Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Falešné zprávy: Způsoby posuzování a ověřování zpráv jejich příjemci
Thesis title in Czech: Falešné zprávy: Způsoby posuzování a ověřování zpráv jejich příjemci
Thesis title in English: Fake News: Methods of assessing and verifying news by their recipients
Key words: Falešné zprávy, konfirmační zkreslení, důvěryhodnost médií, důvěra v média, ověřování zpráv, užívání médií, kvalitativní výzkum, experiment
English key words: Fake news, confirmation bias, credibility of media, trust in media, verifying of news, media use, qualitative reasearch, experiment
Academic year of topic announcement: 2017/2018
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Journalism (23-KZ)
Supervisor: Mgr. Pavel Kasík
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 08.08.2018
Date of assignment: 08.08.2018
Date and time of defence: 22.09.2020 08:00
Venue of defence: Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H110, Hollar - místn. č. 110
Date of electronic submission:01.08.2020
Date of proceeded defence: 22.09.2020
Opponents: Nikita Poljakov, M.Sc.
 
 
 
URKUND check:
References
ALLCOTT, Hunt a Matthew GENTZKOW. 2017. Social Media and Fake News in the 2016 Election. In: Journal of Economic Perspectives. 31(2), s. 211-236. [online]. [cit. 2018-05-22]. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/316712634_Social_Media_and_Fake_News_in_the_2016_Election
GREGOR, Miloš a Petra VEJVODOVÁ, 2018. Nejlepší kniha o fake news, dezinformacích a manipulacích!!!. Brno: CPress. ISBN 978-80-264-1805-4.
HENDL, Jan, 2005. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál. ISBN 80-736-7040-2.
MCNAIR, Brian, 2018. Fake news: Falsehood, Fabrication and Fantasy in Journalism. New York: Routledge. ISBN 978-113-8306-790.
NUTIL, Petr, 2018. Média, lži a příliš rychlý mozek: průvodce postpravdivým světem. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0716-2.
TANDOC, Edson C., Richard LING a Oscar WESTLUND, aj. 2017. Audiences’ acts of authentication in the age of fake news: A conceptual framework. In: New Media & Society [online]. [cit. 2018-05-22]. Dostupné z: http://journals.sagepub.com.ezproxy.is.cuni.cz/doi/pdf/10.1177/1461444817731756
TRAMPOTA, Tomáš a Martina VOJTĚCHOVSKÁ, 2010. Metody výzkumu médií. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-683-4.
VOSOUGHI, Soroush, Deb ROY a Sinan ARAL, 2018. The Spread of True and False News online. In: Science. 359(6380), s. 1146-1151. [online]. [cit. 2018-05-22]. Dostupné z: http://science.sciencemag.org/content/359/6380/1146.full
VYBÍRAL, Zbyněk, 2003. Lži, polopravdy a pravda v lidské komunikaci. Praha: Portál. ISBN 80-717-8812-0.
Preliminary scope of work
Diplomová práce se bude věnovat vnímání a posuzování mediálních obsahů jejich příjemci v kontextu problematiky falešných zpráv. Cílem je zjistit, jakým způsobem lidé ověřují informace a jak postupují při posuzování zpráv z různých zdrojů. Dílčím cílem je pak popsat problematiku falešných zpráv pohledem příjemců. Práce je založena na kvalitativní metodě polostrukturovaných rozhovorů. Jako doplňková metoda bude využito kvantitativní dotazníkové šetření, pomocí kterého bude možné najít vnitřní souvislosti mezi charakteristikami příjemce a jeho vnímáním zpráv jako pravdivé či nepravdivé.
Preliminary scope of work in English
The thesis will focus on perception and assesing of news content of their recipients in the context of fake news phenomenon. The aim is to ascertain, how people verify the information and how they proceed when assessing news from different sources. The partial aim is to describe the fake news phenomenon from the recipients' point of view. The thesis will use the qualitative method of semi-structured interviews. As a complementary method, a quantitative questionnaire survey will be used, which will allow to find an internal connection between the characteristics of the recipients and their perception of the news as true or false.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html