Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 392)
Thesis details
   Login via CAS
Od košíkářství po výtvarnou výchovu v environmentálních kontextech
Thesis title in Czech: Od košíkářství po výtvarnou výchovu v environmentálních kontextech
Thesis title in English: From basketry to art education in environmental contexts
Key words: košíkářství, prostorová tvorba, přírodní materiály, environmentální výchova, výtvarná výchova, land-art, současné umění.
English key words: basketry, spatial creation, natural materials, environmental education, art education, Land- art, contemporary art.
Academic year of topic announcement: 2015/2016
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Supervisor: PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor, waiting for guarantor's approval
Date of registration: 14.12.2015
Date of assignment: 14.12.2015
Date and time of defence: 14.01.2019 09:00
Venue of defence: M. Rettigové 4, Praha 1, R325A, 325A, posluchárna VV, 3. patro, vlevo, zadní trakt
Date of electronic submission:06.12.2018
Date of proceeded defence: 14.01.2019
Course: Diploma Thesis (OSZD005)
Opponents: prof. ak. mal. Martin Velíšek, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
V teoretické části studentka zachytí proměny didaktický přístupů ve výtvarné výchově ve vztahu k inspiračnímu východisku přírody. Tuto studii porovná také s přístupy zahraničními. Dále objasní pojmy „environment a současné umění, ekologické stavby, filozofie přírody (prostor, čas, pohyb, proces, hmota, evoluce atd.), košíkářské techniky, techniky tkaní, environmentální výchova na průniku s výchovou výtvarnou“.

V části didaktické studentka navrhne a realizuje se žáky prostorovou tvorbu z přírodních materiálů v návaznosti na uplatňování košíkářských technik, které vychází z různorodých technik tkaní. Ve své edukační práci se pokusí sledovat hlubší obsahy problémů koexistence člověka s přírodou. Inspirací jí může být ekologická architektura, rostoucí stavby z proutí, propojení člověka s přírodou např. v performance P. Štembery, land-art, výtvarná tvorba z přírodnin.

Realizaci výtvarných úkolů, ale také možnost naplňování očekávaných výstupů RVP, např. uplatňování smyslové citlivosti studentka ověří na základě kvalitativního výzkumu, pokusí se definovat specifika a přínos výtvarných akcí a tvorby environmentálního charakteru. Vlastní výtvarnou tvorbou na shodné téma podpoří inspirační východiska výtvarných úkolů.
References
ANDRLE, Michal. Whiteheadova filosofie přírody: se zvláštním zřetelem k "londýnskému" období. Červený Kostelec: Mervart, 2010. 451 s. ISBN 978-80-87378-22-9.
BABYRÁDOVÁ, Hana. Rituál, umění a výchova. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2002, 351 s. ISBN 80-210-3029-1.
BABYRÁDOVÁ, Hana. Symbol v dětském výtvarném projevu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1999, 132 s. ISBN 80-210-2079-2.
BOHDÁLKOVÁ, Kamila. Fenomén hry ve výtvarné výchově z historiografického a současného pohledu. Ústí nad Labem: 2013. Diplomová práce. Univerzita Jana Evangelisty Purkyně.
BURIANOVÁ, Radka. Přírodní materiály a jejich praktické využití ve školní družině. Brno: 2006. Diplomová práce. Masarykova univerzita.
CIKÁNOVÁ, Karla. Objevujte s námi tvar. Praha: Aventinum, 1995. 123 s. ISBN 80-7151-732-1.
FULKOVÁ, Marie a kol. Výtvarná výchova pro 8. a 9. ročník základní školy a víceletá gymnázia. Praha: Fortuna, 1997. 127 s. ISBN 80-7168-382-5.
FULKOVÁ, Marie. Diskurs umění a vzdělávání. Vyd. 1. Jinočany: H&H, 2008, 335 s. ISBN 978-80-7319-076-7.
FUNDA, Otakar Antoň. Úvod do filosofického tázání. 1. vyd. Plzeň: Pedagogická fakulta Západočeské univerzity v Plzni, 1995, 69 s. ISBN 80-7043-169-5.
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno. Paido. Vyd. 2. str. 261. ISBN 978-80-7315-185-0.
HANUŠ, R. CHYTILOVÁ, L. Zážitkové pedagogické učení. Praha: Grada. 2009. ISBN 978-80-247-2816-2.
HAZUKOVÁ, H. ŠAMŠULA, P. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005, 129 stran. ISBN 80-7290-237-7.
KAMARÝT, Jan. Kapitoly o filosofii přírody. Praha: Filosofia, 1997. 214 s. ISBN 80-7007-094-3.
KRATOCHVÍL, Zdeněk. Filosofie živé přírody. 1. vyd. Praha: Herrmann & synové, 1994, 222 s. ISBN- nemohla jsem najít
KOLÁŘSKÝ, Rudolf, Erazim KOHÁK a Igor MÍCHAL. Závod s časem: texty z morální ekologie. Vyd. 1. Praha: Torst, 1996, 228 s. ISBN 80-85639-70-x.
MARKOVÁ, Gabriela. Košíkářství. 1. vyd. Praha: Grada Publishing a.s., 2005. 168 str. ISBN 80-247-0876-0.
MOJŽÍŠEK, L. Pracovní výchova dětí a mládeže. Praha: SPN, 1978. 1. vydání. 256 s. ISBN- nemohu najít
MOJŽÍŠEK, L. Vyučovací metody. 3. upravené vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 341 s. ISBN- není
PÁVKOVÁ, J. a kol. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 1999. 1. vydání. 229 s. ISBN 80-7178-295-5.
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. 1. vydání. 380s. ISBN 80-7178-070-7.
PLECITÁ, Kateřina. Příroda jako výtvarná dílna. Praha: 2012. Diplomová práce. Univerzita Karlova v Praze.
POHNEROVÁ, Marta. Duchovní a smyslová výchova. Polička: Fantisk, 1992, 32 l. ISBN 80-901438-2-2.
ROESELOVÁ, V. Didaktika výtvarné výchovy V., nejen pro základní umělecké školy. Praha: 2003. ISBN 80-7290-129-X.
ROESELOVÁ, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1997, 219 s. ISBN 80-902267-2-8.
ROESELOVÁ, V. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996, 241 s. ISBN 80-902267-1-x.
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. 2. aktualizované vydání. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
ŠIRCOVÁ, Ivana. S dětmi v přírodě: zážitková výchova po celý rok. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 159 s. ISBN 978-80-7367-201-0.
UHL SKŘIVANOVÁ, Věra. Pedagogika umění - umění pedagogiky, aneb, Přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Vydání první. V Ústí nad Labem: UJEP, 2014, 253 stran. ISBN 978-80-7414-663-3.
UHL SKŘIVANOVÁ, Věra. Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu, aneb, Umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno: Paido, 2011, 246 stran. ISBN 978-80-7315-228-4.
UŽDIL, Jaromír. Výtvarný projev a výchova. 2. dopl. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978, 333 s.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Druhé rozšířené a přepracované vydání. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2012, 531 stran. ISBN 978-80-246-2153-1.
VALIŠOVÁ, A. KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. 2. vyd. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
VRŠKOVÁ, Olga. Ekologické kontexty v teorii a praxi výtvarné výchovy. Praha: 2008. Disertační práce. Univerzita Karlova v Praze.
ZÁVODNÝ, R. Kontrola nad přírodou-manipulace a transformace přírody v současné fotografii. Zlín: 2013. Diplomová práce. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html