Ve své práci se zaměřuji na identifikaci hudebně nadaného dítěte v předškolním věku. Na začátku teoretické části seznamuji čtenáře s projevy, specifiky a úskalími nadaných dětí. Zmiňuji nároky kladené na pedagoga při výchově a vzdělávání těchto dětí a důležité dokumenty související s podporou nadaných. Zařazuji nadání do systému hudebně psychologických kategorií. Následně představuji vybrané hudební schopnosti, které jsou v praktické části prověřovány prostřednictvím hudebních činností, v nichž dítě projevuje své hudební dovednosti, díky nimž můžeme vypozorovat známky hudebního nadání. Hlavním cílem bakalářské práce je ověřit vlastní test hudebních schopností nadaného dítěte předškolního věku metodou pilotního uplatnění testu a na základě těchto výsledků vytvořit návrh diagnostického materiálu pro včasné podchycení hudebně nadaného dítěte. Během testu využívám metodu pozorování individuálních projevů dítěte. Diagnostika je obohacena kazuistikou čerpající převážně z rozhovoru s matkou dítěte ohledně hudebního vývoje. Dílčím cílem je porovnat vlastní test s nestandardizovanou talentovou zkouškou uplatňovanou při přijímání dětí do základní umělecké školy a zjistit možnosti vzdělávání nadaných dětí v ZUŠ metodou rozhovoru s ředitelkou ZUŠ v Říčanech.
Preliminary scope of work in English
In my work I concentrate on the identification of a musically gifted preschool child (in preschool age). At the beggining of the theoretical part, I acquant readers with the manifestations, specifics and pitfals of the gifted children. I mention the demands placed on the teacher in the upbringing and education of these children and important documents related to support of the gifted. I include talent in the system of musical psychological categories. Subsequently, I present selected musical abilities, which are tested in practical part through musical activities in which the child demonstrates his musical skills with which we can observe signs of musical talent. The main goal of the bachelor thesis is to verify the test of musical abilities of a gifted child of preschool age by the method of pilot application of the test and of the basis of these results to create a proposal diagnostic material for the timely detection of a musically gifted child. During the test I use the method of observing of individual manifestations of the child. The diagnosis is enriched by a case study drawing mainly from an interview with the child’s mother about musical development. The partial goal is to compare one’s own test with a non ̶ standartized talent test applied when admitting children to a basic art school and find out the possibitilies of educating gifted children in elementary art school (ZUŠ) by means of an interview with the principal of Elementary art school (ZUŠ) in Říčany.