Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Flourishing v kontextu stylů rodičovské výchovy
Thesis title in Czech: Flourishing v kontextu stylů rodičovské výchovy
Thesis title in English: Flourishing in the context of parenting styles
Key words: optimální prospívání|osobní pohoda|silné stránky charakteru|styl rodičovské výchovy|výchovné působení rodičů
English key words: flourishing|optimal functioning|well being|character strenghts|parenting style|parenting practices
Academic year of topic announcement: 2015/2016
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: doc. PhDr. Ilona Gillernová, CSc.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 05.05.2016
Date of assignment: 05.05.2016
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 12.05.2016
Date and time of defence: 19.06.2017 00:00
Date of electronic submission:10.05.2017
Date of proceeded defence: 19.06.2017
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Tomáš Komárek, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Cílem práce je zmapování konceptu flourishing jako jednoho z modelů osobní pohody a to především v kontextu rodičovských stylů výchovy. Práce se zaměří na jednotlivé komponenty výchovných stylů, jakožto i dílčí podsložky těchto komponent, a jejich působení na rozvoj a optimální prospívání jedince v jeho biopsychosociální rovině. V práci budou krátce zmíněny východiska obou konceptů a jejich možné teoretické i praktické propojení.

Empirická část se bude věnovat možnostem měření těchto dvou konceptů, flourishingu a stylů rodičovské výchovy. Cílem empirické části bude nabídnout možnou perspektivu hodnocení stylů výchovy na základě následného prospívání jedince a nastínit vhodné metody k jejich zjišťování.
References
Bornstein M. H., Davidson L., Keyes C. L. M., Moore K. A., & The Center for Child Well-Being (Eds.). (2003).Well-being: Positive development across the life course. Mahwah: Erlbaum.

Čáp, J. (1996). Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV.

Darling, N., & Steinberg, L. (1993). Parenting style as context: An integrative model. Psychological bulletin, 113(3), 487-496.

Gillernová, I. (2011). Změny rodičovských stylů výchovy v české rodině. In I. Gillernová, V. Kebza & M. Rymeš. Psychologické aspekty změn v české společnosti: člověk na přelomu tisíciletí. Praha: Grada.

Gleason, T., & Narvaez, D. (2014). Child environments and flourishing. In D. Narvaez, K. Valentino, A., Fuentes, J., McKenna, & P. Gray, (Eds.), Ancestral Landscapes in Human Evolution: Culture, Childrearing and Social Wellbeing. New York: Oxford University Press.

Narvaez, D. (2008). Human flourishing and moral development: Cognitive science and neurobiological perspectives on virtue development. In L. Nucci & D. Narvaez (Eds.), Handbook of Moral and Character Education. Mahwah, NJ: Erlbaum.

Hoghughi, M. S., & Long, N. (Eds.). (2004). Handbook of parenting: theory and research for practice. London: Sage.

Keyes, C. L. M., & Haidt, J. (Eds.) (2003). Flourishing: Positive psychology and the life well lived. Washington DC: American Psychological Association.

Seligman, M. E. (2012). Flourish: A visionary new understanding of happiness and well­being. New York: Simon and Schuster.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html