Škála pro měření generativity – tvorba a ověření psychometrických charakteristik
Thesis title in Czech: | Škála pro měření generativity – tvorba a ověření psychometrických charakteristik |
---|---|
Thesis title in English: | Scale for measuring generativity- construction and verification of psychometric properties |
Key words: | Generativita|psychometrické charaktersitky|střední dospělost|LGS|GBC |
English key words: | Generativity|midlife|psychometric properties|scale|LGS|GBC |
Academic year of topic announcement: | 2017/2018 |
Type of assignment: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Psychology (21-KPS) |
Supervisor: | prof. PhDr. Marek Blatný, DrSc. |
Author: | hidden![]() |
Date of registration: | 23.05.2018 |
Date of assignment: | 23.05.2018 |
Administrator approval: | zatím neschvalováno |
Confirmed by Study dept. on: | 15.06.2018 |
Date and time of defence: | 14.09.2020 00:00 |
Date of electronic submission: | 02.08.2020 |
Date of proceeded defence: | 14.09.2020 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Reviewers: | prof. PhDr. Jiří Šípek, CSc., Ph.D. |
Guidelines |
Koncept generativity vychází z Eriksonovi psychosociální teorie vývoje, jakožto vývojový úkol střední dospělosti. Jedinec se snaží o přenos zájmu mimo vlastní ego pomocí produktivity a kreativity. Na Eriksona navázali i další autoři, kteří jeho koncept rozvinuli. Jednimi z nich jsou McAdams a de St. Aubin, kteří vnímají generativitu jako jednu z důležitých součástí vývoje identity v průběhu celé dospělosti. Tvoří ji sedm vnitřně propojených dimenzí – kulturní požadavky; vnitřní touhy; zájem o další generace, víra v dobro lidstva; závazek; jednání; osobní příběh.
Cílem diplomového projektu bude vytvořit škálu, která bude měřit všech sedm dimenzí generativity dle McAdamse a de St. Aubina. Práce bude vycházet z již existujících dotazníků na měření generativity, jako jsou Loyola Generativity Scale a Generativity Behavioral Checklist. Cílem tedy bude vytvořit škálu pomocí kvalitativní a kvantitativní položkové analýzy, která bude odpovídat českému kulturnímu prostředí za pomoci výše zmíněných metod a dat sebraných v rámci již provedeného výzkumu. |
References |
Blatný, M. (2016). Psychologie celoživotního vývoje. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum.
Erikson, E. H. (2015). Životní cyklus rozšířený a dokončený: devět věků člověka. Praha: Portál. McAdams, D. P. (2001). Generativity in midlife. In M. E. Lachman (Eds.), Handbook of midlife development (395-447). New York: Wiley. McAdams, D. P., & de St. Aubin, E. (1992). A Theory of Generativity and Its Assessment Through Self-Report, Behavioral Acts, and Narrative Themes in Autobiography. Journal of Personality and Social Psychology. 62(6), 1003-1015. McAdams, D. P., & de St. Aubin, E. (1998). Generativity and adult development. Washington, DC American Psychological Association. De St. Aubin, E. D. S., & McAdams, D. P. (1995). The relations of generative concern and generative action to personality traits, satisfaction/happiness with life, and ego development. Journal of Adult Development. 2(2), 99-112. |