Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 372)
Thesis details
   Login via CAS
Environmentální aspekty čtenářství a čtenářský self-koncept
Thesis title in Czech: Environmentální aspekty čtenářství a čtenářský self-koncept
Thesis title in English: Environmental aspects of reading and reading self-concept
Key words: čtenářská gramotnost, čtenářské návyky,čtenářský self-koncept, environmentální vlivy, porozumění čtenému
English key words: environmental influences, reading literacy, reading habits,reading comprehension, reading self-concept
Academic year of topic announcement: 2014/2015
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Katedra psychologie (41-KPSY)
Supervisor: PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 28.12.2014
Date of assignment: 28.12.2014
Date and time of defence: 08.09.2017 08:00
Date of electronic submission:14.07.2017
Date of proceeded defence: 08.09.2017
Course: Diploma Thesis (OSZD005)
Opponents: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Bude provedena kvalitativní analýza dotazníků získaných od rodičů, učitelů a žáků prvního stupně ZŠ. Srovnány budou data od dětí s běžným vývojem porozumění čtenému a dětí s rizikem ve čtenářské gramotnosti.
References
ANDERSON, R.D.; WILSON, P.T.; FIELDING, L.G. Growth in Reading and How Children Spend Their Time Outside of School. Reading Research Quarterly, 1988, 23, 285-303.

CHALOUPKA, O. Škola a počátky dětského čtenářství. Praha: Victoria publishing, 1995. ISBN 80-85865-41-6.

NAJVAROVÁ, V. Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně základní školy. Pedagogická orientace, 2008, 18(1), 7-21. ISSN 1211-4669.

MATĚJŮ, P.; STRAKOVÁ, J. a kol. (Ne)rovné šance na vzdělání. Vzdělanostní nerovnosti v České republice. Praha: Academia, 2006. ISBN 80-200-1400-4.

MOLFESE, V.J.; MODGLIN, A.; MOLFESE, D.L. The role of environment in the
development of reading skills: a longitudinal study of pre-school and school-age measures. Journal of Learning Disabilities, 2003, 36(1), 59-67.

VÁCLAVÍKOVÁ-HELŠUSOVÁ, L.: Dětské čtenářství a prvky, které jej ovlivňují. In: Čtením ke vzdělání. Praha: Svoboda Servis, 2004. ISBN 80-86320-36-7.
Preliminary scope of work
Diplomová práce se zabývá environmentálními faktory, které ovlivňují formování čtenářství žáka. Cílem práce je zmapovat význam determinantů vnějšího prostředí na oblast porozumění čtenému, na utváření žákových postojů ke čtení, jeho motivaci a čtenářských návyků.
Teoretická část se věnuje specifickým charakteristikám prostředí podílející se na rozvoji čtenářské gramotnosti, dále otázkám významu motivace ke čtení, rodinné výchovy, klimatu školy, vyučovacím metodám a možnostem podpory čtenářství v rodinném a školním prostředí.
Preliminary scope of work in English
The thesis deals with issues of the environmental factors that affect the formation of a student's reading. The aim of this study is to map the importance of environmental determinants of reading comprehension, on the formation of pupil's attitudes to reading, motivation and reading habits.
The theoretical part focuses on the specific characteristics of the environment participates on development of reading literacy, as well as issues of importance to reading motivation, family education, school climate, teaching methods and possibilities of support of the reading in the family and school environment.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html