Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Podpora čtenářství žáků s dyslexií
Thesis title in Czech: Podpora čtenářství žáků s dyslexií
Thesis title in English: Encouraging students with dyslexia to read
Key words: žáci se specifickou poruchou učení, žáci s dyslexií, čtenářské dovednosti, čtenářská gramotnost, porozumění čtenému, podpora čtenářství, sebehodnocení
English key words: students with specific learning difficulty, students with Dyslexia, reading skills, reading literacy, reading comprehension, support of the reading, self-esteem
Academic year of topic announcement: 2017/2018
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Supervisor: PhDr. Marja Annemiek Volemanová, DiS., Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 24.04.2018
Date of assignment: 24.04.2018
Date and time of defence: 23.05.2019 08:30
Venue of defence: M. Rettigové 4, Praha 1, R126, 126, 1. patro, vlevo, zadní trakt
Date of electronic submission:14.04.2019
Date of proceeded defence: 23.05.2019
Course: Diploma Thesis (OSZD005)
Opponents: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
 
 
 
Preliminary scope of work
Diplomová práce se zaměřuje na oblast čtenářství a čtenářské gramotnosti u žáků se specifickou poruchou čtení - dyslexií. Cílovou skupinou jsou zejména žáci na druhém stupni základních škol. Teoretická část práce se zabývá rámcovým ukotvením specifických poruch učení, blíže se soustředí na oblast dyslexie. Sleduje nejen obecné vymezení problematiky a její etiologickou rovinu, ale zaměřuje se i na oblast diagnostiky s přesahem do školské praxe. Centrem zájmu je především podpora této skupiny žáků v rámci vzdělávání. Text práce dále přibližuje jednotlivosti čtení s porozuměním, čtenářských dovedností a čtenářské gramotnosti, které se významně podílejí na školní úspěšnosti. V neposlední řadě se práce soustředí na čtenářství a na možnosti podpory dětí a žáků právě v této oblasti. Empirická část práce zahrnuje kvantitativní výzkum, ten je založen na analýze dat z dotazníkového šetření se zaměřením na pojetí čtenářství a četby, které je zaměřené na žáky druhého stupně základních škol, přičemž vlastní analýza sleduje případné nuance v sebehodnotící složce u žáků představujících normu a u žáků s dyslexií. Cílem výzkumného šetření je zachycení aktuálního vztahu žáků ke čtení s ohledem na charakter poskytované podpory. Výsledky šetření korespondují s teoretickými poznatky z odborných zdrojů – žáci s dyslexií se mnohdy považují za slabší čtenáře než žáci bez dyslexie a čtení vnímají v menší míře za prostředek trávení volného času. Výzkum je pro ilustraci dané problematiky doplněn o stručnou analýzu rozhovoru s jedincem s dyslexií. Na konkrétním příkladu je demonstrována oblast podpory této skupiny žáků ze strany školy a důležitost optimálního nastavování podpůrných opatření, která pro svou efektivitu musí být plně individualizovaná. Práce upozorňuje na důležitost sledované problematiky a může posloužit k prohlubování společenské diskuse na obdobná témata.
Preliminary scope of work in English
The master thesis is focused on the reading and reading literacy of studentes with specific reading difficulty - with Dyslexia. The target group are students of the second level of primary school. The theoretical part focuses on the definition of the specific learning difficulty, expecially on Dyslexia. It follows not only a general definition and an etiology but also diagnostics in school practice. The center of interest is mainly the support of this group of pupils at school. This text presents the charakteristics of the reading skills and reading and reading literacy that contribute to school success. The thesis is to investigace the support of the reading at primary school. The empirical part is based on the analysis of the quantitative research data. The research focuses on the concept of reading, which is aimed at students of the second level of primary school, while the actual analysis follows possible nuances in the self-assessment component of the students representing the norm and students with Dyslexia. The aim of the research is to capture the current relationship of students to reading with regard to the nature of the support provided. The results of the survey correspond to theoretical findings from professional sources - pupils with dyslexia often consider themselves as weaker readers than pupils without dyslexia and read to a lesser extent to spend their free time. The research is complemented by an analysis of interview with Dyslexia individual to illustrate the issue. The concrete example demonstrates the school's support for this group of students and the importance of optimizing the setting of individualized support. The thesis highlights the importance of the given issue and can serve to deepen social discussion on similar topics.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html