Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Podpora sebevzdělávání a profesního rozvoje učitelů ZŠ od Ostatních přímo řízených organizací MŠMT
Thesis title in Czech: Podpora sebevzdělávání a profesního rozvoje učitelů ZŠ od Ostatních přímo řízených organizací MŠMT
Thesis title in English: Support for elementary school teachers' self-education and professional development from organizations directed by the MEYS
Key words: učitel, profesní rozvoj, sebevzdělávání, management vzdělávání, formy podpory, ostatní přímo řízené organizace MŠMT
English key words: teacher, proffesional development, self-education, educational management, forms of support, organizations directed by the MEYS
Academic year of topic announcement: 2017/2018
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Supervisor: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 19.10.2017
Date of assignment: 19.10.2017
Date and time of defence: 31.05.2018 08:00
Venue of defence: Myslíkova 7, Praha 1, M209, pedagogická laboratoř
Date of electronic submission:16.04.2018
Date of proceeded defence: 31.05.2018
Course: Diploma Thesis (OSZD005MN)
Opponents: prof. PaedDr. Ivan Pavlov, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Práce bude zpracována v souladu s příslušným opatřením děkana a interními materiály Centra školského managementu.

Cílem diplomové práce je identifikovat formy a oblasti podpory učitelů v procesu sebevzdělávání vycházející od vybraných Ostatních přímo řízených organizací MŠMT (OPŘO) a zhodnotit jejich využitelnost pro účely profesního rozvoje učitelů základních škol.
References
BENEŠ, Milan. Andragogika. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). 176 s. ISBN 978-80-247-4824-5.
ČERNÝ, Michal. Jak učit sám sebe: s myšlenkovými mapami, kreativními technikami a online nástroji. Brno: BizBooks, 2016. 176 s. ISBN 9788026505198.
DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 374 s. ISBN 80-246-0139-7.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 80-7367-040-2.
SLAVÍK, Milan. Vysokoškolská pedagogika. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). 253 s. ISBN 978-80-247-4054-6.
STARÝ, Karel. Profesní rozvoj učitelů: podpora učitelů pro zlepšování výsledků žáků. V Praze: Karolinum, 2012. 188 s. ISBN 978-80-246-2087-9.
SYSLOVÁ, Zora. Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha: Grada, 2013. Pedagogika (Grada). 158 s. ISBN 978-80-247-4309-7.
ŠIKÝŘ, Martin. Personalistika pro manažery a personalisty. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. Manažer. 208 s. ISBN 978-80-247-5870-1.
Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů [online]. [cit. 2017-06-06]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/38850/
ZORMANOVÁ, Lucie. Didaktika dopělých. Praha: Grada, 2017. 224 s. ISBN 978-80-271-9715-6.
Preliminary scope of work
Cílem diplomové práce je identifikovat formy a oblasti podpory učitelů v procesu sebevzdělávání vycházející od vybraných Ostatních přímo řízených organizací MŠMT (OPŘO) a zhodnotit jejich využitelnost pro účely profesního rozvoje učitelů základních škol. Teoretická část diplomové práce se zabývá sebevzděláváním jako významným procesem, který se podílí na profesním rozvoji učitelů. Je zde pojednáváno o metodách vzdělávání, využitelných zdrojích informací a možnostech řízení sebevzdělávání z pozice sebevzdělávající se osoby i externích subjektů. V praktické části se práce orientuje na kvantitativní šetření zaměřené na OPŘO podporující profesní rozvoj učitelů – Národní ústav pro vzdělávání a Národní institut pro další vzdělávání. Za účelem zjištění dostupných forem a oblastí podpory učitelů v sebevzdělávání, zejména podpory učitelů ZŠ, byla provedena obsahová analýza dokumentů institucí. V důsledku toho bylo zjištěno, že výsledkem činností institucí za poslední roky jsou publikované zdroje informací využitelné pro sebevzdělávání učitelů a nabídka vzdělávacích příležitostí. Instituce byly také identifikovány jako podpůrná prostředí pro profesní rozvoj učitelů. Na základě výsledků obsahové analýzy proběhlo dotazníkové šetření u učitelů ZŠ pro zjištění využitelnosti těchto forem a oblastí podpory v sebevzdělávání. V diplomové práci jsou také vyvozeny některé aspekty, které hrají ve využitelnosti hlavní roli.
Preliminary scope of work in English
The aim of this thesis is to identify forms and areas of support for teachers in the self-education originating from other selected organizations directly managed by MEYS, and evaluate usability of support for the professional development of elementary school teachers. The theoretical part of the thesis deals with self-education as an important process that participates in the professional development of teachers. It also deals with methods of education, sources of information and the possibilities of self-management of self-education from the perspective self-educated person as well as external subjects. In the practical part, the thesis focuses on quantitative survey research focusing on MEYS for supported development of teachers – by the National Institute for Education and the National Institute for Further Education. For the purpose of identifying the available forms and areas of support for teachers in self-education, especially the support of elementary school teachers, a content analysis of the institutions documents was performed. Based on this, it was found that the output of institutions' activities in recent years were published sources of information usable for self-education of teachers and the offer of educational opportunities. Institutions have also been identified as supporting places for teachers' professional development. On the basis of the results of the content analysis, a questionnaire survey was conducted with elementary school teachers to determine the usability of these forms and areas of support in self-education. In the thesis is also mentioned some aspects that play a main role in its usability.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html