Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Komparace sexistických reklam: webové stránky vs. další formy marketingové komunikace
Thesis title in Czech: Komparace sexistických reklam: webové stránky vs. další formy marketingové komunikace
Thesis title in English: Comparison of sexist advertising: websites vs. other forms of marketing communication
Key words: Marketingová komunikace, web, nová média, reklama, sex, sexismus, pragmalingvistická analýza, analýza diskurzu
English key words: Marketing communication, web, new media, advertising, sex, sexism, pragmalinguistic analysis, discourse analysis
Academic year of topic announcement: 2017/2018
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Media Studies (23-KMS)
Supervisor: PhDr. Tereza Klabíková Rábová, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 22.02.2018
Date of assignment: 22.02.2018
Date and time of defence: 23.01.2019 09:00
Venue of defence: Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1
Date of electronic submission:03.01.2019
Date of proceeded defence: 23.01.2019
Opponents: Mgr. Markéta Supa, M.A., Ph.D.
 
 
 
URKUND check:
References
BASLAROVÁ, Iva, Dita JAHODOVÁ a Barbara HAVELKOVÁ. Jak na sexistickou reklamu: manuál pro posuzování sexistické reklamy. Praha: Otevřená společnost, 2013, 55 s., viii s. obr. příl. ISBN 978-80-87110-26-3.
BARTHES, Roland. Mytologie. Praha: Dokořán, 2004. Bod (Dokořán). ISBN 80-865-6973-X
BARTHES, Roland. Image, music, text. 18. printing. New York: Fontana Press, 1977. ISBN 00-068-6135-0.
COOK, Guy. The discourse of advertising. 2nd ed. New York: Routledge, 2001. Interface (London, England). ISBN 04-152-3455-7.
ČMEJRKOVÁ, Světla. Reklama v češtině: čeština v reklamě. 1. vyd. Praha: Leda, 2000, 258 s. ISBN 80-85927-75-6.
KRUG, Steve. Web design: nenuťte uživatele přemýšlet!. Brno: Computer Press, 2003. ISBN 80-722-6892-9.
LEECH, Geoffrey N. Semantics: the study of meaning. 2nd ed. Harmondsworth: Penguin Books, 1981, xii, 383 s. ISBN 01-401-3487-5.
MACHOVÁ, Svatava a Milena ŠVEHLOVÁ. 2001. Sémantika & pragmatická lingvistika. Praha: Univerzita Karlova, 159 s. ISBN 80-729-0061-7.
MANOVICH, Lev. The language of new media. Cambridge: MIT Press, 2002. ISBN 02-626-3255-1.
MASAŘOVÁ, Klára. Billboard - součást outdoorové reklamy, aneb, Žijeme v džungli?. Ostrava: Key Publishing, 2014. Monografie (Key Publishing). ISBN 978-807-4182-068.
NEJEZCHLEBOVÁ, Lenka. Sex v reklamě. Vyd. 1. Liberec: Bor, 2010, 158 s. ISBN 978-80-86807-88-1.
PELSMACKER, Patrick de, Maggie GEUENS a Joeri VAN DEN BERGH. Marketing communications: a European perspective. 5th ed. Harlow: Pearson Education Limited, 2013, 641 s. ISBN 978-0-273-77324-5.
REICHERT, Tom. a Jacqueline. LAMBIASE. Sex in advertising: perspectives on the erotic appeal. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 2003. Interface (London, England). ISBN 08-058-4118-0.
Preliminary scope of work
Diplomová práce porovnává užití sexistických komunikačních prostředků v reklamách a na webových stránkách firem Free Rádio, ÚAMK, Pila Pasák a Rodinný pivovar Bernard. Teoretické zázemí práce je tvořeno rešerší literatury týkající se médií, mediální komunikace, nových médií, marketingové komunikace, sexismu a lingvistických aspektů marketingové komunikace. Velká pozornost je věnována pragmatickým aspektům reklamního jazyka, jazykovým funkcím v reklamě a mluvním aktům v reklamě. Teoretická část pokrývá i poznatky týkající se sexuální tematiky v reklamě, především klasifikaci užívaných sexuálních informací, efektivitě jejich používání, zmiňuje i sexistické výrazové prostředky typické pro reklamu a etické a právní rámce, které reklamu omezují.
Druhá část práce je prakticky zaměřená a analyzuje reklamy a webové stránky výše zmíněných firem. Reklamy jsou analyzovány pomocí formuláře, který spojuje prvky pragmatiky, sémiotiky a sémantiky tak, aby byla reklama zachycena jako intersémiotický útvar. Dále je zohledněna užitá sexuální informace a sexistické prostředky. Webové stránky jsou analyzovány pomocí formuláře, který si všímá struktury webu, cíle webu, designu, užitých výrazových prostředků, pragmatických aspektů užitého jazyka a sexismů.
Cílem práce je zodpovědět na pět výzkumných otázek, které se ptají na užívané jazykové prostředky v obou formách komunikace, na prostředky sexismu a pragmatické aspekty obou forem komunikace.
Preliminary scope of work in English
This diploma thesis compares linguistic and sexist expressions used in adverts and on websites of companies Free Rádio, ÚAMK, Pila Pasák and Rodinný pivovar Bernard. The first part of the thesis provides broad theoretical background focusing on media, media communication, new media, marketing communication, sexism and linguistic aspects of marketing communication. Great deal of attention is paid to pragmatic aspects of advertising language, the communication functions and speech acts in adverts. The work also deals with sexual information in adverts, e.g. types of sexual information used in advertising, its effectiveness, typical sexist expressions but also with legal and ethical frames in advertising.
The second part of the thesis are the analyses themselves. The adverts are analysed through
a questionnaire that covers pragmatic, semiotic and semantic aspects so that the intersemiotic character of advertising is covered; other issues included are types of sexual information and sexist expressions. The websites are analysed through a questionnaire that challenges the structure of the website, its aim, design, used vehicles of expression, pragmatic aspects of the used language and the presence of sexism.
The aim of this thesis is to answer five questions covering such issues as used vehicles of expression, used sexist expressions and pragmatic aspects of the language used in both adverts and on the websites.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html