Vliv hraní hry Abaku na početní dovednosti žáků a jejich porozumění matematickým operacím
Thesis title in Czech: | Vliv hraní hry Abaku na početní dovednosti žáků a jejich porozumění matematickým operacím |
---|---|
Thesis title in English: | The influence of playing Abaku game on pupils' numerical skills and their understanding of mathematical operations |
Key words: | matematika, základní škola, hra, Abaku, žák, numerické dovednosti |
English key words: | mathematics, elementary school, game, Abaku, pupil, numerical skills |
Academic year of topic announcement: | 2014/2015 |
Type of assignment: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM) |
Supervisor: | prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D. |
Author: | hidden![]() |
Date of registration: | 13.03.2015 |
Date of assignment: | 13.03.2015 |
Date and time of defence: | 13.09.2017 08:30 |
Venue of defence: | M. Rettigové 4, Praha 1, R302, 302, Knihovna KMDM, 3. patro, vpravo |
Date of electronic submission: | 11.07.2017 |
Date of proceeded defence: | 13.09.2017 |
Course: | Diploma Thesis (OSZD005) |
Reviewers: | doc. RNDr. Antonín Jančařík, Ph.D. |
Guidelines |
Cílem práce je popsat rozvoj numberických a strategických dovedností u žáků základní školy při hraní hry Abaku formou případových studií.
1. Studentka provede rešerši dostupné literatury týkající se hry Abaku a dále her na rozvoj numerických dovedností obecně. V teoretické části práce popíše didaktický potenciál Abaku a srovná hru s jinými hrami podobného typu. 2. Na základě studia odborných článků popíše možné související výzkumy rozvoje numerických dovedností při hraní jiných typů her. 3. V praktické části práce se zaměří na a) porovnání dvou paralelních tříd, z nichž jedna bude hrát Abaku a druhá ne, z hlediska rozvoje numerických a strategických dovedností (formou pre-testu a post-testu a průběžného sledování tříd a zadávání dotazníků), b) kvalitativní popis výše uvedeného rozvoje u konrétní skupiny žáků (na základě pre-testu, post-testu, průběžných rozhovorů a online záznamů jejich hraní hry Abaku). 4. Závěr bude kromě výsledků obou směrů výzkumu obsahovat též didaktická doporučení. |
References |
České zdroje pro didaktiku matematiky
Časopis Matematika, fyzika, informatika (obsahy jednotlivých čísel jsou zde: http://www.mfi.upol.cz/index.htm) Časopis Učitel matematiky (www.suma.jcmf.cz/ucitelmatematiky) Časopis Pokroky matematiky, fyziky a informatiky (http://www.jcmf.cz/?q=cz/node/39) Časopis Rozhledy matematicko-fyzikální (www.suma.jcmf.cz/rozhledy) Časopis Scientia in educatione (www.scied.cz) Sborníky z místních konferencí (některé jsou ke stáhnutí na www.suma.jcmf.cz) Elektronická databáze starších matematických článků (i některých didaktických) (http://dml.cz/) Časopis Pedagogika (http://userweb.pedf.cuni.cz/pedagogika/) www.theses.cz Zahraniční zdroje Databáze Eric www.books.google.com www.scholar.google.com Placené zdroje:EBSCOhost, Kluwer/Springer, ProQuest Central, Scopus, SpringerLink - časopisy Educational studies in mathematics, Journal of mathematics teacher education, ZDM, International Journal of Science and Mathematics Education, Mathematics Education Research Journal), Web of Knowledge. Sborníky z některých důležítých konferencí. Řada z nich se najde pomocí databáze Eric. Sborníky z konference CERME. |
Preliminary scope of work |
Práce se bude zabývat hrou Abaku. Abaku je hra s čísly podobná hře Scrabble. Cílem práce je zjistit, zda existuje vztah mezi hraním hry Abaku a početními dovednostmi žáků a jejich porozuměním matematickým operacím. |
Preliminary scope of work in English |
This thesis will focuse on the Abaku game. Abaku is a game with numbers similar to Scrabble. The aim of the thesis is to find out whether there is a relation between playing the Abaku game and pupils' numerical skills and their understanding of mathematical operations. |