Spolupráce učitele s rodiči žáka v 1. a 2. ročníku ZŠ
Thesis title in Czech: | Spolupráce učitele s rodiči žáka v 1. a 2. ročníku ZŠ |
---|---|
Thesis title in English: | Cooperation between teacher and parents in 1st and 2nd grade of elementary school |
Key words: | spolupráce, komunikace, škola, rodiče, partnerství |
English key words: | cooperation, communication, school, parents, partneship |
Academic year of topic announcement: | 2017/2018 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Supervisor: | PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. |
Author: | hidden![]() |
Date of registration: | 24.01.2018 |
Date of assignment: | 24.01.2018 |
Date and time of defence: | 22.05.2019 09:00 |
Venue of defence: | M. Rettigové 4, Praha 1 |
Date of electronic submission: | 12.04.2019 |
Date of proceeded defence: | 22.05.2019 |
Course: | Diploma Thesis (OSZD005) |
Opponents: | PhDr. Petra Vallin, Ph.D. |
Guidelines |
Tato práce si klade za cíl v první části zformulovat a zhodnotit teoretické aspekty spolupráce školy a zákonných zástupců dětí. Podá informace o možných formách spolupráce a komunikace vyvozené z psychologie, sociologie i pedagogiky. Podrobněji se bude zabývat také možnými ICT řešeními, kterých je v současnosti velké množství a umožňují spolupráci odkudkoliv a kdykoliv. Tyto teoretické aspekty jsou pak základem pro praktickou část práce, která pomocí akčního učitelského výzkumu hledá a hodnotí vhodné metody spolupráce a jejich využití ve vlastní učitelské praxi v 1. a 2. ročníku ZŠ. |
References |
Gavora, P.: Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, první vydání, 2005, ISBN 80-7315-104-9, 165 s.
Grecmanová, H.: Klima školy. Olomouc: Hanex, první vydání, 2008, ISBN 978- 80-7409-010-3, 209 s. Hart, S.; Kindle Hodson, V.: Respectful parents respectful kids. Puddle Dance press, 2006 Hart, S.; Kindle Hodson, V.: The compassionate classroom. Puddle Dance press, 2004 Helus, Z.: Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada Publishing, a.s., první vydání, 2007, ISBN 978-80-247-1168-3, 288 s. Kraus, B.: Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, s. r. o., druhé vydání, 2008, ISBN 978-80-7367-383-3, 216 s. Kreislová, Z.: Krok za krokem 1. třídou. Praha: Grada Publishing, a.s., první vydání, 2008, ISBN 978-80-247-2038-8, 168 s. Krejčová, V.; Kargerová, J.: Začít spolu. Praha: Portál, s. r. o., první vydání, 2003, ISBN 80-7178-695-0, 232 s. Matějček, Z.: Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál, s. r. o., první vydání, 1996, ISBN 80-7178-085-5, 144 s. Rosenberg Marshall, B. PhD: Nonviolent Communication: A Language of Life. Puddle Dance press, 2015, ISBN: 9781892005281, 280 s. Vágnerová, M.: Vývojová psychologie. Praha: Portál, s. r. o., první vydání, 2000, ISBN 80-7178-308-0, 528 s. https://www.clovekvtisni.cz/co-delame/humanitarni-a-rozvojova-pomoc/vzdelavani-a-prakticke-dovednosti/skola-jako-spolecny-projekt-aneb-rodice-mluvi-do-vzdelani-1655gp Rodiče – nečekaní spojenci Jak rozvíjet partnerský dialog mezi školou a rodinou https://www.varianty.cz/download/docs/58_rodic-e-nec-ekani-spojenci.pdf https://www.pridesurveys.com/index.php/blog/parent-teacher-cooperation-communication/ |
Preliminary scope of work |
Tato diplomová práce se zabývá problematikou spolupráce mezi rodinou a školou v prvních letech školní docházky. V teoretické části jsou představeny obavy a očekávání, se kterými vstupují rodiče i učitelé do 1. třídy, a dále různé druhy a formy spolupráce. Teoretická část této práce čerpá poznatky z české literatury, ale opírá se také o zahraniční odborné publikace. V některých případech jsou oba prameny porovnávány.
V návaznosti na teoretickou část je vystavěna část praktická, která formou akčního učitelského výzkumu vychází z vlastní praxe autorky. Kromě samotného výzkumu jsou zde představeny různé formy spolupráce školy a rodiny, které jsou zároveň doplněny o zpětnou vazbu rodičů. |
Preliminary scope of work in English |
This diploma thesis focuses on cooperation between the school and the family in the beginning of elementary school. In the theoretical part of this thesis are introduced concerns and expectations that the teachers and the parents may have at the begining of school attendance, as well as various types and forms of cooperation. The theoretical part uses expertise from Czech literature, but relies on foreign literature too. In some occasions these two resources are compared.
The theoretical part is followed by the practical part that is built by teacher´s research. This research comes from the teaching practise of the author. Except for the reaserch itself, it introduces some forms of the cooperation between school and the families that are followed by feedback from the parents. |