Transfer záalpských krajinných motivů v grafice do vybraných děl italských rytců na začátku 16. století
Thesis title in Czech: | Transfer záalpských krajinných motivů v grafice do vybraných děl italských rytců na začátku 16. století |
---|---|
Thesis title in English: | Transfer of transalpine landscape motifs in graphic art into selected works of Italian engravers of the early 16th century |
Key words: | krajina, rytina, tisk, renesance, Itálie, Německo, Nizozemí, kompozice, přenos, transfer, Albrecht Dürer, Lucas van Leyden, Giulio Campagnola, Cristofano Robetta, Giovanni Battista Palumba, Monogramista ∙I∙I∙ CA, Marcantonio Raimondi |
English key words: | landscape, engraving, printmaking, Renaissance, Italy, Germany, Netherlands, composition, transfer, Albrecht Dürer, Lucas van Leyden, Giulio Campagnola, Cristofano Robetta, Giovanni Battista Palumba, Monogrammist ∙I∙I∙ CA, Marcantonio Raimondi |
Academic year of topic announcement: | 2013/2014 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Art History (21-UDU) |
Supervisor: | doc. PhDr. Martin Zlatohlávek, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 23.04.2014 |
Date of assignment: | 23.04.2014 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 19.05.2014 |
Date and time of defence: | 22.06.2016 09:00 |
Date of electronic submission: | 31.05.2016 |
Date of proceeded defence: | 22.06.2016 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | prof. PhDr. Lubomír Konečný |
Guidelines |
Cílem této práce je na několika vybraných dílech ilustrovat fenomén přenosu záalpských krajinných motivů v grafice do děl italských rytců na začátku šestnáctého století a pomocí podrobnějšího rozboru tisků dojít ke zhodnocení, proč se tyto transfery vyskytují zejména v letech 1500 –1520 tak frekventovaně. Jelikož v dostupné literatuře jsou pro dané téma k nalezení pouze faktické zmínky o těchto přenosech a to často jen na úrovni konstatování, rozhodla jsem se tento jev uchopit v rámci krajinné specifikace. V úvodní kapitole bude vzhledem k nedostatku prostoru jen ve stručném přehledu nastíněna kulturní situace humanistické společnosti včetně jejích premis a letmý vývoj zobrazení krajiny v umění. Dále bude v této práci umístěna kapitola týkající se použité terminologie, která kromě ujasnění často porůznu používaného názvosloví napomůže také k bližší deskripci samotného procesu. Hlavní částí bude ovšem kapitola týkající se vybraných exemplářů. Zde budou podrobněji rozebrána grafická díla vybraných italských rytců a to hlavně v rámci komparace přenesených krajinných motivů z děl Albrechta Dürera a Lucase van Leydena. Rozbor jednotlivých grafických listů bude zaměřen spíše na analýzu přenášených prvků v pozadí děl. Ikonografie jednotlivých tisků bude mít pouze doplňující charakter, jelikož není nijak ovlivňována umístěním transferovaných krajinných prvků. Tento průzkum vybraného vzorku grafik bude nápomocen pro celkové zhodnocení možného vzniku daného jevu, čemuž bude věnována poslední část práce. Zde budou z mnoha různých hledisek posouzeny možné předpoklady vzniku celkem častého přenosu záalpských krajinných motivů do děl italských rytců na začátku šestnáctého století. |
References |
LANDAU D./PARSHALL P.: The Renaissance Print 1470–1510,London 1994 The illustrated Bartsch LUCCO M.: Tiziano e la nascita del paesaggio moderno,Firenze 2012 SCANU A. M. (ed.): La percezione del paesaggio nel Rinascimento, Bologna 2004 POCHAT G.: Figur und Landschaft : eine historische Interpretation der Landschaftsmalerei von der Antike bis zur Renaissance, Berlin 1973 VLNAS V.: Albrecht Dürer a Itálie, Praha 1990 PANOFSKY E.: The life and art of Albrecht Dürer, Princeton 2005 (pův. 1946) SANDER J. (ed.): Albrecht Dürer : his art in context, Frankfurt am Main 2013 LEAHY C./SEIYO K./SATO B. N.: Albrecht Dürer : Religion, Portraits, Nature. Prints and Drawings, Tokyo 2010 LUBER K. C.: Albrecht Dürer and the Venetian Renaissance, Cambridge 2005 BOORSCH S./ ORENSTEIN N. M.: The print in the North : the age of Albrecht Dürer and Lucas van Leyden, New York 1997 |