Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Konstrukce autenticity Drum and Bassové scény v České Republice z pohledu jejích tvůrců
Thesis title in Czech: Konstrukce autenticity Drum and Bassové scény v České Republice z pohledu jejích tvůrců
Thesis title in English: The Construction of Authenticity on the Czech Drum and Bass Scene from the Perspective of Its Creators
Key words: Autenticita, Drum and bass, scéna, elektronická hudba
English key words: Authenticity, Drum and bass, scene, electronic music
Academic year of topic announcement: 2015/2016
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Sociology (23-KS)
Supervisor: Mgr. Anna Oravcová, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 26.05.2016
Date of assignment: 26.05.2016
Date and time of defence: 10.09.2018 09:00
Venue of defence: Jinonice - U Kříže 8, Praha 5
Date of electronic submission:11.05.2018
Date of proceeded defence: 10.09.2018
Opponents: Mgr. Tomáš Hoření Samec, Ph.D.
 
 
 
URKUND check:
Guidelines
Hudební styl Drum and bass je jedním z hudebních žánrů elektronické hudby. Elektronická hudba začala vznikat již ve 20. letech dvacátého století jako výsledek snahy rozšířit spektra zvukových barev a přijít tak s něčím novým. V posledních desetiletích prošla elektronická hudba obrovským komercializačním rozvojem po celém světě. Její žánry či prvky zastávají stále důležitější úlohu v oblasti moderní populární hudby.
Procesem komercializace umění a přeměnou subkultur v kultury masové se zabývá mnoho sociologů, nicméně zmíním zde hlavní dva, o jejichž práce se budu pravděpodobně opírat nejvíce. Jsou jimi Pierre Bourdieu se svou teorií polí, zahrnující i pole umělecké (Bourdieu: 1996) a Theodor Adorno, který rozpracoval teorii kulturního průmyslu (Adorno: 1963).
Formuluji zde hypotézu, podle které je Drum and bass v České Republice stále ještě na pomezí hudby, která představuje underground a té, která se stává mainstreamovou. Díky tomuto postavení se ohledně české Drum and bassové scény vede mnoho sporných debat na téma samotné podstaty tohoto stylu. Testování této hypotézy by také mělo být hlavním tématem mé práce.
References
Adorno, T. W. Estetická teorie. Praha: Panglos., 1997.

Adorno, T.W. Television and the Patterns of Mass Culture. In: Rosenberg, B., Manning White, D. (eds.) Mass culture : the popular arts in America. Glencoe : The Free Press, 1963.

Bek, M. Konzervatoř Evropy? K sociologii české hudebnosti. Praha: Koniash Latin Press, 2003.

Bennett, A. Subcultures or Neo-Tribes? Rethinking the Relationship between Youth, Style and Musical Taste. Sociology, 1999.

Bezděk, J. Soudobá hudba před tabulí: základní pojmy, fakta, komentáře a ukázky k zařazování moderních a postmoderních skladeb do výuky na školách všech stupňů. 1. vyd. V Plzni: Západočeská univerzita, 2008.

Bourdieu, P. The Rules of Art: genesis and structure of the literary field. Standford: Stanford University Press, 1996.

Butler, M. Unlocking the Groove. Rhytm, Meter, and Musical design in Electronic Dance Music. Bloomington: Indiana University Press, 2006.

Cígler, R. Úvod do hudební sociologie. České Budějovice: PedF JU v Českých Budějovicích, 1980.

Kulka, T. Umění a kýč. Praha: Torst, 2000.

Lébl, V. Elektronická hudba. Praha: státní hudební vydavatelství, 1966.

Petrusek a kol., Velký sociologický slovník, Praha; Karolinum, 1996.


Elektronické zdroje:

Reynolds, S. Simon Reynolds On The Hardcore Continuum #5: Neurofunk Drum ‘n’ Bass Versus Speed Garage. The Wire [online]. 1997. Dostupné z: http://www.thewire.co.uk/articles/2030/

Reynolds, S. 1998. REYNOLDS, Simon. Generation ecstasy: into the world of techno and rave culture [online]. Boston: Little, Brown and Company, 1998. Dostupné z: http://books.google.com/

Shapiro, P. Drum 'n' bass: the rough guide [online]. London: Rough Guides, 1999. ISBN 1-85828-433-3. Dostupné z: http://books.google.com
Preliminary scope of work
Explicitní cíle práce:
1. Určit místo žánru Drum and bass v souvislosti s komercionalizací elektronické hudby
2. Formulovat sociologické teorie komercializace a masovosti hudebního průmyslu
3. Diskutovat na základě provedeného výzkumu proces komercializace na české Drum and bassové scéně


Základní metodologie:
Má práce bude pojata jako výsledek zúčastněného pozorování v prostředí hudební scény Drum and bassu, jehož součástí budou především polostrukturované rozhovory s aktéry, participujícími v oblasti této scény (tj. jak s posluchači tohoto hudebního žánru, tak s tvůrci samotné hudby a s organizátory d'n'b akcí). Chci porovnávat především prostředí konání d'n'b akcí, jež jsou v České republice snadno členitelné na akce prostředí undergroundu i mainstreamu. Na analýze prostředí a výpovědích participantů bych chtěla sledovat proces komercializace tohoto hudebního stylu v porovnání s výše zmíněnými teoriemi.

Předběžná struktura:
V úvodu bych chtěla stručně představit elektronickou hudbu jako takovou a její vývoj v procesu komercializace napříč jejími hlavními žánry a určit v ní místo žánru Drum'n'bassu. Chtěla bych v této práci porovnat jeho komercionalizaci například s velice rozšířeným populárním žánrem House na jedné straně a na straně druhé s alternativnějšími žánry jako jsou například Psytrance či Tekno. Další část mé práce bude věnována teoretickým konceptům komercializace hudby a přeměny hudební scény na kulturu masovou. Zde se budu opírat především o teorie, formulované Pierrem Bourdieuem a Theodorem Adronem. Tyto teorie bych pak chtěla testovat prostřednictvím hloubkových rozhovorů a zúčastněného pozorování Drum and bassu v České republice.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html