Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Perception of intrusive /r/ by Czech learners of English
Thesis title in Czech: Percepce intrusivního r českými studenty angličtiny
Thesis title in English: Perception of intrusive /r/ by Czech learners of English
Key words: intrusivní r, subjektivní a objektivní porozumění, nerodilí mluvčí, percepční test, souvislá řeč, vázání
English key words: intrusive r, comprehensibility, intelligilibity, non-native listeners, perception test, connected speech, linking
Academic year of topic announcement: 2018/2019
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: angličtina
Department: Katedra anglického jazyka a literatury (41-KAJL)
Supervisor: Mgr. Kristýna Červinková Poesová, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 15.05.2019
Date of assignment: 15.05.2019
Date and time of defence: 03.06.2020 10:00
Venue of defence: Celetná 13, Praha 1, C203/C3, Židle dřevěné + lavice, Fix, Zastínění, PVC
Date of electronic submission:30.04.2020
Date of proceeded defence: 03.06.2020
Course: Diploma Thesis (OSZD004)
Opponents: Mgr. Ivana Jančovičová
 
 
 
Guidelines
- studium relevantních pramenů
- příprava textu pro nahrávku
- pořízení nahrávky a vytvoření percepčního testu
- zadání testu – 1. sezení zaměřené na objektivní porozumění (střední škola, gymnázium)
- zadání testu – 2. sezení zaměřené na subjektivní porozumění (střední škola, gymnázium)
- vyhodnocení získaných dat
References
Tuinman, A., Mitterer, H., & Cutler, A. Speakers differentiate English intrusive and onset /r/, but L2 listeners do not. In J. Trouvain, & W. J. Barry (Eds.), Proceedings of the 16th International Congress of Phonetic Sciences (ICPhS 2007) (pp. 1905-1908). Dudweiler: Pirrot, 2007.

Vaníček, Denis. Sociophonetic Variability in the Occurence of Intrusive-R in English Native Speech. Bachelor’s Thesis. Charles University, Prague, 2017. Web. 31 May 2017.

Roach, Peter. English Phonetics and Phonology: a Practical Course. 3rd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2000.

Cruttenden, Alan. Gimson's Pronunciation of English. 8th ed. New York: Routledge, 2014.
Preliminary scope of work
Tato bakalářská práce je zaměřena na vnímání intrusivního /r/ českými studenty angličtiny. Cílem je zjistit, zda používání výše zmíněného prostředku vázání v souvislé řeči ovlivňuje objektivní a subjektivní srozumitelnost mluveného projevu. Teoretická část se věnuje popisu prostředků spojování slov v souvislé řeči se zvláštním zaměřením na fenomén intrusivního /r/. Praktická část popisuje výzkum realizovaný metodou percepčního testu vytvořeného z autentických nahrávek, z nichž jedna obsahuje mluvený projev rodilého mluvčího s hojným výskytem intrusivního /r/, druhá naopak intrusivní r neobsahuje vůbec. Respondenti jsou žáci čtvrtých ročníků střední školy a gymnázia s jazykovou úrovní B1.
Preliminary scope of work in English
This thesis focuses on the perception of intrusive /r/ by Czech learners of English. The goal is to discover whether the usage of this linking device influences intelligibility and comprehensibility of native speech. The theoretical part focuses on the description of linking processes in connected speech, mainly the phenomenon of intrusive /r/. In the practical part Czech high school students will evaluate the intelligibility and comprehensibility of native productions with and without the target feature.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html