Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Liminalita workcampu, aneb cesta tam a zase zpátky (a všechny ty nevšední zážitky mezi tím)
Thesis title in Czech: Liminalita workcampu, aneb cesta tam a zase zpátky (a všechny ty nevšední zážitky mezi tím)
Thesis title in English: Worcamp Liminality, or There and Back Again (and the extraordinary experiences that happen in between)
Key words: Workcamp; mezinárodní dobrovolnictví; liminalita; každodennost; dobrodružství
English key words: Workcamp; international volunteering; liminality; everydayness; adventure
Academic year of topic announcement: 2013/2014
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Sociology (23-KS)
Supervisor: doc. Mgr. Jakub Grygar, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 04.06.2014
Date of assignment: 04.06.2014
Date and time of defence: 15.06.2015 00:00
Venue of defence: Jinonice, U Kříže 8, Praha 5
Date of electronic submission:15.05.2015
Date of proceeded defence: 15.06.2015
Opponents: PhDr. Vít Horák, Ph.D.
 
 
 
URKUND check:
References
Alieva, D. 2005. Dobrodružstvo v pohľade sociológie každodennosti. Biograf (36, čl. 3603): 119 odst. Dostupné na adrese http://www.biograf.org/clanek.php?clanek=v3603
Cohen, E. 1979. A Phenomenology of Touristic Experience. Sociology, 13: 179-201.
Grönlund, Henrietta. 2011. Identity and Volunteering Interwined: Reflections on the Values of Young Adults. Voluntas (2011) 22: 582-874.
Maffesoli, M. (2002). O nomádství: iniciační toulky. Prostor.
Nash, D. 1981. Tourism as an Anthropological Subject. Current Anthropology,Vol.22. No.5.
Nash, D. 1996. Anthropology of Tourism. 1st ed. Kidlington: Pergamon.
Nash. D a V.L. Smith. 1991. Anthropology and Tourism. Annals of Tourism Research, Vol.18, pp.12-25.
Szaló, C. 2006. Domov a jiná místa/ne-místa formování kulturních identit. Sociálni Studia/Social Studies (1214813X), (1).
Turner, V. 1969. The Ritual Process. Chicago: Aldine.
Voght, J. 1976. Wandering Youth and Travel Behavior. Annals of Tourism Research. Vol. 4, pp.25-41.
White, R a P.B. White. 2004 Travel as transition. Identity and Place. Annals of Tourism Research, Vol. 31. No.1, pp. 200-218.
Preliminary scope of work
Ve své bakalářské práci budu zkoumat, zda se dají workcampy považovat za liminální fázi života. Workcampy jsou krátkodobé, mezinárodní, dobrovolnické projekty, které trvají okolo dvou až tří týdnů. Potká se zde zhruba patnáct lidí, kteří během těchto pár dní vytvoří ojedinělou komunitu. V rámci této komunity jedinci většinou zažijí zážitky, které jsou zcela odlišné jejich běžnému, každodennímu životu. Přátelství jsou, stejně jako ony zážitky, intenzivnější. Podle mého názoru každodenní život před workcampem a po něm už nikdy není zcela totožný. Domnívám se, že právě toto možné mezimezí představuje hlavní motiv účastnění se projektů tohoto typu a také to, že spousta dobrovolníků se na workcampy hlásí opakovaně každý rok.

