Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 392)
Thesis details
   Login via CAS
Kresba rodiny u dětí z rodiny s rozchodovou zkušeností
Thesis title in Czech: Kresba rodiny u dětí z rodiny s rozchodovou zkušeností
Thesis title in English: Family Drawing in children with family split experience
Key words: kresba rodiny, rozvod, rozchod, kresebné techniky, psychodiagnostika, předškolní dítě
English key words: Family Drawing, divorce, split, drawing techniques, psychodiagnostics, pre-school child
Academic year of topic announcement: 2017/2018
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Katedra psychologie (41-KPSY)
Supervisor: PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor, waiting for guarantor's approval
Date of registration: 28.12.2017
Date of assignment: 02.01.2018
Date and time of defence: 05.06.2019 08:00
Date of electronic submission:16.04.2019
Date of proceeded defence: 05.06.2019
Course: Diploma Thesis (OSZD004)
Opponents: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
 
 
 
References
Carlson, E. A., Alan sroufe, L., & Egeland, B. (2004). The Construction of Experience: A Longitudinal Study of Representation and Behavior. Child Development, 75(1), 66-83.
Davido, R. (2008). Kresba jako nástroj poznání dítěte: dětská kresba z pohledu psychologie (Vydání 2.). Praha: Portál.
Dytrych, Z., & Matějček, Z. (1994). Děti, rodina a stres. Praha: Galén.
Héctor, B., José Alberto, M., Anne, S., & Elena, S. (2016). Do children of the first marriage deter divorce?. PSE - Labex "OSE-Ouvrir La Science Economique".
Jolivet, K. R. (2011). The Psychological Impact of Divorce on Children: What is a Family Lawyer to Do?. American Journal Of Family Law, 25(4), 175-183.
Kelly, J. B., & Wallerstein, J. S. (1976). The effects of parental divorce: experiences of the child in early latency. The American Journal Of Orthopsychiatry, 46(1), 20-32.
Matoušek, O. (2003). Rodina jako instituce a vztahová síť [Online] (3., rozšíř. a přeprac. vyd.). Praha: Sociologické nakladatelství. Retrieved from http://alephuk.cuni.cz/CKIS-28.html
Novák, T. (2004). Co dítě sděluje, když nakreslí svou rodinu: příručka pro využití dětské kresby "Naše rodina" a "Začarovaná rodina" k poznání rodinných vztahů dítěte. Olomouc: Rubico.
O'brien, R. P., & Patton, W. F. (1974). Development of an objective scoring method for the Kinetic Family Drawing. Journal of Personality Assessment, 38(2), 156-164.
Reznikoff, M., & Reznikoff, H. R. (1956). The family drawing test: a comparative study of children's drawings. Journal Of Clinical Psychology, 12(2), 167-169.
Sekera, O. (2010). Rodina v nečase. V Ostravě: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta. Retrieved from http://toc.nkp.cz/NKC/201102/contents/nkc20112160375_1.pdf
Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání [Online] (Druhé rozšířené a přepracované vydání). Praha: Nakladatelství Karolinum. Retrieved from http://site.ebrary.com/lib/cuni/Doc?id=11052050
Preliminary scope of work
Cílem mé bakalářské práce bude zkoumání odrazu vlivů na kresebný projev předškolních dětí z rozvedených rodin v porovnání s předškolními dětmi z rodin, kde rozvod neproběhl a dítě žije v domácnosti s oběma rodiči. V teoretické části budou definovány základní pojmy. První se zaměřím na rodinu jako primární sociální skupinu a její význam pro dítě. V této části se zmíním i o problematice rozvodu rodičů. Dále se budu zabývat dítětem předškolního věku a významem kresby pro dítě v tomto věkovém období. Závěr přehledové části věnuji popisu kresby rodiny jako jednoho z nástrojů pro diagnostiku dětské kresby, jeho potenciálu, ale i limitů.

V empirické části se budu zabývat analýzou jednotlivých kreseb a hledáním odlišných a shodných znaků v kresbách dětí se zkušeností s rozvodem a v kresbách dětí bez této zkušenosti. Na základě výsledků provedu interpretaci, která se bude zabývat tím, jak rodinná situace může ovlivňovat děti a jak se může zrcadlit v jejich kresbě.

Preliminary scope of work in English
The aim of my bachelor thesis is going to be to investigate the reflection of negative effects on the artistic expression of pre-school children from divorced families compared to pre-school children from complete families. In the theoretical part, basic terms are going to be defined. First, I am going to focus on family as the primary social group and its importance for the child. In this part, I am going to also discuss the issue of parental divorce. Next, I am going to deal with a pre-school child and the importance of the drawing for a child of this age. Finally, I am going to devote my diagnostic method, which is a drawing of the family.

On the empirical part, I am going to use a diagnostic method of drawing a family, which is going to be presented in the theoretical part. I am going to deal with the analysis of each drawing and with the search for different and identical characters in the drawings of children from the divorced and complete families. Based on the results, I am going to make an interpretation, that is going to address how family situations can affect children and how it can manifest in their drawings.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html