Diplomová práce se bude zabývat žákovskými představami vyučujících z genderového hlediska. Srovnávat bude představu typického učitele a učitelky, dále představu ideálního učitele a učitelky a charakteristiku konkrétního učitele a učitelky. Hlavní výzkumnou otázkou bude, nakolik jsou žákovské představy a konkrétní zkušenosti ovlivněné genderovými stereotypy (genderovými vzorci). Několik výzkumů dokázalo, že pedagogická osobnost vyučujících, resp. její vnímání ze strany studujících, má zásadní vliv na efektivitu výuky a postoje žáků/yní ke škole. Výzkum bude využívat kvantitativní metodologii. Žáci/kyně několika ročníků 2. stupně ZŠ budou vyplňovat dotazník složený ze tří částí, z nichž první se bude zaměřovat na představu typického učitele/ky, druhá na představu ideální/ho učitele/ky a třetí na popis konkrétní/ho učitele/ky. Analýza bude sledovat jednak srovnání představ učitele a učitelky (ve všech uvedených rovinách) a jednak srovnání napříč uvedenými rovinami. Výzkum navazuje na studii představ typického učitele a učitelky realizovanou před 15 lety (Smetáčková, 2003), s níž bude srovnávat výsledky.