N-grams in the speech of Czech and native speakers of English
Thesis title in Czech: | N-gramy v mluveném projevu českých a rodilých mluvčích angličtiny |
---|---|
Thesis title in English: | N-grams in the speech of Czech and native speakers of English |
Key words: | mluvený jazyk, žákovský jazyk, n-gramy, n-gramová analýza, opakovaná slovní spojení, lexikální svazky, žákovský korpus |
English key words: | spoken language, learner language, n-grams, n-gram analysis, recurrent word-combinations, lexical bundles, learner corpus |
Academic year of topic announcement: | 2014/2015 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | angličtina |
Department: | Department of the English Language and ELT Methodology (21-UAJD) |
Supervisor: | PhDr. Tomáš Gráf, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 04.09.2015 |
Date of assignment: | 04.09.2015 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 08.09.2015 |
Date and time of defence: | 07.09.2016 00:00 |
Date of electronic submission: | 15.08.2016 |
Date of proceeded defence: | 07.09.2016 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Ondřej Tichý, Ph.D. |
Guidelines |
Diplomová práce se zaměří na n-gramy v mluveném projevu pokročilých českých studentů angličtiny a rodilých mluvčích. Bude je zkoumat z části z hlediska funkčního a z části z hlediska kvantitativního. Z korpusů LINDSEI (Louvain International Database of Spoken English Interlanguage) a LOCNEC (Louvain Corpus of Native English Conversation) bude excerpován seznam n-gramů vyskytujících se v mluveném projevu studentů. Produkce n-gramů českých a rodilých mluvčích bude analyzována kvantitativně. Zároveň bude izolován menší vzorek mluvčích z obou korpusů a práce se zaměří na funkce jimi vyprodukovaných n-gramů. Kritériem pro výběr mluvčích zahrnutých v tomto vzorku bude rychlost řeči. Práce bude sledovat vztah mezi produkcí českých a rodilých mluvčích a zároveň bude zkoumat, jestli se dá prokázat vazba mezi rychlostí řeči a produkcí n-gramů v jejich mluveném projevu. |
References |
Biber, D. et al. Longman Grammar of Spoken and Written English. Harlow: Longman, 2000. Conrad, S., and D. Biber. “The Frequency and Use of Lexical Bundles in Conversation and Academic Prose.” Lexicographica, Internationales Jahrbuch für Lexicographie 20 (2005):56–71. Wood, D. Formulaic Language and Second Language Speech Fluency: Background, Evidence and Classroom Applications. London; New York: Continuum, 2010. Wray, A., and M. R. Perkins. “The Functions of Formulaic Language: An Integrated Model.” Language & Communication 20 (2000): 1–28. Götz, S. Fluency in Native and Nonnative English Speech. Vol. 53. Amsterdam; Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, 2013. Larsson Aas, H. “Recurrent Word-Combinations in Spoken Learner English: A Study of Corpus Data from Swedish and Norwegian Advanced Learners.” MA Thesis. University of Oslo, 2011. Meunier, F., and S. Granger, eds. Phraseology in Foreign Language Learning and Teaching. Amsterdam; Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, 2008. |