Komparace teorií učení se dospělých Malcolma Knowlese a Jacka Mezirowa
Thesis title in Czech: | Komparace teorií učení se dospělých Malcolma Knowlese a Jacka Mezirowa |
---|---|
Thesis title in English: | A comparison between Malcolm Knowles` and Jack Mezirow`s theories of adult learning |
Key words: | Malcolm Knowles, andragogika, vzdělávání dospělých, Jack Mezirow, teorie transformativního učení |
English key words: | Malcolm Knowles, Andragogy, Adult education, Jack Mezirow, Transformative learning theory |
Academic year of topic announcement: | 2012/2013 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Adult Education and Personnel Management (21-KANPR) |
Supervisor: | PhDr. Mgr. Miroslava Dvořáková, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 03.06.2013 |
Date of assignment: | 03.06.2013 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 01.07.2013 |
Date and time of defence: | 11.09.2014 09:00 |
Date of electronic submission: | 15.07.2014 |
Date of proceeded defence: | 11.09.2014 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | PhDr. Michal Šerák, Ph.D. |
Guidelines |
Cílem této práce je představit a porovnat teorii andragogiky Malcolma Knowlese a teorii transformativního učení (se) Jacka Mezirowa. Důraz bude kladen zejména na zdroje, ze kterých oba autoři čerpali, na roli vzdělavatele, roli učícího se a na doporučované metody vzdělávání. Obě výše zmiňované teorie jsou ve Spojených státech velmi oblíbené, avšak v české literatuře se jim věnuje pozornost jen zřídka. Právě proto si myslím, že obě teorie mohou být i v českém prostředí (samozřejmě mimo profesní vzdělávání, na která je aplikovat nelze) velmi inspirativní a stojí za to se jimi zabývat. Stěžejními zdroji pro vypracování budou knihy The Modern Practice of Adult Education: From Pedagogy to Andragogy a Transformative Dimensions of Adult Learning doplněné o informace z níže uvedených zdrojů. Obsah: 1. Historický kontext vzniku teorií andragogiky a transformativního učení (se) 2. Malcolm Knowles 2.1 Život 2.2 Zdroje inspirace 2.3 Teorie andragogiky 3. Jack Mezirow 3.1 Život 3.2 Zdroje inspirace 3.3 Teorie transformativního učení (se) 4. Srovnání teorií andragogiky a transformativního učení (se) |
References |
DVOŘÁKOVÁ, Miroslava. Teorie transformativního učení (se) dospělých. Studia paedagogica, Brno: Masarykova univerzita, 2012, roč. 17, č. 1, s. 59-74. ISSN 1803-7437. KNOWLES, Malcolm S. The Modern Practice of Adult Education: Andragogy versus Pedagogy. 1. vyd. New York: Association Press, 1970. ISBN 0-80961-756-0. KNOWLES, Malcolm S. The Modern Practice of Adult Education: From Pedagogy to Andragogy. 1. vyd. Englewood: Cambridge Adult Education, 1980. ISBN 0-695-81-472-9. KNOWLES, Malcolm S. Andragogy in Action: Applying Modern Principles of Adult Education. 1. vyd. San Francisco: Jossey-Bass, 1984. ISBN 0-87589-621-9. MEZIROW, Jack. Transformative Dimensions of Adult Learning. 1.vyd. San Francisco, Oxford: Jossey-Bass Publishers, 1991. ISBN 1-55542-339-6. MEZIROW, Jack. Learning as Transformation: Critical Perspectives on a Theory in Progress. 1. vyd. San Francisco: Jossey-Bass Publishers, 2000. ISBN 978-0787948450. MEZIROW, Jack. Toward a Theory of Practice in Education With Particular Reference to the Education of Adults. 1. vyd. Minneapolis: AERC, 1969. TINDALL, George Brown, David E. SCHI. USA. Dějiny Spojených států amerických. 4. opr. a dopl. vyd. Praha: Lidové noviny, 2000. ISBN 80-7106-452-1. VALENTA, Ondřej. Andragogika podle Knowlese. In: Acta Universitatis Palackianae Olomucensis: Sociologica – Andragogica 2006. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1377-9. |