Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Etnicita v podnikání: Sociální vztahy v tureckých restauracích v Praze
Thesis title in Czech: Etnicita v podnikání: Sociální vztahy v tureckých restauracích v Praze
Thesis title in English: Ethnicity and entrepreneurship: Social relations in Turkish restaurants in Prague
Key words: etnické podnikání, etnicita, turecké restaurace, gastronomie, jídlo, identita, migrace
English key words: ethnic entrepreneurship, ethnicity, Turkish restaurants, gastronomy, food, identity, migration
Academic year of topic announcement: 2016/2017
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Sociology (23-KS)
Supervisor: doc. Mgr. Jakub Grygar, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 12.06.2017
Date of assignment: 12.06.2017
Date and time of defence: 18.06.2018 09:00
Venue of defence: Jinonice - U Kříže 8, Praha 5, J3018, Jinonice - místn. č. 3018
Date of electronic submission:11.05.2018
Date of proceeded defence: 18.06.2018
Opponents: doc. PhDr. Zdeněk Uherek, CSc.
 
 
 
URKUND check:
Guidelines
Turečtí migranti v Evropě velice často pracují v pohostinství, konkrétně spojené s provozem turecké restaurace. Výsadní postavení má Turecká menšina v Německu, kde vznikají i studie na podobná témata. Nejde ale o výjimku, i ve Velké Británii, ve Finsku, v Belgii či Nizozemí se akademické práce věnují Turecké gastronomii a způsobu práce s etnicitou v podnikání. V českém prostředí je vzhledem k absenci početné Turecké menšiny tento fenomén upozadněn, avšak turecké restaurace jsou velice rozšířené i v ČR. Praha jako hlavní město je příkladem prostředí, ve kterém dochází k vyjadřování turecké etnicity v restauracích, kteří provozují Turečtí migranti a absence podobné práce v Českém prostředí je hlavním důvodem zvolení tématu.

Na základě přístupu majitelů a zaměstnanců tureckých restaurací v Praze k prezentaci etnicity v podnicích si práce klade za cíl kategorizovat typy tureckých restaurací, na které můžeme v Praze narazit. Cílem je zejména reflexe českého prostředí v kontextu již vypracovaných kategorizací v zahraničním výzkumu. Pomocí fenoménu užívání etnicity jako komodity v podnikání se práce pokusí detailněji prozkoumat způsob, jakým je v Praze nakládáno s etnicitou v restauracích, protože byl v Britském prostředí napaden argument, že by etnicita byla vždy ku prospěchu. Práce tak tedy přispívá k dosavadnímu akademickému poznání o nakládání s etnicitou v gastronomickém podnikání zaměřenému na Turecké restaurace.

ro práci jsou stěžejní pojmy etnicita, národní identita, etnicita v podnikání, koncept "kebab Economy", migrace, či Turci v ČR. Jako přínos v oblasti výzkumu etnicity se práce inspiruje u osobností, jako je Fredrick Barth či Nathan Glazer, ale zejména v novějších pracech jako je práce Howarda E. Aldricha a Rogera Waldingera, Thomase Hyllanda Eriksena, Stevena Vertovce a jiných. Doposud bylo téma rozpracováno zejména v kontextu Londýnských Tureckých restaurací Defne Karaosmanoglu, která vytvořila kategorizaci podniků, podle toho, jak zachází s etnicitou v podnikání. Zejména pak testuje hypotézu zda je opravdu etnicita prodejný prvek, kterého provozovatelé využívají jako prezentace toho "jiného". Kromě Britského prostředí nacházíme odlišné přístupy v Nizozemí (Schulp a Tirali 2008) nebo v Belgii (Kesteloot a Mistiaen 1997). Ve Finsku se tématem tureckého etnického podnikání zabývá práce Östena Wahlbecka, která detailně rozebírá povahu pracovních příležitostí tureckých migrantů. V českém prostředí práce na podobná témata chybí, a právě proto je vhodné rozšířit dosavadní poznání v oblasti.

. Úvod
1.1. Definice základních pojmů
1.2. Konceptuální zarámování
2. Teoretická východiska
2.1. Historický vývoj tématu
2.2. Turecké restaurace v Evropě
3. Metodologie
4. Výzkumná část
5. Analytická část a výsledky
6. Závěr
References
Aldrich, E. H., Roger Waldinger. 1990. Ethnicity and Entrepreneurship. Annual Review of Sociology, 16, 111-135.

Barth, F. 1969. Ethnic Groups and Boundaries: The Social Organization of Culture Difference. London: Allen & Unwin, 9-37.

Glazer, N., Daniel Patrick Moynihan, Corinne Saposs Schelling. Ethnicity: Theory and Experience. Harvard University Press

Karaosmanoglu, D. 2013. Globalised Cuisine, Non-National Identities and the Individual: Staging Turkishness in Turking-Speaking Restaurants in London. Journal of Intercultural Studies, Vol. 34(4), 371-386.

Kesteloot, C. & Mistiaen, P. 1997. From Ethnic Minority niche to Assimilation: Turkish Restaurant in Brussels. Area, Vol. 29(4), 325-334.

Mikkelsen, B.E. 2011. Images of Foodscapes: Introduction to Foodscape Studies and their Application in the Study of Healthy Eating Out-of-Home Environments. Perspective in Public Health, Vol. 131(5), 209-216.


Schulp, J.A & Tirali, I. 2008. Culinary Concepts in Turkish Restaurants in The Netherlands. Journal of Culinary Science and Technology, Vol. 6(2,3), 119-150

Timur Öğüt, S. 2008. Turkish Restaurants in London: An Ethnographic Study on Representation of Cultural Identity through Design. ITU A/Z, Vol. 5(2), 62-81.

Vermeulen H., Cora Govers. 1994. The Anthropology of Ethnicity: Beyond "Ethnic Groups and Boundaries". Het Spinhuis.

Vertovec, S. 2007. “Super-diversity and its Implications.” Ethnic and Racial Studies 30 (6). 1024-1054.
Preliminary scope of work
Práce blíže zkoumá představy o etnickém podnikání a prezentaci ethnicity v gastronomii. Hlavním argumentem přetrvává, že etnicita je snadno komodifikovatelná a podnikatelé ji využívají ke zvýšení atraktivity podniku a zisku. Tento pohled byl zpochybněn v Londýnském prostředí, kde v případě tureckých restaurací nemusí být etnicita vždy vhodnou komoditou. Podniky vytváří určité strategie, jakými zachází s prezentací etnicity. Pomocí etnografického přístupu a kombinace terénního výzkumu a rozhovorů tato práce blíže zkoumá povahu zacházení s etnicitou v tureckých restauracích v Praze, kde turecká menšina není silná, ale tureckých podniků zde nalezneme mnoho.
Preliminary scope of work in English
The aim of the thesis is to explore the debate about ethnic entrepreneurship and presenting ethnicity in gastronomy. The main argument is that ethnicity is easily commodified and used for better profits. This argument was challenged by academics in London environment, who demonstrate that in case of Turkish cuisine it might not be the case. Entrepreneurs are developing specific types of strategies towards performing ethnicity in Turkish restaurants in London. With ethnographic approach and combination of field research and interviews, this thesis further explores the nature of ethnicity performance in Turkish restaurants in Prague, where Turkish minority is not strong but the restaurants are numerous and visible.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html