Vzdělávání žáků ve Finsku
Thesis title in Czech: | Vzdělávání žáků ve Finsku |
---|---|
Thesis title in English: | Education of pupils in Finland |
Key words: | kontext vzdělávání, primární vzdělávání, kurikulum, podpora žáků, příprava pedagogů, finský vzdělávací systém |
English key words: | context of education, primary education, curriculum, pupils support, teacher training, Finnish education system |
Academic year of topic announcement: | 2015/2016 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Supervisor: | doc. PhDr. Anna Tomková, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned by the advisor |
Date of registration: | 16.12.2015 |
Date of assignment: | 18.12.2015 |
Date and time of defence: | 21.05.2018 09:00 |
Venue of defence: | M. Rettigové 4, Praha 1, R210, 210, 2. patro, vlevo |
Date of electronic submission: | 12.04.2018 |
Date of proceeded defence: | 21.05.2018 |
Course: | Diploma Thesis (OSZD005) |
Opponents: | Mgr. Klára Vondřičková |
Guidelines |
Studium odborné literatury
Stanovení cílů diplomové práce: Popsat silné stránky finského vzdělávacího systému a hlouběji rozpracovat vybraná podtémata. Srovnat finský a český vzdělávací systém, případně i systém přípravy učitelů. Uvažovat o možnostech inspirace finského vzdělávacího systému pro české školství. Zpracování teoretické části Zpracování výzkumné části: Výzkumné otázky: Jaké jsou silné stránky finského vzdělávacího systému, případně učitelské přípravy? Lze se inspirovat úspěchy finského vzdělávacího systému v českém prostředí? - komparace; rozhovory, analýza dokumentů Zpracování závěrů diplomové práce |
References |
Learning and competence 2025 – Strategy of the Finnish National Board of Education (2015)
Teachers in Finland − statistical brochure (2015) Education evaluation plan for 2012–2015 (2014) Teacher education in Finland (2014) Finnish Education in a Nutshell (2015) Funding in pre-primary and basic education supports equity and equality (2014) SPILKOVÁ, V. a kol.: Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál 2005 Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2013 DAVIDOVÁ, P. a KVAŠŇÁKOVÁ, I. Jak funguje domácí vzdělávání. Moderní vyučování. 2013 JANÍKOVÁ, V. a kol.: Výuka cizích jazyků. Praha: Grada 2011 |
Preliminary scope of work |
Tato práce se zabývá popisem a analýzou silných stránek a faktorů ovlivňujících finský školský systém, které ho tak činí jedním z nejlepších na světě. Mezi tyto silné stránky patří například příprava budoucích pedagogů na fakultách, podpora žáků ve vzdělávání či současné kurikulum pro základní vzdělávání platné od roku 2016 aj. Silné stránky jsou však v pozadí ovlivňovány určitými faktory, jako je historie země, kultura, geografická a demografická charakteristika nebo ekonomická situace. Analýza těchto silných stránek a faktorů pomáhá porozumět problematice, kterou řeší tato práce. Analýza dále obsahuje komentáře podložené osobními zkušenostmi s finským školským systémem, které jsem měla možnost získat během svého studijního pobytu ve Finsku, a je východiskem pro konečnou komparaci s českým školstvím. Tyto zkušenosti jsou v práci obsaženy také formou psaných záznamů a dalších podpůrných materiálů získaných právě během hospitačních hodin na finských základních školách. Následná komparace se zaměřuje na nejpodstatnější body analýzy, jak finského, tak i českého školství, a ukazuje nejen na rozdíly v obou školstvích, ale také na určité podobnosti, které můžeme pozorovat. Toto srovnání nám tak přináší mnoho poznatků o kvalitách i rezervách českého školství a v neposlední řadě ukazuje na možnou aplikovatelnost jistých vybraných prvků v českých podmínkách, které by mohly pozvednout kvalitu českého primárního vzdělávání. |
Preliminary scope of work in English |
The thesis focuses on description and detailed analysis of factors and the strengths which influence the Finnish educational system, which makes it one of the best in the world. These strengths include, for example, the preparation (training) of future teachers at faculties, the support for pupils in education, or the current curriculum for basic education valid from 2016, etc. The strengths are influenced by factors such as history of a country, culture, geographical and demographic characteristics or economic situation in the background. The analysis of these strengths and factors includes comments based on my personal experience with Finnish education, which I was able to get during my study stay in Finland and is the starting point for a final comparison with Czech primary education. These experiences are also included in the form of written records and other supporting materials obtained during the hospice lessons at the Finnish Primary Schools. The subsequent comparison focuses on the most important points of analysis, both in Finland and Czech education, and shows not only the differences in both schools but also some similarities that we can observe. This comparison brings us a lot of knowledge about the qualities and reserves of Czech education and, last but not least, points to the possible applicability of certain selected elements in Czech conditions, which could raise the quality of Czech primary education. |