jiného práce zmiňuje i specifické formy lexika vzniklé tronkací a následnou kompozicí (amalgames). V části praktické je poté cílem analyzovat zastoupení tronkace v rámci výuky na středních školách. Pro tento účel práce analyzuje tři vybrané učebnice francouzštiny, které odpovídají úrovni B1 dle SERR. Přítomnost či absence jevu tronkace ve výuce a jeho následná znalost je zjišťována dotazníkovou formou ve vybraných ročnících škol odpovídající úrovně. |
References |
FRIDRICHOVÁ, Radka. Troncation en tant que procédé d'abréviation de mots et sa perception dans le français contemporain. Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. GARDES-TAMINE, J. La Grammaire, 1. Phonologie, morphologie, lexicologie : méthode et exercices corrigés. Armand Colin, Paris, 1990. GEORGE, K.-E.-M. L’apocope et l’aphérèse en français familier, populaire et argotique. Le français moderne, 1980. MARTINET, A. Grammaire fonctionnelle du français, Paris : Didier, 1979. MAURICE GREVISSE ET ANDRÉ GOOSSE. Le bon usage: grammaire française : Grevisse langue française. 14e éd. Bruxelles: De Boeck, 2008. NIKLAS-SALMINEN, A. La lexicologie, Paris : Armand Colin, 1997. TOURNIER, N., TOURNIER, J. Dictionnaire de la lexicologie française. Ellipses, Paris, 2009. |