Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Využití hudebně didaktických pomůcek pro výuku klavíru v základních uměleckých školách
Thesis title in Czech: Využití hudebně didaktických pomůcek pro výuku klavíru v základních uměleckých školách
Thesis title in English: The application of musical didactic tools for teaching piano at elementary art schools
Key words: Hudebně didaktické pomůcky, výuka klavíru, hudební nauka, pedagogika
English key words: Musical didactic aids, piano lessons, music theory, pedagogy  
Academic year of topic announcement: 2018/2019
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Supervisor: MgA. Jiřina Marešová, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 24.04.2019
Date of assignment: 24.04.2019
Date and time of defence: 18.09.2020 14:00
Venue of defence: M. Rettigové 4, Praha 1, R408, 408, studio HV, 4. patro
Date of electronic submission:30.07.2020
Date of proceeded defence: 18.09.2020
Course: Diploma Thesis (OSZD005)
Opponents: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D.
 
 
 
Preliminary scope of work
Diplomová práce se zabývá problematikou využívání hudebně didaktických pomůcek ve studiu oboru Hra na klavír na základních uměleckých školách do 5. ročníku studia. Nejprve představuje jednotlivé oblasti dětského psychického a psychomotorického vývoje, na nichž autorka demonstruje vazbu mezi vývojem dětí a pozitivními dopady použití hudebně didaktických pomůcek ve výuce. Těžištěm práce je následné přiblížení a návrh využití konkrétních hudebně didaktických pomůcek pro studium oboru Hra na klavír, tedy předmětů Hra na klavír a Hudební nauka, v rámci vzdělávání na základních uměleckých školách. Pozornost je věnována jednotlivým aspektům ovlivňujícím funkčnost těchto pomůcek. Dále jsou uvedeny výsledky dotazníku vytvořeného a rozeslaného klavírním pedagogům, na jehož základě je mimo jiné založen výběr popisovaných hudebně didaktických pomůcek. Práce vznikla se záměrem obeznámit začínající pedagogy se širokou škálou hudebně didaktických pomůcek. Může napomoci v lepší orientaci v dostupných materiálech pro pedagogickou praxi a k efektivnějšímu pojetí výuky.
Preliminary scope of work in English
The diploma thesis deals with the topic of using musical teaching aids in the study of piano playing at music schools up to the 5th year of study. First, it presents individual areas of children's psychological and psychomotor development, in which the author demonstrates the link between children's development and the positive effects of the use of musical teaching aids in teaching. The subsequent focus of the work is an introduction of and a proposal for the use of specific musical didactic aids for the study of piano playing, i.e. in the subjects Piano and Music Theory, in the framework of education at music schools. Attention is paid to individual aspects influencing the functionality of these aids. The results of a questionnaire created and sent to piano teachers are also presented, on the basis of which, among other things, a selection of the described musical didactic aids is based. The thesis was created with the intention of acquainting beginning teachers with a wide range of musical teaching aids. It can help with better orientation in the available materials for pedagogical practice and with a more effective conception of teaching.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html