Tělo jako živý obraz
Thesis title in Czech: | Tělo jako živý obraz |
---|---|
Thesis title in English: | Body as a moving picture |
Key words: | gesto, výraz, póza, patos, performance, akční umění |
English key words: | gesture, expression, pose, patos, performance art, actionism |
Academic year of topic announcement: | 2017/2018 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Katedra výtvarné výchovy (41-KVV) |
Supervisor: | Mgr. Viktor Čech |
Author: | hidden![]() |
Date of registration: | 15.10.2017 |
Date of assignment: | 26.10.2017 |
Date and time of defence: | 21.05.2018 09:00 |
Venue of defence: | M. Rettigové 4, Praha 1, R325A, 325A, posluchárna VV, 3. patro, vlevo, zadní trakt |
Date of electronic submission: | 19.04.2018 |
Date of proceeded defence: | 21.05.2018 |
Course: | Diploma Thesis (OSZD005) |
Opponents: | doc. ak. mal. Jiří Kornatovský |
Guidelines |
Diplomová práce na téma „ Tělo jako živý obraz“ se ve své teoretické části zaměřuje na fenomén gesta, výrazu, pózy, řeči těla a patosu, tak jak jej můžeme najít v dílech klasických autorů až po současnost. Práce popisuje proměny zmíněných fenoménů z hlediska historického, od klasického až po současné umění.
Praktická část si klade za cíl zkoumat různé způsoby akční tvorby a vyzkoušet prakticky pedagogickou aplikovatelnost využití těla a gest. Didaktická část práce: galerijní edukace, práce s vybranými díly, výtvarné úkoly pro žáky. |
References |
BABYRÁDOVÁ, H. Rituál, umění a výchova. Brno: MU. 2002. 351 s. ISBN 80-210-3029-1.
FULKOVÁ, M. HAJDUŠKOVÁ L. SEHNALÍKOVÁ V. Galerijní a muzejní edukace. Vlastní cestou k umění. Praha: PedF UK. UPM. 2012. 320 s. ISBN 978-80-7101-111-8. FULKOVÁ, M. HAJDUŠKOVÁ, L. KITZBERGEROVÁ, L. SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace II. Umění a kultura ve školním kontextu. Učení z umění. Praha: PedF UK. UPM. 2013. 352 s. ISBN 978-80-7290-700-7. GOLDBERG, R. Performance Art. From Futurism to the Present. London: Thames & Hudson. 2011. 256 s. ISBN 978-0500-204-047. HANUŠ, R. CHYTILOVÁ, L. Zážitkové pedagogické učení. Praha: Grada. 2009. 192 s. ISBN 978-80-247-2816-2. HORÁČEK, R. Galerijní animace a zprostředkování umění. Brno: MU. 1998. 142 s. ISBN 80-7204-084-7. JONES, A. Body Art/Performing the Subject. Minneapolis: University of Minnesota Press. 1998. 368 s. ISBN 978-08-166-2773-8. MORGANOVÁ, P. Akční umění. Olomouc: Nakladatelství J. Vacl. 2009. 280 s. ISBN 978-80-904149-1-4. O´REILLY, S. The Body in Contemporary Art (World of Art). London: Thames & Hudson. 2009. 224 s. ISBN 978-05-002-0400-9. SLAVÍK, J. Umění zážitku, zážitek umění I. Teorie a praxe artefiletiky. Praha: PedF UK. 2001. 82 s. ISBN 80-7290-066-8. BLÁHA, J., SLAVÍK, J. Průvodce výtvarným uměním V Praha:Vydavatelství a nakladatelství Práce s. r. o.1997,ISNB 80 -208 - 0432-3 FISCHER-LICHTE, Erika. Estetika performativity. Mníšek pod Brdy: Na konári, 2011. Teorie (Na konári). ISBN -978-80-904487-2-8. |
Preliminary scope of work |
Diplomová práce se zaměřuje na fenomén gesta, výrazu, pózy, patosu, řeči těla, popisuje jejich proměny v čase v kontextu současného umění. Výtvarné úkoly jsou zaměřeny na práci s vybranými díly a hledáním jejich uměleckých obsahů.
|
Preliminary scope of work in English |
The theoretical portion of this dissertation entitled “Body as a moving picture” focuses on the phenomenon of gesture, expression, pose, body language and patos as we can find in the works produced by authors from the classical to the contemporary era. The thesis describes the transformations of the afformentioned phenomenons from the histrorical standpoint, from classical to contemporary art. The practical portion aims to analyze different types of actionism and test the practically-pedagogical applicability of the use of body and gestures.
Didactic portion: gallery education, working witch chosen art pieces, practical assignments for students. The dissertation focuses on the phenomenon of gesture, pose, patos and body language. It describes their transformations through the time in the context of contemporary art. The practical work focuses on searching for artistic meaning in chosen art pieces. |