Výchovné styly rodičů předčasně narozených dětí
Thesis title in Czech: | Výchovné styly rodičů předčasně narozených dětí |
---|---|
Thesis title in English: | Educational styles of parents of preterm children |
Key words: | dítě s perinatální zátěží|rizikový novorozenec|předčasně narozené dítě|psychologie výchovy|výchovné styly rodičů|dotazníkové šetření |
English key words: | children due to perinatal burden|high-risk neonate|preterm children|psychology of unbringing|parental styles|questionnaire survey |
Academic year of topic announcement: | 2016/2017 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Psychology (21-KPS) |
Supervisor: | PhDr. Eva Šírová, Ph.D. |
Author: | hidden![]() |
Date of registration: | 31.05.2017 |
Date of assignment: | 31.05.2017 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 05.06.2017 |
Date and time of defence: | 04.09.2018 00:00 |
Date of electronic submission: | 31.07.2018 |
Date of proceeded defence: | 04.09.2018 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | doc. PhDr. Ilona Gillernová, CSc. |
Advisors: | doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D. |
Guidelines |
Předčasný porod představuje pro rodiče náročnou životní situaci. Nedonošené děti jsou považovány za rizikové novorozence s vyšší pravděpodobností zdravotních obtíží a nerovnoměrného nebo deficitního psychického vývoje. V literárně-přehledové části se proto práce zaměří na nejnovější poznatky o psychickém vývoji předčasně narozených dětí a rovněž na psychologické aspekty předčasného porodu z hlediska rodičů jako důležitých druhých. Nedílnou součástí práce bude rozpracování možných specifik výchovného působení rodičů a jejich předčasně narozených dětí. Empirická část si bude klást za cíl popsat výskyt výchovných stylů u předčasně narozených dětí. K jeho identifikaci bude využito dotazníkového šetření. Výsledky by měly pomoci objasnit, zda a popř. jak se předčasné narození dítěte (a obtíže s ním spojené) odráží na výchovném stylu jeho rodičů. |
References |
Čáp, J. (1996). Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV. Dokoupilová, M., Fišárková, B. & Novotná, L. et al. (2016). Narodilo se předčasně: Průvodce péčí o nedonošené děti. Praha: Portál. Gillernová, I. (2011). Změny rodičovských stylů výchovy v české rodině. In I. Gillernová, V. Kebza, & M. Rymeš (Eds.). Psychologické aspekty změn v české společnosti: člověk na přelomu tisíciletí. Praha: Grada. Chlebounová, M. & Čermák, I. (2013). Utváření vztahu rodičů k předčasně narozeným dětem. Československá psychologie, 57(4), 307-316. Kalmar, M. & Boronkai, J. (1989). The Role of Parental Attitudes and the Quality of the Home Learning Environment in the Mental Development of Prematurely Born Children. Child and Different Structures and Interpersonal Relationships of Recent Family Types. ERIC [online]. [cit. 13-06-2017]. Dostupné z: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED319217.pdf Takács, L., Sobotková, D. & Šulová, L. (2015). Psychologie v perinatální péči: praktické otázky a náročné situace. Praha: Grada. Villamizar, C. B., Vargas, P. C. & Rueda, N. E. (2017). Actitudes de madres adultas y adolescentes hacia la crianza de bebés prematuros. Investigacion en Enfermeria: Imagen y Desarrollo, 19(2), 41-52. |