Sportovní sebevědomí a jeho role ve sportovním výkonu
Thesis title in Czech: | Sportovní sebevědomí a jeho role ve sportovním výkonu |
---|---|
Thesis title in English: | Sport confidence and its role in sports performance |
Key words: | sportovní sebevědomí|multidimenzionalita sebevědomí|predikce výkonu|soutěžní plavání|SCI |
English key words: | sport-confidence|multidimensionality of confidence|performance prediction|competitive swimming|SCI |
Academic year of topic announcement: | 2017/2018 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Psychology (21-KPS) |
Supervisor: | PhDr. Markéta Niederlová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 17.01.2018 |
Date of assignment: | 17.01.2018 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 26.01.2018 |
Date and time of defence: | 02.09.2019 00:00 |
Date of electronic submission: | 25.07.2019 |
Date of proceeded defence: | 02.09.2019 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | prof. PhDr. Jiří Šípek, CSc., Ph.D. |
Guidelines |
Hlavním cílem diplomové práce bude zjistit vztah sportovního sebevědomí a sportovního výkonu. Nejprve bude představen koncept sportovního sebevědomí a jeho role ve sportovním výkonu a zvládání náročných situací ve sportovním kontextu. Sportovní sebevědomí je koncept postaven především na teorii self-efficacy, jež bude v teoretické části rovněž zohledněna. Budou prezentovány i kritické pohledy vztahující se k těmto teoriím. Práce dále přiblíží i souvislost vyplývající z nových výzkumů s dalšími koncepty jako je například motivace, seberegulace či locus of control. Zohledněny budou také individuální rozdíly v hladině sportovního sebevědomí, které byly zjištěny na základě výsledků předchozích studií. Významná část práce bude potom bude zaměřena na roli trenéra a sportovního psychologa při budování a udržování sportovního sebevědomí, kde budou prezentovány různé strategie a intervence.
Následně budou představeny různé nástroje pro měření sportovního sebevědomí a poté pomocí jednoho z nich realizován kvantitativní výzkum, který pomůže zjistit, zda sportovci, kteří mají přiměřené sebevědomí ve všech třech složkách sportovního sebevědomí popsaných Vealeyovou (2008) – fyzické dovednosti a trénink, kognitivní efektivnost, resilience, podávají lepší výkon než ti, kteří mají vysoké sebevědomí jen v jedné či ve dvou z těchto složek. Diplomová práce přiblíží tuto specifickou oblast sportovní psychologie, přinese lepší porozumění tomu, co odlišuje úspěšné sportovce od méně úspěšných sportovců, a nabídne na základě výsledků výzkumu možné praktické implikace pro trenéry a psychology, kteří se sportovci pracují. |
References |
Beaumont, C., Maynard, I. W., Butt, J. (2015). Effective Ways to Develop and Maintain Robust Sport-Confidence. Journal of Applied Sport Psychology, 27, 301–318.
Hays, K., Maynard, I., Thomas, O., Bawden, M. (2007). Sources and types of confidence identified by world class sports performers. Journal of Applied Sport Psychology, 19, 434–456. Machida, M., Ward, R., Vealey, R. (2012). Predictors of sources of self-confidence in collegiate athletes. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 10, 172–185. Schunk, D.H. (1995). Self-efficacy, motivation, and performance. Journal of Applied Sport Psychology, 7(2), 112-137. Thomas, O., Lane, A., and Kingston, K. (2011). Defining and contextualising robust sport confidence. Journal of Applied Sport Psychology, 23, 189-208. Vealey, R.S., Chase, M.A. (2008). Self-confidence in sport: Conceptual and research Advances. In Horn, T.S. (Ed.), Advances in Sport Psychology (3rd ed., 65-97). Champaign, IL: Human Kinetics. Vealey R.S., Hayashi, S.W., Gamer-Holman, M., Giacobbi, P. (1998). Sources of sport-confidence: Conceptualization and instrument development. Journal of Sport & Exercise Psychology, 20, 54-80. Wilson, C.R., Sullivan, J.P., Myers, N.D., Feltz, D.L. (2004), Sources of sport confidence of master athletes. Journal of Sport and Exercise Psychology, 26, 369- 384. |