Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Vzájemná souvislost mezi kognitivními schopnostmi a personalitou zvířat
Thesis title in Czech: Vzájemná souvislost mezi kognitivními schopnostmi a personalitou zvířat
Thesis title in English: Interaction between animal cognition and animal personality
Key words: personalita zvířat, coping style, behaviorální syndromy, kognitivní styly, behaviorální flexibilita, behaviorální plasticita
English key words: animal personality, coping style, behavioural syndromes, cognitive style, behavioural flexibility, behavioural plasticity
Academic year of topic announcement: 2014/2015
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Zoology (31-170)
Supervisor: RNDr. Eva Landová, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 31.10.2014
Date of assignment: 19.12.2014
Date of electronic submission:14.08.2015
Date of proceeded defence: 09.09.2015
Opponents: Mgr. Klára Šíchová, Ph.D.
 
 
 
Advisors: prof. RNDr. Daniel Frynta, Ph.D.
Preliminary scope of work
Personalita je důležitou charakteristikou individuální variability, která určitým způsobem omezuje úplnou behaviorální flexibilitu. Obecně není jasné, jaký je vztah mezi variabilitou prostředí a variabilitou v kognitivních schopnostech zvířat a jaký má tento vztah dopad na evoluci behaviorální plasticity a expresi zvířecí personality. V rámci personality můžeme rozlišovat behaviorální typy – proaktivní (fast) / reaktivní (slow) typ. Proaktivní typy personalit rychle a ochotně explorují, jsou agresivní a projevují se málo prosociálně. Reaktivní typy personalit jsou v exploraci pomalejší, jde většinou o jedince s vyšší mírou sociability, kteří jsou zároveň málo agresivní. Předpokládá se, že existuje souvislost mezi typem personalit a kognitivní schopnostmi, ale vzájemná kauzální souvislost tohoto vztahu není dosud zcela objasněna. Proaktivní typy personalit se v kognitivních testech jeví jako neofilní, ale pomalejší v přizpůsobení se změnám prostředí či ve vyhodnocování signálů se změněným významem (reversal learning), jsou horší v ukládání a zpracování informací. Naopak reaktivní typy jsou pravděpodobně neofobní, méně riskují, ale mohly by mít lepší výsledky v testech dlouhodobé paměti. Je však otázkou, zda opravdu tyto behaviorální typy mají vliv na kognitivní schopnosti a jak se tento vliv na nich konkrétně projevuje. Současné výzkumy se zaměřují především na tyto kognitivní schopnosti: učení, paměť, zpracovávání získaných informací, tj. rychlost a ochota učit se novým věcem. V této práci se tedy zaměříme na to, zda a jak se jednotlivé personalitní typy projevují v daných kognitivních schopnostech u jednotlivých druhů zvířat, a jaká je metodika pro testování těchto vzájemných souvislostí.
Doporučená literatura:
Carere, C. & Locurto, Ch. 2011 Interaction between animal personality and animal cognition. Current Zoology. 57 (4), 491 – 498.
Gosling, S. D. 2001 From mice to men: what can we learn about personality from animal research? Psychological Bulletin. 127, 45 – 86.
Sih, A. & Guidice, M. del 2012 Linking behavioural syndromes and cognition: a behavioural ecology perspective. Phil. Trans. R. Soc. B. 367, 2762 – 2772.
Niemelä, P. T., Vainikka, A., Forsman, J. T. 2013 How does variation in the enviroment and individual cognition explain the existence of consistent behavioral differences? Ecology and Evolution. 3 (2), 457 – 464.
Shettleworth, S. J. 2001 Animal cognition and animal behaviour. Animal behaviour. 61, 277 – 286.
Thornton, A. & Lukas, D. 2012 Individual variation in cognitive performance: developmental and evolutionary perspectives. Phil. Trans. R. Soc. B. 367, 2773 – 2783.
Preliminary scope of work in English
Not only cognitive abilities of particular species, but what determines individuality in cognitive performance is worth of the concern. This effect of personality on individual cognitive abilities is observed rarely despite its evident significance. Personality is an important characteristic of individual variability which in some way restricts the full behavioural flexibility. Generally, it is not known, what is the relationship between environmental variability and variability in cognitive abilities of animals? More specifically, how this relationship impacts on the evolution of behavioural plasticity and the expression of animal personality. Within the personality we can distinguish behavioural types - proactive (fast) / reactive (slow) type. Proactive types of personalities quickly and willingly explore, they are aggressive and show asocial. Reactive types of personalities are slower in exploration; it is most frequently individual with higher level of sociability that is also less aggressive. It is assumed that there is a correlation between the type of personalities and cognitive abilities but mutual causal relationship of this interaction is not yet fully understood. Proactive types of personalities in cognitive tests seem to be neophilic but slower in adapting to changes in the environment or in the analysing of signals with the changed meaning (reversal learning). They are also worse in storing and processing information. On the contrary, reactive types of personalities are probably neophobic, they less risk but they could be better on tests of long-term memory. However, it is questionable whether these behavioural types have an influence on cognitive abilities and how this influence manifests itself specifically to them. Current researches focus primarily on these cognitive skills: learning, information processing and memory, which mean the speed and the willingness to learn new things. In this thesis, we will focus on whether and how different types of personalities are reflected in these cognitive abilities for each species and what is the methodology for testing these dependencies.
Selected literature:
Carere, C. & Locurto, Ch. 2011 Interaction between animal personality and animal cognition. Current Zoology. 57 (4), 491 – 498.
Gosling, S. D. 2001 From mice to men: what can we learn about personality from animal research? Psychological Bulletin. 127, 45 – 86.
Sih, A. & Guidice, M. del 2012 Linking behavioural syndromes and cognition: a behavioural ecology perspective. Phil. Trans. R. Soc. B. 367, 2762 – 2772.
Niemelä, P. T., Vainikka, A., Forsman, J. T. 2013 How does variation in the enviroment and individual cognition explain the existence of consistent behavioral differences? Ecology and Evolution. 3 (2), 457 – 464.
Shettleworth, S. J. 2001 Animal cognition and animal behaviour. Animal behaviour. 61, 277 – 286.
Thornton, A. & Lukas, D. 2012 Individual variation in cognitive performance: developmental and evolutionary perspectives. Phil. Trans. R. Soc. B. 367, 2773 – 2783.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html