Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Prostředí Biland ve vyučování matematice na 1. stupni ZŠ
Thesis title in Czech: Prostředí Biland ve vyučování matematice na 1. stupni ZŠ
Thesis title in English: The environment Biland in teaching mathematics in primary school
Key words: prostředí Biland, gradované úlohy, číslo jako veličina, poziční soustava, dvojková soustava, řešitelské strategie
English key words: the environment Biland, graduated problems, number as a magnitude, place-value system, binary system, solving strategies
Academic year of topic announcement: 2017/2018
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Supervisor: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 12.10.2017
Date of assignment: 12.10.2017
Date and time of defence: 03.09.2018 00:00
Venue of defence: M. Rettigové 4, Praha 1, R302, 302, Knihovna KMDM, 3. patro, vpravo
Date of electronic submission:13.07.2018
Date of proceeded defence: 03.09.2018
Course: Diploma Thesis (OSZD005)
Opponents: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Podrobné seznámení se s prostředím Biland v učebnicích M. Hejného a kol. a hledání podobných úloh v jiných řadách učebnic pro žáky 1. stupně ZŠ, sledování gradace úloh a tvorba gradovaných úloh, hledání podobností s ostatními prostředími, popsání intelektového potenciálu úloh – v čem se žáci během řešení úloh v prostředí Biland rozvíjí, analýza žákovských řešení úloh v tomto prostředí, dotazníkové šetření učitelů (zda Biland zavadí a proč ano/ne a jakým způsobem) a následná analýza jejich odpovědí, případně návrhy na intervenci.
References
Učebnice matematiky pro 1. stupeň ZŠ - Hejný a kol. a jiné řady učebnic matematiky pro 1. stupeň ZŠ
BĚLÍK, M. (1999): Poziční číselné soustavy. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta UJEP, 1999. 60 s. ISBN 80-7044-260-3.
BINTEROVÁ, H., FUCHS, E., TLUSTÝ, P. (2009): Matematika 8, Aritmetika: učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Nakladatelství Fraus, 2009. 127 s. ISBN 978-80-7238-684-0.
BOGOMOLNY, A. (1999): Place value, self-descriptive sentences [online]. In- teractive Mathematics Miscellany and Puzzles, 1999. [cit. 2010-10-18]. URL: <http://www.cut-the-knot.org/ctk/SelfDescriptive.shtml>
Hejný, M. (2014) Vyučování matematice orientované na budování schémat: aritmetika 1. stupně. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta.
HEJNÝ, M., KUŘINA, F. (2001): Dítě, škola a matematika. Praha: Portál, 2001. 187 s. ISBN 80-7178-581-4.
HEJNÝ, M., STEHLÍKOVÁ, N. (1999): Číselné představy dětí: kapitoly z didaktiky matematiky. Praha: Univerzita Karlova v Praze. Pedagogická fakulta, 1999. 123 s. ISBN 80-86039-98-6.
HEJNÝ, M., VANTUCH, J. (1990): Základné myšlienky. In Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava: SPN, druhé vydání, 1990. 1, s. 19–55. ISBN 80-08- 01344-3.
HEJNÝ, M. et al. (1990): Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava: SPN, 1990. 560 s. druhé vydání. ISBN 80-08-01344-3.
JELÍNEK, M. (1974): Numerační soustavy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, n.p., 1974. 128 s.
Preliminary scope of work
1. Analýza současného zpracování didaktického matematického prostředí Biland (zamýšlení se nad gradací úloh)
2. Tvorba gradovaných úloh – především těch, které v nynějších učebnicích chybí
3. Příprava experimentu, ve kterém budou nově vytvořené gradované úlohy pro žáky, realizace experimentu, jeho zpracování včetně analýzy žákovských řešení
4. Dotazníkové šetření vztahu učitelů a žáků k prostředí Biland a jeho vyhodnocení
5. Reflexe splnění cílů práce
Preliminary scope of work in English
1. Analysis of didactic mathematical environment Biland in contemporary textbooks of mathematics in primary school (Hejný a kol.)
2. Creating graduated problems - especially adding these problems that miss
3. Preparation of experiment with new graduated problems for pupils, realization of experiment, its elaborating including analysis of pupils´solution
4. Questionnaire focused on relationship of teachers and pupils to tne environment Biland and its evaluation
5. Reflection of accomplishment of aims of diploma thesis
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html