Prevence šikany pomocí metod dramatické výchovy.
Thesis title in Czech: | Prevence šikany pomocí metod dramatické výchovy. |
---|---|
Thesis title in English: | The prevention of bullying through the methods of Drama in Education. |
Key words: | šikana, prevence, dramatická výchova, metody dramatické výchovy, strukturované drama, třídní učitel, školní třída |
English key words: | bullying, prevention, drama education, methods of drama education, structured drama, head teacher, classroom |
Academic year of topic announcement: | 2016/2017 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Supervisor: | Mgr. Radmila Svobodová |
Author: | hidden - assigned by the advisor |
Date of registration: | 15.02.2017 |
Date of assignment: | 15.02.2017 |
Date and time of defence: | 23.05.2018 09:00 |
Venue of defence: | M. Rettigové 4, Praha 1, R210, 210, 2. patro, vlevo |
Date of electronic submission: | 20.04.2018 |
Date of proceeded defence: | 23.05.2018 |
Course: | Diploma Thesis (OSZD005) |
Opponents: | Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D. |
Guidelines |
Cíl diplomové práce:
Nabídnou prostřednictvím zážitku a zkušeností z průběhu strukturovaného dramatu žákům možnosti, jak zasáhnout v případě, že jsou přímými svědky šikany. Postup při realizaci: 1) Studium odborné literatury 2) Zjištění možností, kam se škola může obrátit v případě šikany. 3) Návštěva různých základních škol, zjištění výskytu a průběhu šikany na 1. stupni ZŠ. 4) Formulace výzkumných otázek, resp. hypotéz. 5) Tvorba dotazníků pro děti. 6) Tvorba strukturovaného dramatu, které bude vycházet ze skutečných příběhů šikany, zjištěných v začátku práce. 7) Výběr konkrétních tříd 1. stupně pro realizaci praktické části. 8) První dotazníkové šetření ve vybraných třídách. 9) Realizace strukturovaného dramatu v těchto třídách. 10) Další dotazníkové šetření ve vybraných třídách. 11) Vyhodnocení dotazníků. 12) Vyhodnocení výzkumných otázek, resp. hypotéz. |
References |
Clark, Jim a kol...............................................................................Lekce pro život Brno, 2008
Gavora, P.................................................Úvod do pedagogického výzkumu, Paido, Brno 2000 Koťátková,S a kol..................Vybrané kapitoly z dramatické výchovy, Karolinum Praha 1998 Marušák,R.,Králová,O., Rodriguezová,V..........................Dramatická výchovy v kurikulu současné školy Portál, Praha 2008 Saxtonová,J Morganová,N................................................Vyučování dramatu STD Praha 2001 Svozilová,D..........Analýza strukturované dranmatické hry v kontextu DV JAMU Brno 2005 Ulrychová,I............................................................................Drama a příběh, AMU Praha 2007 |
Preliminary scope of work |
Diplomová práce je věnována tématu prevence šikany pomocí metod dramatické
výchovy. Její teoretická část je odborným podkladem, z nějž vychází celá praktická část. Umožňuje hlubší náhled do problematiky šikany. Skrze ni se můžeme dozvědět, co pojem šikana znamená. Jaké jsou její hlavní rysy a formy, abychom ji mohli lépe odhalit. Kdo šikanu tvoří, kdo tedy je jejím hlavním aktérem. Co vede člověka k šikanování, jaké jsou její hlavní příčiny. S čímž souvisí i následky šikany. Dále se teoretická část věnuje vyšetřování, prevenci šikany a nesmíme opomenout kapitolu, která nám přibližuje prostředí dramatické výchovy, neboť právě o ni se opírá praktická část. Těžištěm praktické části je tvorba projektu, který je zacílen na realizaci strukturovaného dramatu, které se věnuje prevenci šikany pomocí metod dramatické výchovy. Součástí praktické části je i dotazník, který představuje pohled učitelů na užití metod dramatické výchovy jako účinné prevence šikany. Můžeme se dozvědět jaká úskalí, ale i výhody projekt přináší a jak vypadal průběh jeho realizace. |
Preliminary scope of work in English |
My thesis is focused on prevention of bullying using dramatic-educational methods. The
theoretical part is the base for the practical part. It allows a deeper insight into this topic. Thanks to the practical part, we can deeper understand the essence of the concept of bullying. Moreover, revealing the main features and forms will can better reveal it in the future. It shows who creates it, who is the actor of bullying. Also who leads it for what reasons and causes. It also deals with the consequences of bullying. Further, the theoretical part deals with diagnostics and prevention of bullying. We should not forget to name the chapter which brings us closer to the “environment” of dramatic education because it forms a base for the practical part. Another basis of the work is the creation of the project which is aimed at implementation of structured drama that is focused on prevention of bullying using methods of dramatic education. Another part of the practical part is a questionnaire which represents teacher’s points of view on used methods of dramatic education as an effective prevention of bullying. In the end, we can find out which pitfalls as well as advantages brought this project I have made and how did it went |