Mýty, miskoncepce a hoaxy v první pomoci
Thesis title in Czech: | Mýty, miskoncepce a hoaxy v první pomoci |
---|---|
Thesis title in English: | Myths, Misconceptions and Hoaxes with Regard of First Aid Topic |
Academic year of topic announcement: | 2024/2025 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Biology Education (31-180) |
Supervisor: | Mgr. Radim Kuba |
Author: |
Guidelines |
Od zájemce o dané téma se předpokládá hlubší zájem o problematiku laické první pomoci a v průběhu zpracovávání práce absolvování níže uvedených předmětů a kurzů, které studentu poskytnout nezbytnou odbornou přípravu k řešení daného tématu. Jedná se jednak o předměty zaměřené poskytování laické první pomoci, aspekty krizové komunikace, tak i o pokročilejší kurzy typu Zdravotník zotavovích akcí/Člen první pomoci. Nedílnou součástí by mělo být i absolvování didakticky zaměřených kurzů Didaktika první pomoci I a II. a) Doporučené předměty ze SIS: • MB180C25 První pomoc ve škole - bloková nebo MB180C25T První pomoc ve škole - terénní • MB180C50Z První pomoc - simulace zimní • MB180C50L První pomoc - simulace letní • MB180C44 Běžná a krizová komunikace ve škole • MB180C48 Komplexní krizová komunikace b) Doporučené kurzy s akreditací MŠMT/ zařazené do CŽV: • Didaktika první pomoci I • Didaktika první pomoci II • Zdravotník zotavovacích akcí / Člen první pomoci (více informací o kurzech lze nalézt na: https://www.prvnipomocprfuk.eu) |
Preliminary scope of work |
o První pomoc je dynamickou disciplínou a doporučované postupy se postupem času vyvíjí. Každých 5 let jsou vydávány pokyny pro poskytování první pomoci (tzv. Guidelines, vydáváno Evropskou resuscitační radou), podle kterých by výuka první pomoci měla probíhat. I přes to, že některé postupy byly z oblasti první pomoci vyřazeny již před mnoha lety, veřejnost a žáci je mají stále ukotveny (např. manuální vytahování/špendlení jazyka osob v bezvědomí místo záklonu hlavy, zalehávání osob s celotělovými křečemi apod.). o V populaci se tedy můžeme setkat s tzv. miskoncepcemi ("nepřesné pochopení postupu"), nepravdivými informace (např. vlivem změny doporučených postupů) a tzv. hoaxy (nesmysly z odborného hlediska). Náplní práce by bylo vytvoření uceleného přehledu nejčastějších zastaralých postupů, miskoncepcí a hoaxů. o Náplní práce by provést rešerši na základě původních odborných zdrojů se zaměřením na sestavení přehledu hlavních miskoncepcí v první pomoci a na základně odborné literatury ověřit jejich platnost. o Pokud by práce byla zpracovávána jako bakalářská, jednalo by se pouze o výše uvedenou rešerši (v souladu s požadavky kladenými na bakalářské práce na biologické sekci). V případě diplomové práce, která zpravidla zahrnuje i „praktickou část“, by bylo možné provést např. proběhlo dotazníkové šetření, které by zjistilo, které miskoncepce jsou nejvíce rozšířené a které naopak nejméně. Cílovou skupinou by mohli být pedagogové, studenti či veřejnost. U studentů by bylo možné využít metodiku, kdy by vyplnili např. dotazník před kurzem a následně po kurzu – na základě toho by mohlo být pozorováno, které miskoncepce byly odstraněny a které naopak zůstávají. Pro získání těchto dat je možné využít fakultní kurzy „První pomoc ve škole“, v rámci kterých je možné oslovit velké množství respondentů a získat tak velmi cenné informace. o V případě zájmu o dané téma nejdříve kontaktujte školitele na e-mailuradim.kuba@natur.cuni.cz. |