Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 390)
Thesis details
   Login via CAS
Ztracený ráj a Silmarillion: Povstání a zlo v literárním mýtu Johna Miltona a J.R.R. Tolkiena
Thesis title in Czech: Ztracený ráj a Silmarillion: Povstání a zlo v literárním mýtu Johna
Miltona a J.R.R. Tolkiena
Thesis title in English: Paradise Lost and Silmarillion:Rebellion and evil in literary myths
by John Milton and J.R.R. Tolkien
Key words: Tolkien, Milton, Silmarillion, Ztracený ráj, zlo, mytologie
English key words: Tolkien, Milton, Silmarillion, Paradise lost, evil, mythology
Academic year of topic announcement: 2017/2018
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Ecclesiastical History and Literary History (26-KCD)
Supervisor: Mgr. Michal Charypar, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 29.01.2018
Date of assignment: 01.02.2018
Confirmed by Study dept. on: 28.03.2019
Date and time of defence: 03.09.2019 09:00
Date of electronic submission:17.06.2019
Date of submission of printed version:19.06.2019
Date of proceeded defence: 03.09.2019
Opponents: doc. PhDr. Miloš Sládek, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
1. Podrobné studium sekundární literatury.
2. Pozorné, opakované studium pramenů.
3. Sestavení pracovní osnovy práce.
4. Napsání první kapitoly práce, průběžné konzultace.
5. Dokončení práce, dodržení citačního úzu Ústavu dějin křesťanského umění.
References
Seznam literatury: GRAHAM, Billy. Sedm smrtelných hříchů. Praha: Bratrská jednota baptistů, 1969. GROLLOVÁ, Jana a Daniela RYWIKOVÁ. Militia est vita hominis: sedm smrtelných hříchů a sedm skutků milosrdenství v literárních a vizuálních pramenech českého středověku. České Budějovice: Veduta, 2013. TESSORE, Dag. Hlavní neřesti: Jak vyléčit sedm nemocí duše. Praha: Paulínky, 2009. NOVOTNÝ, Tomáš. Sedm smrtelných hříchů. Praha: Karmelitánské nakladatelství, 2014. MAGUIRE, Anne. Stíny duše: temné stránky lidské psychiky z pohledu hlubinné psychologie a spirituálních tradic. Praha: Portál, 1999. MESSADIÉ, Gerald. Obecné dějiny ďábla. Praha: Odeon, 1996 KAŠPARŮ, Jaroslav Max. Homiletické trivium. Olomouc: Matice cyrilometodějská, 2001. HORÁKOVÁ, Michaela. Intertextualita v barokní homiletice. In: Literatura v literatuře. Praha – Opava, 1995, str. 25-29. HOMOLÁČ, Jiří, Tereza HULÍKOVÁ a Kamila KARHANOVÁ. Roztrhaný šat svatého Bernarda: Textová analýza barokního kázání. In: Listy filologické. 2003, 188 - 227. KUSÁKOVÁ, Hana. Podoby a proměny žánru kázání v době vrcholného baroka, in: Česká literatura 54, 2006, č. 5. KALISTA, Zdeněk. České baroko, Praha: ELK – Evropský literární klub, 1941. KOPECKÝ, Milan. K české barokní homiletice, in: O barokní kultuře, Brno 1968, s. 61-73. RIEDL, Jiří. Sedm hlavních hříchů. Olomouc, 2011. Diplomová práce. Univerzita Palackého v Olomouci.

Prameny: FABRITIUS, Leopold. Mravná naučení na všecky vejroční neděle. Praha, 1763. NITSCH, Daniel. Berla královská Jezu Krista. Praha, 1709 AXLAR, Pavel Josef. Nábožný horlivý vůdce do města svatého, nebeského Jeruzalema, aneb Kázaní vejroční nedělní. Praha, 1720. BILOVSKÝ, Hynek Josef. Hlas duchovní labutě, k jistému spasení prospěšný. Praha, 1721.
Preliminary scope of work
Není nejmenších pochyb o tom, že při vymýšlení nejstarších mýtů svého literárního světa, vydaných pod názvem Silmarillion, pracoval profesor John Ronald Reuel Tolkien nejen se starými mýty severskými, germánskými či keltskými, ale že jako katolík nezapomínal ani na křesťanské příběhy. K jeho inspiraci bezesporu patřil i jeho nejslavnější konflikt, povstání Satana proti Bohu. Zřejmě znal i nejslavnější zpracování tohoto námětu, rozsáhlou epickou báseň Ztracený ráj od anglického barokního básníka Johna Miltona. V této práci se budu věnovat Tolkienově vlastní mytologii a nejsilnějším vlivům a předobrazům, které na ni mohly působit. A také porovnám příběh a osud Tolkienova Melkora se Satanem jak biblickým, tak tím, jak jej ve svém literárním díle podal John Milton.
Preliminary scope of work in English
There is no doubt that profesor John Ronald Reuel Tolkien, while he was creating the oldest myths of his literary world, published under the title Silmarillion, worked not only with the Nordic, Germanic or Celtic myths, but as a Catholic did not forget about the christian stories. His inspirational sources certainly included it´s biggest conflict, the Lucifer´s rebellion against God. He apparently knew the most famous depiction of this theme, an extensive epic poem by an english baroque writer John Milton.
In this thesis I will focus on Tolkien´s own mythology and the strongest influences that could have affected it. And I will compare the story and destiny of Tolkien´s Melkor with those of Satan. The biblical one and also the one as depicted by John Milton in his work.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html