Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Záporná čísla v současné výuce matematiky na 1. stupni ZŠ
Thesis title in Czech: Záporná čísla v současné výuce matematiky na 1. stupni ZŠ
Thesis title in English: Negative numbers in contemporary primary school mathematics
Key words: aritmetické operace se zápornými čísly; experiment; prostředí Krokování; prostředí Schodiště; slovní úlohy; základní modely záporných čísel: teploměr, výtah; záporná čísla
English key words: arithmetic operations with negative numbers; experiment; Stepping environment; environment Stairs, word problems, the basic models of negative numbers: thermometer, elevator, negative numbers
Academic year of topic announcement: 2013/2014
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Supervisor: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 27.01.2014
Date of assignment: 30.01.2014
Date and time of defence: 14.01.2016 12:30
Venue of defence: M. Rettigové 4, Praha 1, R318, 318, matematika, 3. patro, vlevo
Date of electronic submission:03.12.2015
Date of proceeded defence: 14.01.2016
Course: Diploma Thesis (OSZD005)
Opponents: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
1. Seznámení se s problematikou v odborné literatuře
2. Zmapování způsobu prezentace záporných čísel ve 2 - 3 řadách učebnic matematiky pro 1. stupeň ZŠ
3. Vyhledání zajímavých úloh k tématu záporných čísel v různých matematických soutěžích a testech
4. Příprava předexperimentu a jeho vyhodnocení
5. Příprava experimentu a jeho realizace
6. Kvalitativní analýza experimentu, evidence a popis specifických jevů při řešení úloh dané problematiky
7. Formulování výstupů a závěrů z práce
8. Sepsání diplomové práce
References
1. Hošpesová, A., Stehlíková, N., Tichá, M. (Eds.): Cesty zdokonalování kultury vyučování matematice. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. České Budějovice, 2007.
2. Učebnice matematiky pro 1. stupeň ZŠ
3. Sborníky z národních a mezinárodních konferencí
Studentka iniciativně doplní další zdroje.
Preliminary scope of work
Budou formulovány vhodné úlohy pro diagnostiku míry žákova porozumění záporným číslům ve 4. a 5. ročníku ZŠ. Tyto úlohy budou zadány jednak žákům vedeným tradičním způsobem vyučování matematice a jednak žákům vedeným vyučováním matematice orientované na budování schémat. Přístupy žáků k řešení těchto úloh budou porovnávány u obou skupin žáků. Porovnání bude uskutečněno analýzou řešitelských procesů včetně evidence fenoménů.
Preliminary scope of work in English
The appropriate role for the diagnosis rate of pupils' understanding of negative numbers in the 4th and 5th grade of primary school will be formulated. These tasks will be assigned one hand, students led the traditional way of teaching mathematics and also led pupils to teaching mathematics focused on building schemes. Access for pupils to solve these tasks will be compared in both groups of students. Comparison will be done by analyzing problem-solving processes, including evidence of phenomena.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html