Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Zařazení výuky laické první pomoci ve školských zařízeních
Thesis title in Czech: Zařazení výuky laické první pomoci ve školských zařízeních
Thesis title in English: Incorporation of Lay First Aid Training in School Facilities
Academic year of topic announcement: 2024/2025
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Biology Education (31-180)
Supervisor: Mgr. Radim Kuba
Author:
Guidelines
Od zájemce o dané téma se předpokládá hlubší zájem o problematiku laické první pomoci a v průběhu zpracovávání práce absolvování níže uvedených předmětů a kurzů, které studentu poskytnout nezbytnou odbornou přípravu k řešení daného tématu. Jedná se jednak o předměty zaměřené poskytování laické první pomoci, aspekty krizové komunikace, tak i o pokročilejší kurzy typu Zdravotník zotavovích akcí/Člen první pomoci. Nedílnou součástí by mělo být i absolvování didakticky zaměřených kurzů Didaktika první pomoci I a II.

a) Doporučené předměty ze SIS:
• MB180C25 První pomoc ve škole - bloková nebo MB180C25T První pomoc ve škole - terénní
• MB180C50Z První pomoc - simulace zimní
• MB180C50L První pomoc - simulace letní
• MB180C44 Běžná a krizová komunikace ve škole
• MB180C48 Komplexní krizová komunikace

b) Doporučené kurzy s akreditací MŠMT/ zařazené do CŽV:
• Didaktika první pomoci I
• Didaktika první pomoci II
• Zdravotník zotavovacích akcí / Člen první pomoci

(více informací o kurzech lze nalézt na: https://www.prvnipomocprfuk.eu)
Preliminary scope of work
o Ve školském prostředí bývá první pomoc zařazena do různých vyučovacích předmětů. V ČR na základě rámcových vzdělávacích programů je často řazena do předmětů přírodních věd – např. biologie (typicky oblast „biologie člověka“), chemie, fyzika („popáleniny, úrazy elektrickým proudem“) nebo tělesné výchovy. Mimo vyučovací předměty bývají prováděny školení první pomoci např. v rámci třídnických hodin, jako projektové dny anebo před prázdninami, školami v přírodě, školními výlety a sportovními kurzy.
o Zařazení do výuky v zahraničí může být podobné českému, ale lze najít i výrazné rozdíly. Může se jednat o konkrétnější požadavky na výstupy z výuky první pomoci, jasně stanovinou časovou dotaci či o konkrétní ročníky, kdy daná výuka probíhá atd.
o Náplní práce by provést rešerši na základě původních odborných zdrojů se zaměřením na sestavení přehledu zařazení výuky první pomoci ve školství v ČR a v zahraničí.
o Pokud by práce byla zpracovávána jako bakalářská, jednalo by se pouze o výše uvedenou rešerši (v souladu s požadavky kladenými na bakalářské práce na biologické sekci). V případě diplomové práce, která zpravidla zahrnuje i „praktickou část“, by bylo možné provést dotazníkové šetření/rozhovory s pedagogy v různých školách s ohledem na to, ve kterých předmětech je výuka první pomoci realizována (rozsah výuky a zařazená témata) a ve kterých situacích mimo hlavní výuku jsou školení prováděna a kdo tato školení provádí (externí subjekty vs. vyučující – aprobace, míra kvalifikace pro výuku první pomoci...).
o Případně by bylo možné analyzovat české či zahraniční rámcové vzdělávací programy a dohledat výstupy, které se věnují první pomoci. U výstupů by se mohlo zhodnotit, jaká témata zahrnují, jestli se jedná o teorii nebo i o praxi atd. Výsledky by pak bylo možné porovnat s doporučeními Evropské resuscitační rady (ERC) – např. která témata chybí/přebývají či jaké aktuální trendy ve výuce první pomoci se v RVP odráží.
o V případě zájmu o dané téma nejdříve kontaktujte školitele na e-mailuradim.kuba@natur.cuni.cz.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html