La problématique de la resyllabation en français parlé : théorie et application pédagogique
Thesis title in thesis language (French): | La problématique de la resyllabation en français parlé : théorie et application pédagogique |
---|---|
Thesis title in Czech: | Problematika přeslabikování v mluvené francouzštině: teorie a pedagogická aplikace |
Thesis title in English: | The Issue of the Resyllabification in Spoken French: Theory and Pedagogical Application |
Key words: | phonétique|resyllabation|prononciation|liaison|enchaînement consonantique|e-caduc |
English key words: | phonetics|resyllabification|pronunciation|liaison|enchaînement consonantique|mute-e |
Academic year of topic announcement: | 2015/2016 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | francouzština |
Department: | Institute of Romance Studies (21-URS) |
Supervisor: | PhDr. Sylva Nováková, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 14.06.2016 |
Date of assignment: | 14.06.2016 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 20.06.2016 |
Date and time of defence: | 06.09.2018 09:00 |
Date of electronic submission: | 31.07.2018 |
Date of proceeded defence: | 06.09.2018 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | PhDr. Olga Nádvorníková, Ph.D. |
Guidelines |
Tato bakalářská práce ve své první části popisuje fenomén „přeslabikování“ ve francouzštině, které je důsledkem realizace vázání, konsonantického navazování a odpadnutím tzv. e-caduc v proudu řeči. Těžištěm práce je část praktická, v níž bude provedena analýza výsledků průzkumu dovedností mluvené a čtené produkce ve vybrané skupině českých studentů v porovnání se skupinou rodilých mluvčí. Součástí pedagogické aplikace bude náhled do učebnic francouzštiny se zaměřením na sledovaný jev. |
References |
Dohalská, M., Schulzová, O., 2003, Fonetika francouzštiny, Praha, Univerzita Karlova, Nakladatelství Karolinum. Encrevé, P., 1988, La liaison avec et sans enchaînement (phonologie tridimensionnelle et usage du français), Paris, Éd. du Seuil. Fenclová, M., 2003, Fonetika francouzštiny jako lingvodidaktický problém, Univerzita Karlova v Praze, Ped. fakulta. Gaskell,M.G., Spinelli, E., Meunier,F., 2002, Perception of resyllabification in French, Memory & Cognition, 30 (5), 798-810, University of York. Nováková, S., 2011, La production et la perception du schwa (E caduc) en français et en tchèque. Étude comparée et applications pédagogiques. Thèse de doctorat, Université Charles de Prague, Université Paris 7. (nepublikováno) Léon, P., 2000, Phonétisme et prononciation du français, Paris, Nathan/HER, 4e éd., 1ère éd. 1992. Spinelli, E., Gaskell, G., Meunier, F., 2000, Traitement du langage parlé : resyllabation, liaision et enchaînement. XXIIIèmes Journées d'étude sur la Parole, Aussois. p. 193-195 Wioland, F., 1985, Les structures syllabiques du français, Genève-Paris, Slatkine-Champion. |