Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Zjišťování úrovně vědeckého myšlení studentů
Thesis title in Czech: Zjišťování úrovně vědeckého myšlení studentů
Thesis title in English: Survey of the level of the students’ scientific reasoning
Key words: Vědecké myšlení, test
English key words: Scientific reasoning, test
Academic year of topic announcement: 2013/2014
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Physics Education (32-KDF)
Supervisor: RNDr. Irena Dvořáková, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 12.11.2013
Date of assignment: 12.11.2013
Confirmed by Study dept. on: 19.11.2013
Advisors: doc. PhDr. Isabella Pavelková, CSc.
Guidelines
Posluchačka se seznámí s dostupnými testy vědeckého myšlení s důrazem na Lawsonův test. Zadá Lawsonův test vědeckého myšlení v několika třídách různých středních škol. Vyhodnotí výsledky testu vzhledem k pohlaví studentů a vzhledem k typu školy, kterou navštěvují. Dle možností navrhne úlohy, které by mohly u studentů rozvíjet principy vědeckého myšlení.
References
[1] Lawson A. E.: Publications and Other Intellectual Contributions, dostupné z: https://webapp4.asu.edu/directory/person/6474
[2] Lawson, A.E. The Development and Validation of a Classroom Test of Formal Reasoning. JOURNAL OF RESEARCH IN SCIENCE TEACHING, 1978. 15(1), 11-24.
[3] Kohoutek, R.: Kognitivní vývoj dětí a školní vzdělávání. Pedagogická orientace 3, 2008
[4] Coletta, V. P., Phillips, J. A.: Interpreting FCI scores: Normalized gain, pre-instruction scores, and scientific reasoning ability. Submitted to the American Journal of Physics. Dostupné z: http://myweb.lmu.edu/jphillips/per/Interpreting_FCI.pdf
[5]Kahneman D.: Myšlení rychlé a pomalé, Jan Melvil Publishing 2012, ISBN: 978-80-87270-42-4

Další literatura dle zadání vedoucí práce.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html