Multidisciplinární přístup k fenoménu hry
Thesis title in Czech: | Multidisciplinární přístup k fenoménu hry |
---|---|
Thesis title in English: | Multidisciplinary approach to the phenomenon of a game |
Key words: | hra; kultura; homo ludens; sportovní hry; kinantropologie; prožitek; časovost |
English key words: | game; culture; homo ludens; sportive games; kinanthropology; experience; temporality |
Academic year of topic announcement: | 2018/2019 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Kinantropologie (51-400100) |
Supervisor: | doc. PhDr. Miloš Bednář, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned by the advisor |
Date of registration: | 24.06.2019 |
Date of assignment: | 24.06.2019 |
Date and time of defence: | 27.08.2020 11:00 |
Venue of defence: | FTVS UK, José Martího 269/31, Praha 6, U20, H246, Zasedací místnost katedry managementu |
Date of electronic submission: | 15.07.2020 |
Date of submission of printed version: | 15.07.2020 |
Date of proceeded defence: | 27.08.2020 |
Opponents: | doc. PhDr. František Kolář, CSc. |
Guidelines |
- rešerše relevantní literatury;
- vypracování adekvátní metodologie; - analýza přístupu jednotlivých disciplín zabývajících se hrou; - interpretace klíčových textů; - kreativní dotváření kapitol DP; - finalizace textu; - formální a jazyková úprava podle platných norem a požadavků. |
References |
Komenský, J. A. Schola ludus.
Fink, E. Hra jako symbol světa. Fink, E. Oáza štěstí. Callois, R. (1998). Hry a lidé. Huizinga, J. Homo ludens. Rubáš (1997). Pohybové hry. |
Preliminary scope of work |
- dějinný průřez postojů ke hře;
- multidisciplinární přístupy - aspekty filosofické, kulturologické, pedagogické, sociologické, náboženské, psychologické a sportovní; - analýza pokusů definovat hru; - různé typologie hry (Komenský, Callois, Fink aj.); - člověk jako homo ludens; - typologie v rámci sportovních her; - syntéza v podobě smysluplnosti hry v rámci lidské kultury i ontogeneze člověka. |
Preliminary scope of work in English |
-historical overview of attitudes towards game;
-multidisciplinary approaches – philosophical, cultural, pedagogical, sociological, religious, psycological, and athletic aspects; -analysis of attempts to define a game; -various typology of a game (Komenský, Callois, Fink, etc.); -human as homo ludens; -typology in terms of sport games; -synthesis in the form of meaningfulness of a game in terms of human culture and human ontogenesis. |