Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Mýty, miskoncepce a hoaxy v první pomoci
Thesis title in Czech: Mýty, miskoncepce a hoaxy v první pomoci
Thesis title in English: Myths, Misconceptions and Hoaxes with Regard of First Aid Topic
Academic year of topic announcement: 2024/2025
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Biology Education (31-180)
Supervisor: Mgr. Radim Kuba
Author:
Guidelines
Od zájemce o dané téma se předpokládá hlubší zájem o problematiku laické první pomoci a v průběhu zpracovávání práce absolvování níže uvedených předmětů a kurzů, které studentu poskytnout nezbytnou odbornou přípravu k řešení daného tématu. Jedná se jednak o předměty zaměřené poskytování laické první pomoci, aspekty krizové komunikace, tak i o pokročilejší kurzy typu Zdravotník zotavovích akcí/Člen první pomoci. Nedílnou součástí by mělo být i absolvování didakticky zaměřených kurzů Didaktika první pomoci I a II.

a) Doporučené předměty ze SIS:
• MB180C25 První pomoc ve škole - bloková nebo MB180C25T První pomoc ve škole - terénní
• MB180C50Z První pomoc - simulace zimní
• MB180C50L První pomoc - simulace letní
• MB180C44 Běžná a krizová komunikace ve škole
• MB180C48 Komplexní krizová komunikace

b) Doporučené kurzy s akreditací MŠMT/ zařazené do CŽV:
• Didaktika první pomoci I
• Didaktika první pomoci II
• Zdravotník zotavovacích akcí / Člen první pomoci

(více informací o kurzech lze nalézt na: https://www.prvnipomocprfuk.eu)
Preliminary scope of work
o První pomoc je dynamickou disciplínou a doporučované postupy se postupem času vyvíjí. Každých 5 let jsou vydávány pokyny pro poskytování první pomoci (tzv. Guidelines, vydáváno Evropskou resuscitační radou), podle kterých by výuka první pomoci měla probíhat. I přes to, že některé postupy byly z oblasti první pomoci vyřazeny již před mnoha lety, veřejnost a žáci je mají stále ukotveny (např. manuální vytahování/špendlení jazyka osob v bezvědomí místo záklonu hlavy, zalehávání osob s celotělovými křečemi apod.).
o V populaci se tedy můžeme setkat s tzv. miskoncepcemi ("nepřesné pochopení postupu"), nepravdivými informace (např. vlivem změny doporučených postupů) a tzv. hoaxy (nesmysly z odborného hlediska). Náplní práce by bylo vytvoření uceleného přehledu nejčastějších zastaralých postupů, miskoncepcí a hoaxů.
o Náplní práce by provést rešerši na základě původních odborných zdrojů se zaměřením na sestavení přehledu hlavních miskoncepcí v první pomoci a na základně odborné literatury ověřit jejich platnost.
o Pokud by práce byla zpracovávána jako bakalářská, jednalo by se pouze o výše uvedenou rešerši (v souladu s požadavky kladenými na bakalářské práce na biologické sekci). V případě diplomové práce, která zpravidla zahrnuje i „praktickou část“, by bylo možné provést např. proběhlo dotazníkové šetření, které by zjistilo, které miskoncepce jsou nejvíce rozšířené a které naopak nejméně. Cílovou skupinou by mohli být pedagogové, studenti či veřejnost. U studentů by bylo možné využít metodiku, kdy by vyplnili např. dotazník před kurzem a následně po kurzu – na základě toho by mohlo být pozorováno, které miskoncepce byly odstraněny a které naopak zůstávají. Pro získání těchto dat je možné využít fakultní kurzy „První pomoc ve škole“, v rámci kterých je možné oslovit velké množství respondentů a získat tak velmi cenné informace.
o V případě zájmu o dané téma nejdříve kontaktujte školitele na e-mailuradim.kuba@natur.cuni.cz.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html