Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Chemické úlohy pro střední školy se zemědělským zaměřením
Thesis title in Czech: Chemické úlohy pro střední školy se zemědělským zaměřením
Thesis title in English: Chemistry tasks for agricultural high schools
Key words: výuka chemie – zemědělské školy – chemické úlohy
English key words: chemistry education - agriculture schools - chemistry tasks
Academic year of topic announcement: 2015/2016
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Chemistry Education (31-280)
Supervisor: doc. RNDr. Petr Šmejkal, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 23.10.2015
Date of assignment: 23.10.2015
Date of electronic submission:17.05.2017
Date of proceeded defence: 09.06.2017
Opponents: RNDr. Eva Stratilová Urválková, Ph.D.
 
 
 
Preliminary scope of work
Zemědělství je klíčovým oborem pro budoucí rozvoj hospodářství a potravinářství. Samotné pěstování rostlin, chov zvířat a následné zpracování rostlinných i živočišných produktů je neodmyslitelně spojeno s chemií. Při pěstování rostlin je tak například důležité zvolit vhodné hnojivo a jeho správné dávkování, při chovu zvířat jim dodávat vyváženou stravu a
u produktů zemědělské výroby přísně sledovat jejich složení. Zemědělsky zaměřené obory je možné v České republice studovat na vysokých i středních školách. Podle rámcových vzdělávacích programů určených pro zemědělské obory na středních školách patří chemie mezi povinné předměty, které musí žáci absolvovat. Tyto dokumenty předepisují i nutnost propojování teoretického učiva s aplikacemi v zemědělství. Minimální požadavky na obsahovou stránku výuky chemie vychází z rámcového vzdělávacího programu, jejich rozšíření je pak záležitostí jednotlivých škol a jejich vyučujících. Toto upřesnění požadavků a očekávaných výsledků vzdělávání v chemii je součástí školních vzdělávacích programů. V první části diplomové práce jsou uvedeny nabízené zemědělské obory pro studium na středních školách a provedena analýza rámcového vzdělávacího programu zemědělského oboru Agropodnikání a školních vzdělávacích programů tohoto oboru na různých školách. Součástí teoretické části diplomové práce je také analýza dostupných studijních zdrojů pro výuku chemie na zemědělsky zaměřených středních školách. V praktické části práce je formou orientačního šetření mezi učiteli chemie na středních zemědělských školách zjišťován stav výuky tohoto předmětu v rámci maturitního zemědělského oboru Agropodnikání. Na základě tohoto šetření bylo zjištěno, že učitelé navzdory požadavkům rámcového vzdělávacího programu oboru Agropodnikání v několika případech vyučují chemii příliš obecně, tedy bez vazby na zemědělskou praxi. Jako důvod této skutečnosti uvádí nedostatečné množství podkladů pro výuku a vyjadřují se, že by ocenili vznik nové sbírky početních a laboratorních úloh z chemie souvisejících se zemědělstvím. Z tohoto důvodu baly vytvořena požadovaná sbírka, metodický a didaktický popis její tvorby je popsán v praktické části této diplomové práce. Následně byla vytvořená sbírka zaslána učitelům chemie na středních zemědělských školách vyučujících maturitní obor Agropodnikání. Z jejich vyjádření vyplynulo, že vznik nové sbírky oceňují, plánuji ji používat pro přípravu na své vyučování a líbí se jim její grafické provedení. Více zdrženliví jsou však v otázce případného doporučení učebnice svým žákům jako studijního materiálu nebo v návrhu na vyplňování pracovních listů na místo psaní laboratorních protokolů. Z evaluačního šetření vyplynula i dobrá materiální vybavenost škol laboratorními pomůckami i chemikáliemi.
Preliminary scope of work in English
Agriculture is an important discipline for a future development of economy and food industry. Breeding of plants and animals and processing of their products are definitely related with chemistry. In breeding of plants it is important to choose a fitting fertilizer and its accurate concentration. In breeding of animals it is important to get its balanced food and in a case of agriculture's product it is necessary to control its composition. In the Czech Republic it is possible to study agricultural branches at universities or at high schools. In the direction of the general education programs for agriculture branches at high schools, chemistry is an obligatory subject. This document describes an obligatory connection of a theory with an application in agriculture and minimal claims for content of chemistry education. Spreading this content is a matter of each schools. The first part of the thesis is an overview about agriculture branches at high schools and analysis of a general education program of a Agrobusiness branch with connection of a school education programs of the same branch. This thesis includes also an analysis of study materials for chemistry education in agriculture branches. In a practical part of the thesis there is situated a tentative investigation between chemistry teachers in agriculture branches and chemistry education in Agrobusiness branch. On the base of this investigation was determined that teachers teach chemistry only in general contents without connection to agriculture. It is caused by a small amount of materials for teaching chemistry in agriculture branches. It was also a reason to make a study materials. Its methodic and didactic description is included in this thesis. Produced study materials was sent to chemistry teachers of the Agrobusiness branch. They were fancy to get study material and praised its graphical aspect. They considered to replace making laboratory protocols by filling a working sheets. High schools with agriculture branches own laboratory equations.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html