Přechod žáků mezi základní a střední školou z hlediska výuky matematiky
Thesis title in Czech: | Přechod žáků mezi základní a střední školou z hlediska výuky matematiky |
---|---|
Thesis title in English: | Transfer from the lower to upper secondary school from the point of view of teaching mathematics |
Key words: | Vzdělávání, přechod, učení, školní vzdělávací program, osobnost, chování |
English key words: | Education, transfer, learning, school educational programme, personality, behavior |
Academic year of topic announcement: | 2013/2014 |
Type of assignment: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM) |
Supervisor: | prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D. |
Author: | hidden![]() |
Date of registration: | 09.01.2014 |
Date of assignment: | 09.01.2014 |
Date and time of defence: | 19.05.2015 08:30 |
Venue of defence: | M. Rettigové 4, Praha 1, R302, 302, Knihovna KMDM, 3. patro, vpravo |
Date of electronic submission: | 06.04.2015 |
Date of proceeded defence: | 19.05.2015 |
Course: | Diploma Thesis (OSZD005) |
Reviewers: | prof. RNDr. Jarmila Novotná, CSc. |
Guidelines |
Cílem práce je prostřednictvím případových studií několika žáků identifikovat jevy, které provázejí jejich přechod mezi 9. ročníkem základní školy a 1. ročníkem střední školy, a to z hlediska rozvoje jejich matematických znalostí, přístupů k matematice, stylů učení, problémů, které přechod mezi stupni škol přinesl apod.
1. Bude provedena rešerše našich i zahraničních zdrojů týkající se přechodu žáků mezi základní a střední školou z hlediska obecně pedagogického, psychologického a matematického. 2. Budou vybráni žáci, kteří budou souhlasit s tím, že o nich bude provedena případová studia během druhého pololetí 9. ročníku a 1. pololetí v 1. ročníku na střední škole (3-5). 3. Bude připravena metodologie výzkumu, která bude sestávat z didaktického testu z matematiky, dotazníku týkajícího se žáků a jejich osobnostních charakteristik, přístupů k učení, vztahu k matematice apod., dále klinických rozhovorů se žáků týkajících se nějakého tématu z matematiky, které má přesah do 1. ročníku střední školy (např. algebraizace). Dále bude využito rozhovorů s vyučujími zmíněných žáků jak na základní škole, tak na střední škole. Data budou získána i formou pozorování žáků během několika hodin matematiky a opakovaných semistrukturovaných rozhovorů s nimi. Bude udělána též analýza ŠVP příslušných škol z hlediska návaznosti matematického kurikula (s jakými znalostmi asi žák odchází ze základní školy a jaké znalosti předpokládá střední škola). 4. Výzkumné metody v 3 budou postupně realizovány a získaná data budou utříděna a analyzována z hlediska cílů práce. |
References |
České zdroje
Časopis Matematika, fyzika, informatika (obsahy jednotlivých čísel jsou zde: http://www.mfi.upol.cz/index.htm) Časopis Učitel matematiky (www.suma.jcmf.cz/ucitelmatematiky) Časopis Pokroky matematiky, fyziky a informatiky (http://www.jcmf.cz/?q=cz/node/39) Časopis Rozhledy matematicko-fyzikální (www.suma.jcmf.cz/rozhledy) Časopis Scientia in educatione (www.scied.cz) Sborníky z místních konferencí (některé jsou ke stáhnutí na www.suma.jcmf.cz) Elektronická databáze starších matematických článků (i některých didaktických) (http://dml.cz/) Časopis Pedagogika (http://userweb.pedf.cuni.cz/pedagogika/) Walterová, E.; Greger, D. a kol. Přechod žáků ze základní na střední školu. Pohledy z výzkumů. Brno: Paido, 2009. 108 s. ISBN 978-80-7315-179-9. Zahraniční zdroje Databáze Eric www.books.google.com www.scholar.google.com Placené zdroje:EBSCOhost, Kluwer/Springer, ProQuest Central, Scopus, SpringerLink - časopisy Educational studies in mathematics, Journal of mathematics teacher education, ZDM, International Journal of Science and Mathematics Education, Mathematics Education Research Journal), Web of Knowledge. Sborníky z některých důležítých konferencí. Řada z nich se najde pomocí databáze Eric. Sborníky z konference CERME. |
Preliminary scope of work |
Úvod
1. Teoretické pozadí práce - výsledky rešerše odborné literatury 2. Praktická část - Analýza ŠVP obou škol, popis obou škol, charakteristika učitelů matematiky - Případové studie 3-5 žáků 3. Diskuze 4. Závěr Literatura Přílohy |
Preliminary scope of work in English |
Lead-in
1. Teoretical research 2. Practical part - Analyzing of schools educational programme, describing of schools, characteristic of teachers - Case study of 3-5 pupils 3. Discussion 4. Conclusion Literature Attachments |