Zjišťování úrovně vědeckého myšlení studentů
Thesis title in Czech: | Zjišťování úrovně vědeckého myšlení studentů |
---|---|
Thesis title in English: | Survey of the level of the students’ scientific reasoning |
Key words: | Vědecké myšlení, test |
English key words: | Scientific reasoning, test |
Academic year of topic announcement: | 2013/2014 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Physics Education (32-KDF) |
Supervisor: | RNDr. Irena Dvořáková, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 12.11.2013 |
Date of assignment: | 12.11.2013 |
Confirmed by Study dept. on: | 19.11.2013 |
Advisors: | doc. PhDr. Isabella Pavelková, CSc. |
Guidelines |
Posluchačka se seznámí s dostupnými testy vědeckého myšlení s důrazem na Lawsonův test. Zadá Lawsonův test vědeckého myšlení v několika třídách různých středních škol. Vyhodnotí výsledky testu vzhledem k pohlaví studentů a vzhledem k typu školy, kterou navštěvují. Dle možností navrhne úlohy, které by mohly u studentů rozvíjet principy vědeckého myšlení. |
References |
[1] Lawson A. E.: Publications and Other Intellectual Contributions, dostupné z: https://webapp4.asu.edu/directory/person/6474
[2] Lawson, A.E. The Development and Validation of a Classroom Test of Formal Reasoning. JOURNAL OF RESEARCH IN SCIENCE TEACHING, 1978. 15(1), 11-24. [3] Kohoutek, R.: Kognitivní vývoj dětí a školní vzdělávání. Pedagogická orientace 3, 2008 [4] Coletta, V. P., Phillips, J. A.: Interpreting FCI scores: Normalized gain, pre-instruction scores, and scientific reasoning ability. Submitted to the American Journal of Physics. Dostupné z: http://myweb.lmu.edu/jphillips/per/Interpreting_FCI.pdf [5]Kahneman D.: Myšlení rychlé a pomalé, Jan Melvil Publishing 2012, ISBN: 978-80-87270-42-4 Další literatura dle zadání vedoucí práce. |