Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Mediální obraz vytvářený tradičními a novými médii: Komparativní analýza mediální reprezentace na příkladu prezidentských voleb 2018
Thesis title in Czech: Mediální obraz vytvářený tradičními a novými médii: Komparativní analýza mediální reprezentace na příkladu prezidentských voleb 2018
Thesis title in English: Media image constucted by traditional and new media: Comparative analysis of the media representation on the example of the 2018 presidential elections
Key words: Nová média, sociální sítě, konvergence, sociální konstrukce reality, agenda-setting, prezidentské volby
English key words: New Media, Social Network, Convergence, Social Construction of Reality, Agenda-setting, Presidential Elections
Academic year of topic announcement: 2017/2018
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Journalism (23-KZ)
Supervisor: PhDr. Mgr. Bc. Jan Jirků, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 08.08.2018
Date of assignment: 08.08.2018
Date and time of defence: 24.09.2019 08:00
Venue of defence: Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H110, Hollar - místn. č. 110
Date of electronic submission:31.07.2019
Date of proceeded defence: 24.09.2019
Opponents: doc. PhDr. Barbora Osvaldová
 
 
 
URKUND check:
References
BERGER, Peter L. a Thomas LUCKMANN. Sociální konstrukce reality: pojednání o sociologii vědění. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999. ISBN 80-85959-46-1.
CHADWICK, Andrew. The hybrid media system: politics and power. New York: Oxford University Press, 2013. ISBN 978-0199759484.
JOHNSON, Thomas J., Mahmoud A. M. BRAIMA a Sothirajah JAYANTHI. Full Access Doing the Traditional Media Sidestep: Comparing the Effects of the Internet and Other Nontraditional Media with Traditional Media in the 1996 Presidential Campaign. Journalism & Mass Communication Quarterly [online]. 1999, vol. 76(1), s. 99-123.
KALSNES, B., LARSSON, A. O. (2014): Of course we are on Facebook: Use and Non-Use of social Media among Swedish and Norwegian Politicians. European Journal of Communication. Vol. 29(6), s. 1-16.
TRAMPOTA, Tomáš a Martina VOJTĚCHOVSKÁ. Metody výzkumu médií. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-683-4.
Preliminary scope of work
S příchodem internetu došlo ke změně mediálního prostředí a také mnoha teorií, které byly do té doby vztahovány pouze k tradičním médiím. Základy předkládané práce jsou postaveny na otázce, zda tradiční média a média nová vytváří odlišné mediální obrazy. Tato otázka je dále rozvíjena kapitolami na téma konstrukce reality, mediální konvergence, teorie agenda-setting nebo sociálních sítí a dále zkoumána na příkladu voleb prezidenta České republiky. O post hlavy státu se v roce 2018 ucházelo dohromady devět kandidátů a takový počet s sebou přinesl mnoho výzev pro média tradičního typu. Právě televize, tisku a rozhlasu se totiž týká omezení v podobě maximálního počtu znaků či stopáže, a proto musí docházet k vynechávání a zjednodušování některých informací. Sociální sítě podobnými problémy netrpí, naopak se s jejich příchodem uživatelé setkávají s novými charakteristikami. Na základě dat sebraných ze vstupů veřejnoprávní České televize a příspěvků uveřejněných na facebookových stránkách konkrétních kandidátů došlo ke komparaci a stanovení, jak se liší mediální obraz podávaný odlišnými typy médií.
Preliminary scope of work in English
With the beginning of the Internet era a lot of the traditional media characteristics along with the classic media theories changed. The foundations of this diploma thesis are built on the question whether the traditional media and the new media are constructing different media images. The topic is further analyzed in the chapters about the construction of reality, media convergence, agenda-setting theory or social network. The analytical parts studied the main sources – television and social network – on the example of the Czech presidential election in 2018. After the data were gathered there were stated thirteen topic clusters and each unit of the collected data was categorized into those. There was also categorization on sources and the amount of representation of every candidate. After analyzing these data a comparison was made and after that a conclusion whether there are any differences between traditional and new media.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html