Vývoj chování inteligentních agentů
Thesis title in Czech: | Vývoj chování inteligentních agentů |
---|---|
Thesis title in English: | Evolution of behaviors for intelligent agents |
Key words: | Evoluční algoritmy, inteligetní agenti, umělé bytosti |
English key words: | Evolutionary algorithms, intelligent agents, human-like agents |
Academic year of topic announcement: | 2014/2015 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Theoretical Computer Science and Mathematical Logic (32-KTIML) |
Supervisor: | Mgr. Roman Neruda, CSc. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 14.11.2014 |
Date of assignment: | 14.11.2014 |
Confirmed by Study dept. on: | 21.11.2014 |
Date and time of defence: | 04.06.2015 09:30 |
Date of electronic submission: | 07.05.2015 |
Date of submission of printed version: | 07.05.2015 |
Date of proceeded defence: | 04.06.2015 |
Opponents: | doc. RNDr. Pavel Surynek, Ph.D. |
Guidelines |
Cílem práce je vyvinout inteligentní chování agentů ve virtuálním prostředí realistické počítačové hry. Jelikož takové prostředí je příliš komplexní, je velmi obtížné a výpočetně náročné použít simulace v něm pro vývoj chování agentů. Student se zaměří na návrh vlastního zjednodušeného prostředí vhodného pro použití evolučních technik a prozkoumá možnosti přenosu naučených chování do skutečné hry. Scénáře využití zahrnou jak chování jednotlivých inteligentních agentů, tak i skupinová chování týmu agentů řešících společně danou úlohu. Předpokládané výstupy práce jsou návrh a implementace prostředí pro evoluci chování a návrh a ověření vyvinutých strategií chování v obou prostředích. |
References |
Eiben, A.E and Smith, J.E.: Introduction to Evolutionary Computing, Springer, 2007.
Poli, R. and Langdon, W. B. and McPhee, N. F.: A field guide to genetic programming, published via Lulu.com, 2008. Gemrot, J., Kadlec, R., Bída, M., Burkert, O., Píbil, R., Havlíček, J., Zemčák, L., Šimlovič, J., Vansa, R., Štolba, M., Plch, T., Brom C.: Pogamut 3 Can Assist Developers in Building AI (Not Only) for Their Videogame Agents. In: Agents for Games and Simulations, LNCS 5920, Springer(external link), 2009, pp. 1-15. Wooldridge, M.: An Introduction to Multiagent Systems, (2nd ed), 2009. |