Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Závěrečná učňovská zkouška podle jednotného zadání – popis současného stavu ve vybraných SOU pro sluchově postižené v České republice
Thesis title in Czech: Závěrečná učňovská zkouška podle jednotného zadání – popis současného stavu ve vybraných SOU pro sluchově postižené v České republice
Thesis title in English: The final apprenticeship exam according to a unified assignment – a description of the current state in selected secondary vocational schools for the Deaf in the Czech Republic
Key words: jednotné zadání|odborné učiliště pro sluchově postižené|podpůrná opatření|střední odborné učiliště pro sluchově postižené|střední vzdělání|výuční list|závěrečná zkouška|žák se sluchovým postižením|žák se speciálními vzdělávacími potřebami
English key words: apprenticeship certificate|Deaf student|final exam|secondary education|secondary vocational school for the Deaf|student with special educational needs|supporting measures|unified assignment|vocational school for the Deaf
Academic year of topic announcement: 2018/2019
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Institut of Deaf Studies (21-UJKN)
Supervisor: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 27.02.2019
Date of assignment: 11.03.2019
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 12.03.2019
Date and time of defence: 19.06.2020 11:55
Date of electronic submission:18.05.2020
Date of proceeded defence: 19.06.2020
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Lenka Okrouhlíková, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Cílem práce je popsat současnou podobu tzv. závěrečné učňovské zkoušky (resp. závěrečné zkoušky podle jednotného zadání v oborech vzdělání, v nichž se dosahuje stupně středního vzdělání s výučním listem) ve vybraných oborech středního vzdělání s výučním listem ve dvou středních odborných učilištích pro sluchově postižené v ČR. Pozornost bude zaměřena pouze na žáky se sluchovým postižením a akcentovány budou dvě oblasti: (1) uplatnění povinného jednotného zadání vs. využití tradičních, na konkrétní škole dlouhodobě zaužívaných podob této zkoušky, (2) uplatnění povinného jednotného zadání vs. individualizace zkoušky pro jednotlivé žáky, včetně zohlednění tzv. podpůrných opatření doporučených školským poradenským zařízením.
Od školního roku 2014/2015 jsou všechny střední školy, ve kterých je vzdělávání ukončováno závěrečnou zkouškou, povinny realizovat tuto zkoušku podle tzv. jednotného zadání vytvořeného ministerstvem školství, resp. Národním ústavem pro vzdělávání. Jednotnost (a závaznost) zadání závěrečných zkoušek a průběhu jejich realizace je však relativní. Na rozdíl od maturitní zkoušky neexistují jednotná pravidla pro realizaci zkoušek u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Školy musí respektovat podpůrná opatření navržená školskými poradenskými pracovišti jednotlivým žákům se speciálními vzdělávacími potřebami a dále je školám doporučeno inspirovat se v tomto ohledu „příklady dobré praxe“, uplatňovat „vlastní osvědčené specifické přístupy“, respektovat individualitu jednotlivých žáků apod. Závěrečné zkoušky konané dle jednotného zadání tak ve skutečnosti mají značně nejednotnou podobu.
Těžištěm výzkumného šetření v konkrétních středních odborných učilištích pro sluchově postižené bude hledání odpovědí na výzkumné otázky (1) Jaká je podoba závěrečné zkoušky ve vybraných oborech středního vzdělání s výučním listem u žáků se sluchovým postižením?, (2) Jakým procesem škola dospěla k této podobě závěrečné zkoušky? Při výzkumném šetření bude využito metod obsahové analýzy kurikulárních a metodických dokumentů konkrétních škol, observace během závěrečných zkoušek a polostrukturovaných rozhovorů s pedagogy přítomnými při závěrečných zkouškách a s pedagogy zodpovědnými za podobu závěrečných zkoušek v té které škole.