Důvody účastnění se, na které se zaměřím, jsou ojedinělý zážitek, dobrodružství, zkušenost, která zahrnuje potkání nových lidí a osvojení nejrůznějších dovedností. Je to zkrátka něco jiného, než co člověk prožívá v rámci své každodenní reality. Dalo by se mluvit o formě útěku od každodennosti a všednosti. Důležitým aspektem je věk účastníku, neboť workcamp je novodobým pojetím „jít do světa na zkušenou“. Tato zkušenost podle mého názoru představuje zvláštní formu sekulárního iniciačního rituálu, kdy se jedinec pokouší osamostatnit, čemuž jistě napomáhá zcela neznámé prostředí, které představuje cizí země a kultura. Mezinárodní charakter těchto projektů hraje zásadní roli. Stereotypy o jednotlivých národech doprovázejí celý workcamp. Myslím si, že na základě očekávání ostatních se jedinci stereotypu o svém národě během tohoto pobytu přibližují. Ačkoliv národnost v tomto prostředí silně ovlivňuje identitu jedince, dá se mluvit o prostředí, kde jsou (nejenom) národní nerovnosti smazány. Během liminální fáze jedince nepochybně formuje komunita, communitas. Charakter vztahů, ať už přátelských či milostných, se značně odlišuje od těch doma. Nepřekvapivě je zde rozhodující rychlost navázání bližšího vztahu, i když to může mít za následek jeho případnou krátkodobost. Valná většina z nich je nespíše v průběhu dalších měsíců zpřetrhána, ovšem pár opravdu dlouhodobých vztahů nemusí nutně znamenat úplnou raritu.
Odlišení od každodenního života, cesta za dospělostí, národnostní stereotypy a vztahy navázané během workcampu představují čtyři okruhu výzkumných otázek. Konkrétní otázky jsou pak následující: Pokud jedinec opravdu utíká ze své každodennosti, na jakou potřebu, zde hledá odpověď? Co tato zkušenost jedincům přináší, co nemohou zažít ve svém běžném životě? Od čeho případně utíkají a k čemu se chtějí přiblížit? Jak probíhá vnímání vlastní identity během workcampu a po něm? Jak jedincům tato zkušenost pomáhá na cestě k dospělosti? Konstruují účastníci workcampu svoji identitu na základě národnostních stereotypů? Jaké druhy vazeb, vztahů jsou během workcampu navázány?

Svůj výzkum založím na zúčastněném pozorování a na biografických rozhovorech s účastníky workcampu. Kvůli krátkému trvání workcampu nemohu svůj výzkum postavit pouze na etnografii. Rozhovory přinášejí výhodu možného dotázání v online podobě i po skončení samotného workcampu, přičemž zúčastněné pozorování je naopak nezbytné například pro poznání povahy vztahů či identity založené na národnostních stereotypech. Má pozice insidera znamená pro výzkum, jak už tomu tak bývá, jisté výhody i nevýhody. Na jedné straně budu moci pokládat účastníkům osobnější otázky a konfrontovat své výsledky s vlastní zkušeností, na druhou stranu silné a nerovnoměrné vztahy a osobní představy mohou výzkumu uškodit.

Mým terénem bude 24 dobrovolníků ve věku 18 až 29 let, kteří se budou podílet na Mezinárodním, tradičním, hudebním festivalu ve Španělském městečku Vic. Pro můj výzkum je významná charakteristika této práce. Vzhledem k tomu, že se jedná o participování na chodu festivalu, předpokládám, že odhadované výše uvedené motivy budou pro tyto účastníky workcampu zásadní. Jinak by tomu například mohlo být při pomoci v rozvojových zemích či jiné altruistické práci.

Předběžné okruhy otázek:
1) Jak se tato zkušenost odlišuje od každodennosti?
2) Co workcamp představuje v cestě za dospělostí?
3) Jak účastníci konstruují svoji identitu na základě národnostních stereotypů?
4) Jak vypadají vztahy navázané během workcampu?

Předpokládané metody zpracování:
Zúčastněné pozorování a biografické rozhovory s účastníky workcampu

Předběžná struktura práce:
a) Úvod
b) Cíle a výzkumné otázky
c) Teorie – rozbor literatury
d) Metodologie
e) Analýza rozhovorů, zjištění a interpretace
f) Závěr
Preliminary scope of work in English
In my bachelor thesis I would like to find out if we can assume worcamp as a liminal phase. Worcamps are short, international and volunteering projects that take two or three weeks. Usually a group of fifteen people meets there and creates a unique community. Experiences of workcamp are completely different than experiences of ordinary, everyday life. In my opinion life before and after workcamp is never the same. I suppose that this liminality could represent the main reason why people join these projects and often come back.

I would like to focus on the reasons for taking a part in these projects as an extraordinary experience and adventure which contain meeting new people and getting new skills. Shortly it is something totally different than what people experience in everyday life. For example we may talk about special way how to escape from the ordinary world. I believe that volunteers’s age is an important aspect because workcamp could be a test of maturity in some way. In my opinion this experience also helps to become an independent person while getting to know different countries and languages. International character of these projects is essential. I think that participants construct their identity and attitude towards others through the expectations of national stereotype. I think that the types of workcamp´s relationships are different than in home country and that the relationships and the community represent an essential aspect of the form of workcamp.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html