Kompetence tazatele při práci s traumatickými životními vzpomínkami narátorů: možnosti a meze využití psychoterapeutických přístupů v orálně-historické praxi
Thesis title in Czech: | Kompetence tazatele při práci s traumatickými životními vzpomínkami narátorů: možnosti a meze využití psychoterapeutických přístupů v orálně-historické praxi |
---|---|
Thesis title in English: | Interviewer's competencies in working with narrator's traumatic life memories: psychotherapeutic approaches in oral history practice - possibilities and limits |
Key words: | Orální historie, trauma, psychoterapie, rozhovor, etika, kompetence. |
English key words: | Oral history, trauma, psychotherapy, interview, ethic, competence. |
Academic year of topic announcement: | 2018/2019 |
Type of assignment: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Programme Oral History and Contemporary History (24-KOHSD) |
Supervisor: | Mgr. Jiří Hlaváček, Ph.D. |
Author: | hidden![]() |
Date of registration: | 05.04.2019 |
Date of assignment: | 05.04.2019 |
Date of electronic submission: | 31.07.2020 |
Date of proceeded defence: | 15.09.2020 |
Course: | Thesis Defence (YMO001) |
Reviewers: | PhDr. Přemysl Houda, Ph.D. |
Preliminary scope of work |
Logoterapie je fenomenologický přístup, který se ptá na smysl toho, s čím je člověk konfrontován. Existenciální analýza je rozpracovaným metodologickým nástrojem konceptu logoterapie.
Ta definuje mj. „situační smysl“, který je vnímán jako rozhodnutí se pro nejlepší možnost dané situace a v dané skutečnosti, dále definuje i struktury základních osobních motivací (na rovině ontologické, axiologické, etické a existenciální). Při interpretaci orálně-historických rozhovorů by měla být brána v potaz otázka, zda zůstává člověku vnitřní svoboda i v situacích, kdy se tzv. „velké dějiny“ ubírají svým směrem navzdory přáním a potřebám jednotlivce. Práce se pokusí zmapovat teoretickou rovinu přínosů přenositelných konceptů logoterapie (L) a existenciální analýzy (EA) do praxe orálně-historického výzkumu. Kromě teoreticko-analytické mezioborové syntézy, budou využity též polo-strukturované rozhovory s psychology a psychoterapeuty. |