POSTUP PRÁCE
1. Studium relevantní literatury a zdrojů (včetně obecně platných textů legislativní povahy). Vymezení východisek práce.
2. Výzkumné šetření (dle možností budou vybrána střední odborná učiliště se shodnými či obdobnými obory vzdělávání).
3. Syntéza výstupů z bodů 1 a 2.
4. Diskuse a závěr.
References
FRANKLOVÁ, Z. Závěrečné zkoušky se sjednocují. Vzdělávání: čtvrtletník Národního ústavu pro vzdělávání. 2014, roč. 3, č. 2. s. 3.
JARNÍKOVÁ, J. Téma měsíce – žáci s PPO nyní skládají jednotné závěrečné zkoušky. In: Metodický portál: Digifolio [online]. 2018 [cit. 2019-02-26]. Dostupné z: https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=14309.
JEZBEROVÁ, R. a kol. Závěrečná zkouška podle jednotného zadání ve škole: školní rok 2014/2015. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2015.
JEZBEROVÁ, R. a kol. Závěrečná zkouška podle jednotného zadání ve škole: školní rok 2016/2017. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2016.
JEZBEROVÁ, R. a kol. Závěrečná zkouška podle jednotného zadání ve škole: školní rok 2017/2018. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2018.
JEZBEROVÁ, R. a kol. Závěrečná zkouška podle jednotného zadání ve škole: školní rok 2014/2015. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2015.
JEZBEROVÁ, R. Projekt IPN – Nová závěrečná zkouška. Metodický portál: Články [online]. 25. 05. 2010, [cit. 2019-02-27]. Dostupné z: https://clanky.rvp.cz/clanek/c/O/4617/PROJEKT-IPN---NOVA-ZAVERECNA-ZKOUSKA.html.
JEZBEROVÁ, R. Závěrečné zkoušky pro žáky se sluchovým postižením. In: Národní ústav pro vzdělávání [online]. Praha [cit. 2019-02-26]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/t/zaverecne-zkousky-pro-zaky-se-sluchovym-postizenim.
KOČKOVÁ, D. a kol. Kvalita pro učňovské školství. Nová závěrečná zkouška. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012.
MICHEK, S. Vývoj závěrečných zkoušek v učebních oborech, aneb situační zpráva a výhled do budoucna. Orbis scholae. Univerzita Karlova, 2010, roč. 6, č. 1, s. 136–141.
Nová závěrečná zkouška 2, [online; cit. 2019-02_27]. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, říjen 2014. Dostupné z: http://www.nuv.cz/uploads/NZZ2/magazin/NZZ14_1.pdf.
Nová závěrečná zkouška 2, [online; cit. 2019-02_27]. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, únor 2015. Dostupné z: http://www.nuv.cz/nzz2/magazin-projektu-nzz-2-2015.
Nová závěrečná zkouška 2, č. 1 [online; cit. 2019-02_27]. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, duben 2012. Dostupné z: http://www.nuv.cz/nzz2/nzz2-1-2012.
Nová závěrečná zkouška 2, č. 2 [online; cit. 2019-02_27]. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, prosinec 2012. Dostupné z: http://www.nuv.cz/nzz2/magazin-nzz-2-2-2012.
NOVÁ, A. Jak se rodí jednotná zadání. In: Nová závěrečná zkouška 2 [online]. s. 1–2 [cit. 2019-02-26]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/nzz2/jednotna-zadani.
Ukončování středního vzdělávání maturitní zkouškou a závěrečnou zkouškou. In Kvalita a efektivita vzdělávání a vzdělávací soustavy ve školním roce 2017/2018 – výroční zpráva ČŠI [online]. Praha, 2018, s. 128–132 [cit. 2019-02-26]. Dostupné z: https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Vyrocni-zpravy/KVALITA-A-EFEKTIVITA-VZDELAVANI-A-VZDELAVACI-S-(1).
Vyhláška č. 197/2016 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních v platném znění.
Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných v platném znění.
Vyhláška č. 47/2005 Sb., o ukončování vzdělávání ve středních školách závěrečnou zkouškou a o ukončování vzdělávání v konzervatoři absolutoriem v platném znění.
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) v platném znění.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html