Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 384)
Thesis details
   Login via CAS
Humor jako marketingový nástroj a jeho vliv na spotřební chování
Thesis title in Czech: Humor jako marketingový nástroj a jeho vliv na spotřební chování
Thesis title in English: Humor as a marketing tool and its impact on consumer behavior
Key words: Humor, reklama, marketingová komunikace, humor v marketingové komunikaci, teorie humoru, emoce v marketingu, vnímání značky, spotřební chování, výzkum, experiment
English key words: Humor, advertising, marketing communication, humor in marketing communication, theories of humor, emotions in marketing, brand perception, consumer behavior, research, experiment
Academic year of topic announcement: 2016/2017
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Marketing Communication and Public Relations (23-KMKPR)
Supervisor: Mgr. Ing. Marek Vranka
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 14.07.2017
Date of assignment: 14.07.2017
Date and time of defence: 14.06.2018 08:00
Date of electronic submission:11.05.2018
Date of proceeded defence: 14.06.2018
Opponents: doc. PhDr. Jan Halada, CSc.
 
 
 
URKUND check:
References
BAČUVČÍK, Radim; BAČUVČÍKOVÁ, Petra. Smích v televizní reklamě. Zlín: Radim Bačuvčík - VeRBuM, 2015. ISBN 978-80-87500-72-9.
DU PLESSIS, Erik. Jak zákazník vnímá značku: nahlédněte s pomocí neurovědy do hlav spotřebitelů. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-3529-7.
GULAS, Charles S. a Marc G. WEINBERGER. Humor in advertising: a comprehensive analysis. Armonk, N.Y.: M.E. Sharpe, 2006. ISBN 9780765616135.
VYSEKALOVÁ, Jitka. Chování zákazníka: jak odkrýt tajemství "černé skříňky". Praha: Grada, 2011. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-3528-3.
VYSEKALOVÁ, Jitka. Emoce v marketingu: jak oslovit srdce zákazníka. Praha: Grada, 2014. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-4843-6.

Preliminary scope of work
Bakalářská práce s názvem Humor jako marketingový nástroj a jeho vliv na spotřební chování se věnuje využití humoru v marketingové komunikaci. Hlavním cílem práce
je prozkoumat vliv humoru v marketingu na vnímání propagované značky a zjistit jeho dopady na spotřební chování.
Práce je rozdělena na dvě části – teoretickou a praktickou. V teoretické části je pozornost nejprve zaměřena na spotřebitele, za účelem pochopení principů tržního chování a faktorů, kterými je toto chování ovlivněno. To je důležité pro lepší pochopení účinků humoru, které jsou popsány v následujících částech práce. Dále se práce zabývá humorem z psychologického pohledu, vysvětluje, co humor je a popisuje některé vybrané teorie. Poslední kapitola teoretické části se zabývá propojením humoru v marketingu, vysvětluje principy, vlivy a výhody i nevýhody, se kterými se tato taktika potýká.
Praktickou část práce tvoří vlastní výzkum, který si klade za cíl prozkoumat účinky a vlivy humoru v marketingu na vnímání propagované značky a nákupní záměry spotřebitelů. Výsledky experimentu naznačují, že humor má jisté pozitivní vlivy na vnímání propagované značky, zejména se spotřebitelům díky využití humoru značka jeví zábavnější
a inovativnější. Vliv na nákupní záměry ve studii prokázán nebyl.
Preliminary scope of work in English
The bachelor thesis, titled Humor as a marketing tool and its impact on consumer behavior, deals with the use of humor in marketing communication. The main objective of the thesis is to explore the effect of humor in marketing on brand perception and purchase intensions of consumers.
The thesis is divided into two parts – theoretical and practical. In the theoretical part,
the consumer is being focused on firstly in order to understand principles of market behavior and factors that influences this behavior. Comprehending that is crucial in order
to thoroughly understand the impacts of humor that are described in following parts 
of the thesis. The next part of the thesis deals with humor from a psychological point
of view, it explains what humor is and describes some of the selected theories. 
The last chapter of the theoretical part connects humor and marketing, explains 
the principles, the effects, but also the advantages and the disadvantages that this practice deals with.
The practical part consists of research that aims to explore the effects and the impacts
of humor in marketing on the perception of promoted brands and the purchase intentions
of consumers. The results of the research suggest that humor has some positive effects 
on brand reception. Especially, consumers perceive the brand as more entertaining 
and innovative. The impact on the purchase intensions was not proven in the study.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html