Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Etické kodexy v soudobém českém mediálním systému
Thesis title in Czech: Etické kodexy v soudobém českém mediálním systému
Thesis title in English: Ethical Codes in the present Czech media system
Key words: Etika, etický kodex, média, novinář, pravidla, tisk
English key words: Ethics, code of ethics, code of conduct, media, journalist, principles, press
Academic year of topic announcement: 2015/2016
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Media Studies (23-KMS)
Supervisor: doc. PhDr. Barbora Osvaldová
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 02.08.2016
Date of assignment: 02.08.2016
Date and time of defence: 30.01.2018 08:00
Date of electronic submission:03.01.2018
Date of proceeded defence: 30.01.2018
Opponents: PhDr. Mgr. Bc. Jan Jirků, Ph.D.
 
 
 
URKUND check:
References
BLACK, Jay. a Chris ROBERTS. Doing ethics in media: theories and practical applications. New York: Routledge, 2011. ISBN 978-0-203-82951-6.
BOGNER, Alexander., Beate. LITTIG a W. MENZ. Interviewing experts. New York: Palgrave Macmillan, 2009. ISBN 978-0-230-22019-5.
BURNS, Lynette Sheridan. Žurnalistika: praktická příručka pro novináře. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-717-8871-6.
EDITED BY LEE WILKINS AND CLIFFORD G. CHRISTIANS. The handbook of mass media ethics. New York: Routledge, 2009. ISBN 978-020-3893-043.
ENGLEHARDT, Elaine E. a Ralph D. BARNEY. Media and ethics: principles for moral decisions. United States: Wadsworth Thomson Learning, c2002. ISBN 978-0155082564.
HALADA, Jan a Barbora OSVALDOVÁ, ed. Slovník žurnalistiky: výklad pojmů a teorie oboru. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2017. ISBN 978-80-246-3752-5.
MCCHESNEY, Robert Waterman. Problém médií: jak uvažovat o dnešních médiích. Všeň: Grimmus, 2009. ISBN 978-80-902831-2-1.
MORAVEC, Václav. Média v tekutých časech: konvergence audiovizuálních médií v ČR. Praha: Academia, 2016. Společnost. ISBN 978-80-200-2572-2.
MORAVEC V. (2010): Novinářské kodexy v dějinách Evropy i v její současnosti s důrazem na střední Evropu. In: Novinárska etika v meniacom sa svete. Bratislava: Slovenský syndikát novinárov.
OSVALDOVÁ, Barbora a Jan HALADA. Praktická encyklopedie žurnalistiky a marketingové komunikace. 3., rozš. vyd. Praha: Libri, 2007. ISBN 978-80-7277-266-7.
OSVALDOVÁ, Barbora. Zpravodajství v médiích. 2., upr. vyd. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1899-9.
PATCHING, Roger a Martin HIRST. Journalism ethics: arguments and cases for the twenty-first century. ISBN 978-0-415-65676-4.
PUNČOCHÁŘ, Jan. Deset let od přijetí etického kodexu novináře: sborník z konference pořádané Syndikátem novinářů České republiky 11. června 2008. Praha: Syndikát novinářů České republiky, 2008.
REMIŠOVÁ, Anna. Etika médií. Kalligram, 2010, 312 s. ISBN 978-80-9101-376-8.
RUß-MOHL, Stephan. Žurnalistika: komplexní průvodce praktickou žurnalistikou. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0158-8.
ŠMÍD, Milan a Ludmila TRUNEČKOVÁ. Novinář a jeho zdroje v digitální éře. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1661-2.
Z vůle médií: stati k novinářské teorii a praxi. Praha: Hermés, 2006. ISBN 80-903-8520-6.
Preliminary scope of work
Magisterská diplomová práce je zaměřena na současný stav etiky v českých médiích a soustředí se zejména na etické kodexy. V první části poskytuji teoretický podklad pro toto téma. Věnuji se terminologii a za pomoci odborné literatury definuji etiku, morálku a etické kodexy. Zásadní je také představení aktuálně platných etických kodexů v českých médiích, které jsou nejdříve stručně shrnuty v přehledné tabulce, a poté podrobněji okomentovány z hlediska jejich specifik. Následuje analýza etických kodexů platných v zahraničí, a to konkrétně v Evropě a Severní Americe. Po teoreticky zaměřených kapitolách se přesouvám k praktické části této práce, která je založena na odborných polo anonymizovaných a polostrukturovaných rozhovorech s osmi zaměstnanci českých médií. Po formulaci hypotéz realizuji sérii rozhovorů. Respondenty jsou novináři pohybující se na české mediální scéně mnoho let. Jedná se převážně o vedoucí redakcí nebo řídící pracovníky českých médií, a to jak tištěných, tak audiovizuálních a elektronicky i online vydávaných. Následuje komentář k potvrzení či vyvrácení stanovených hypotéz. Na základě rozhovorů sestavuji univerzálně platný etický kodex, který by mohl být aplikovatelný na všechna média bez rozdílu zaměření, vlastnictví, serióznosti i typu nosiče. Závěrem navrhuji několik dalších témat a námětů, které by mohly být předmětem dalších akademických prací a zároveň by mohly navazovat na tuto diplomovou práci a rozvíjet ji.
Preliminary scope of work in English
Master´s Thesis focuses on current position of ethics in the Czech media. The main subject is the code of ethics (or code of conduct). The first part of the thesis offers a theoretical background of the topic. I am pursuing the terminology referred to the media ethics topic. Together with scholarly resources I provide definitions of terms such as ethics, morality and code of ethics in media. Summary of relevant Czech codes of conduct is essential for this thesis. First, I present the codes in a brief list and table, more detailed analysis follows. The focus is on differences and specification of each of them. After that I present an analysis of ethical rules valid in foreign countries – European states and the United States in particular. Theoretical part is followed by practical part of the thesis. It is based on interviews with experts which are semi-anonymous and semi-structured. I interview eight employees of Czech media after formulating several hypotheses. I chose experts who have been working in media for many years - mainly chief editors or top managers in press, TV, radio or online media. One of the most important chapters is the confirmation or refutation of the stated hypotheses. Based on the conclusion of the interviews, I create a universal code of ethics that might be applicable on all media – indiscriminately the type, target group, or ownership. Finally, I present a list of another topics that could be a subject of another scholarly thesis and they could develop and amplify topic of this thesis as well.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html