Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Specifika managementu nově zřízených mateřských škol
Thesis title in Czech: Specifika managementu nově zřízených mateřských škol
Thesis title in English: The specifics of the management of newly established kindergartens
Key words: mateřská škola, management, management školy, ředitel školy
English key words: nursery school, management, educational management and administration, director
Academic year of topic announcement: 2017/2018
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Supervisor: Mgr. Jiří Trunda, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 15.06.2017
Date of assignment: 16.10.2017
Date and time of defence: 05.09.2018 08:00
Venue of defence: Myslíkova 7, Praha 1, M103, multimediální učebna
Date of electronic submission:12.07.2018
Date of proceeded defence: 05.09.2018
Course: Diploma Thesis (OSZD004SM)
Opponents: RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA
 
 
 
Guidelines
Provedení práce odpovídá opatření děkanky PedF UK č. 22/2014
References
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-.
GEROPP, Bernd. Tajemství úspěšného vedení lidí. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5337-9.
FORET, Miroslav. Marketing pro začátečníky. 1. vyd. Brno: Edika, 2012, 184 s. ISBN 978-80-266-0006-0.

FOTR, Jiří, Emil VACÍK, Ivan SOUČEK, Miroslav ŠPAČEK, Stanislav HÁJEK. Tvorba strategie a strategické plánování: teorie a praxe. 1. vyd. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3985-4.

JINDŘICHOVSKÁ, Irena. Finanční management. Vyd. 1. V Praze: C.H. Beck, 2013. ISBN 978-80-7400-052-2.

KOTLER, Philip a Kevin Lane KELLER. Marketing management. 14. Praha: Grada Publishing, a.s., 2013, 816 s. ISBN 978-80-247-4150-5.
Management mateřských škol: [praktické rady pro ředitelky MŠ. Praha: Raabe, c2012. Legislativa a management pro ZŠ. ISBN 978-80-87553-58-9.
PRŮCHA, Jan. Pedagogická encyklopedie. Vyd. 1. Praha: Portál, s. r. o., 2009. ISBN 978-80-7367-546-2
SRPOVÁ, Jitka a Václav ŘEHOŘ. Základy podnikání: teoretické poznatky, příklady a zkušenosti českých podnikatelů. 1. vyd. Praha: Grada, 2010, 427 s. ISBN 978-80-247-3339-5.

SRPOVÁ, Jitka. Podnikatelský plán a strategie. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 194 s. ISBN 978-80-247-4103-1.
STROUHAL, Martin a Stanislav ŠTECH, ed. Vzdělání a dnešek: pedagogické, filosofické, historické a sociální perspektivy. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3558-3.
VODÁČEK, Leo, VODÁČKOVÁ O. Moderní management v teorii a praxi. Vyd. 3. Praha: Management Press, 2013. ISBN 978-80-7261-232-1

TROJANOVÁ, Irena, Václav TROJAN a Jindřich KITZBERGER. Kompetence řídících pracovníků ve školství. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012. Řízení školy (Wolters Kluwer). ISBN 978-80-7357-899-2.

TROJAN, Václav. Pedagogický proces a jeho řízení. Praha: Wolters Kluwer, 2014. Řízení školy (Wolters Kluwer). ISBN 978-80-7478-539-9.
Preliminary scope of work
Bakalářská práce se zabývá specifiky managementu v prostředí mateřské školy. Zaměřuje se na ředitele mateřských škol. Cílem práce je zjistit, jaká jsou úskalí pro ředitele mateřských škol v oblasti řízení, z pohledu nastupujícího ředitele a ředitelů nově zřízených mateřských škol, a jak těmto úskalí předcházet, dále pak charakterizovat management při zřízení mateřské školy.
Teoretická část se věnuje základním tématům, především definuje manažera a jeho funkce, management ve školách a oblasti s ním spojené. Zacílení teoretické části je především na shromažďování dat o managementu ve školách.
Výzkumná část byla realizována formou dotazníkového šetření, analýzou jejich výsledků a rozhovory s vybranými řediteli mateřských škol. Byla zacílena na ředitele mateřských škol, jak se orientují v managementu, co je pro ně ve funkci stěžejní, zda rozvíjejí své klíčové kompetence.
Preliminary scope of work in English
The bachelor thesis deals with the specific aspects of nursery school management. The paper focuses on the position of nursery school directors. The purpose of this thesis is to detect possible difficulties for nursery school directors from the point of view of incoming directors and directors of newly established nursery schools in the area of management. Furthermore, it describes how to avoid such difficulties and defines the nursery school management.
The theoretical part includes basic topics on management. It primarily defines a manager and his/her role, school management and the areas that are connected with this issue. The aim of the theoretical part is to accumulate data on the school management.
The research part was realized in the form of questionnaire survey, analysing obtained data and interviewing selected directors of nursery schools. This part was aimed at directors of nursery schools and how well they are informed about the issues of management. Furthermore, it focuses on elements that are crucial in their post and how they develop their key competences.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html